Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2055 ggr
Fransu
2017-11-23 17:09

Ont i tummen

Jag har under längre tid, minst 3 månader märkt att jag har ont i min vänstra tumme, framförallt nedre delen och smärtan kan stråla ut mot handleden. I början tänkte jag att det var överansträngning från att jag monterat på jobbet. Men smärtan vill inte ge med sig och emellanåt är nedre delen av tummen lite svullen. Jag känner att smärtan inte är tillräckligt besvärande att jag vill söka läkare för detta. Men någon som har en idé vad det kan vara? Och jo, har märkt att smärtan blir värre o då det är minusgrader ute.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Maria
2017-11-23 17:14
#1

Kan det vara gikt tro?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[HundochKatt]
2017-11-23 17:38
#2

Seninflammation kanske? Har precis det problemet i kombination med karpaltunnel men just seninflammationen sitter mer vid tumfästet och ner mot handleden. På min högra hand sitter senan till höger om mittpunkten av handleden så det borde vara på vänster sida på din hand. Om du trycker där så kan du känna lite mer smärta. 

Handledstöd har hjälpt mycket, till en början hade jag det dag som natt och nu när jag sover mest men tar på när det börjar värka lite mer.

Fransu
2017-11-23 18:44
#3

#1 Läste lite om gikt och det som inte stämmer in på mig är att smärtan kommer i attacker, eller i skov när man har gikt. På mig har smärtan varit ihållande sen några månader tillbaka. Vissa dagar gör det mer ont än andra, men smärtan finns där hela tiden.

#2 Det gör ordentligt ont då jag trycker på senan du beskrev. Ska prova handledsstöd och se om det hjälper.

Tack för era svar!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[HundochKatt]
2017-11-23 20:32
#4

#3 Köp den som har en metallskena (apoteket har för ca 189 kr), som ger stöd och använd den i början så ofta du kan och framförallt på nätterna. Det är allra viktigaste att handen och handleden får vila liksom rak och inte böjer sig som det kan göra på natten.

Fransu
2017-11-24 11:49
#5

#4 Jättebra tips, jag har kollat runt lite och funderat vilken typ som kan vara bäst. Ska försöka köpa en sån redan i helgen. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[HundochKatt]
2017-11-24 13:25
#6

Jag köpte min på apoteket.

Annons:
Fransu
2017-11-24 14:52
#7

#6 Den du har, är den för tummen också eller bara handleden? Ser att det finns varianter med eller utan tumstöd. Jag kanske borde välja en med tumstöd eftersom jag har smärta i den.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

emeliiiiieee
2017-11-24 15:04
#8

Googla om det kan vara morbus de quervains. Är det så kan du bli hjälp av kortison, handledsstöd eller i värsta fall operation.

Fransu
2017-11-24 15:48
#9

#8 Jo, kanske. Det stämde ganska bra in faktiskt. Det gör ont när jag greppar mjölkpaket exempelvis och lyfter jag något tyngre så kan jag tappa greppet eftersom smärtan blir så kraftig. När jag gjorde "Finkelsteins test" så fick jag ont i handleden nästan direkt. Det är ju också ett inflammatoriskt tillstånd och det kan hjälpa med handledsstöd. Så jag börjar att testa det, så får jag se om det blir bättre.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[HundochKatt]
2017-11-24 16:06
#10

#6 Den här köpte jag. Har fungerat jättebra. 

https://www.apoteket.se/produkt/futuro-handledsstod-med-skena-1-st-225881/

Upp till toppen
Annons: