Annons:
Etikettallergier
Läst 2454 ggr
Fridaaaa
11/18/17, 10:34 PM

Någon som har teori?

Någon som har teori? Sambon får som utslag på hals/runt halsen och axlarna. Kommer främst på kvällen samt efter dusch. Men vi kan inte komma på vad det beror på.han har fått på jobbet med men trodde det berodde på något material där :/ Kör parfymfritt tvättmedel och sköljm. (Han vägrar vc som det är nu) Sitter i 10-30min. Kan komma flera gånger p en dag ibland

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Tjeja
11/18/17, 11:36 PM
#1

Behöver ju inte bero på något material utifrån det kan ju vara reaktion på något han äter också. Så jag tycker att han nog borde gå till v c i alla fall så man får ta reda på vad det faktiskt beror på.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fransu
11/19/17, 8:07 AM
#2

Någon typ av nässelutslag kanske, eftersom det försvinner så fort.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

NjumNjum
11/19/17, 8:41 AM
#3

Så får jag också efter dusch, samt på kvällen. Inget som stör mig för det kliar inte eller så. Har haft så länge. Kanske är han känslig för sulfater i dushprodukter. Eller sköljmedel? Riktig giftigt även utan parfym. Kanske värt och testa utan sköljmedel och produkter med sulfat? För att testa allergier så kan man gå till någon med en bicom-maskin (googla). Med den kan man mäta vad som helst man kan tänkas vara allergisk mot. Lite dyrt, men men…

Surpan
11/19/17, 9:09 AM
#4

Det är vanligt att man får nässelutslag av vatten i perioder. Jag får det rätt ofta. Flera av mina vänner med. En sak som hjälper tycker jag är att verkligen tvätta huden i duschen och inte bara skölja av. Och kanske skrubba lite någon gång i bland.

/Surpan

Surpan
11/19/17, 9:11 AM
#5

/Surpan

Fridaaaa
11/19/17, 11:45 AM
#6

#5 #4 tack låter nästan som det. Men kan det klia och komma även de dagar han inte duschar . ska be honom testa det :) #1mat borde väl inte komma främst på kvällen eller efter dusch? Kan inte tvinga honom. Försökt få honom till det men han är för envis haha. #3 måste ha något sim mjukgör tvätten. Ättika tycker jag inte hjälper. Men schampoo och balsam innehåller inte det. Inte kollat duschtvålen. Får kolla det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
annia1
11/19/17, 4:10 PM
#7

Min första tanke är halskedja. Har han sån så be han sluta använda den.

Sen under en tid ta och tvätta hans jumprar/skjortor för hand med ett annat tvättmedel.  Att du redan kör parfymfritt spelar ingen roll, det kan vara nåt i tvättmedlet eller sköljmedlet.  Och ja för att testa så behöver du tvätta för hand eftersom det finns rester av det andra i tvättmaskinen.

En tredje sak som jag inte egentligen tror på. Raktvål/aftershave.

Jag får intrycket att det börjat rätt nyligen så en annan sak. Den jacka han använder har han nyligen börjat använda den. Använda nån annan under en tid.

.

Fridaaaa
11/19/17, 7:57 PM
#8

#7 använder ingen halskedja :) inte heller raktvål/aftershave :) Kom för ca en vecka sedan. Använt samma jacka över en månad nu :) Jag kan inte stå och tvätta förhand all hans tvätt. Och tror inte att det beror på sköljmedel eller tvättmedel. Borde inte klia och bli eksem bara då och då under dygnet?. Och båda delarna är för de som är allergiska Eller har känslig hud hmm. Frågan är vad man skulle tvätta med i stället så fall. Men känns inte troligt att det är det hmm. Måste ha mjukgörande med. Annars blir det inte skönt när man torkar på ställning :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jbgs]
11/19/17, 9:15 PM
#9

Stress kan utlösa mkt kostiga saker…

OlgaMaria
11/19/17, 9:30 PM
#10

De flesta hygienprodukter innehåller citronsyra / citric acid / E330 som kan ge sådana reaktioner.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

annia1
11/19/17, 9:31 PM
#11

Jag sa inte att du ska tvätta all hans tvätt för hand utan jumprar/skjortor. Hade jag avsett all tvätt så hade jag bara föreslagit att du bytt tvättmedel.

Och att jag föreslog just jumprar/skjortor är för att det kan finnas mer tvättmedel och sköljmedelsrester i sömmar/resårer och tittar man på jumprar/skjortor så har de sömmar upptill precis på de ställen han får utslagen. Och sömmarna på axlarna blir mer nertryckta mot kroppen av annat man sätter på sig eller om man bär på nåt.

Så välj ut 8-10 jumprar/skjortor och tvätta för hand med annat medel. Då kan han använda just dom och se om han får problem. Det tar faktiskt inte lång tid att tvätta upp dom.

Att du har medel som ska vara för allergiska/känslig hud är ingen garanti för att slippa besvär av tvätt/sköljmedel. Går att tvätta med såpa istället.

När det verkar som man fått en allergi så har man två val. Gå till läkare eller prova sig fram. Och enklast är att börja med att titta på vad man använder på just de ställen som utslagen dyker upp.

Och under tiden kan det också vara bra att använda en annan handduk (tvättad med annat medel) att torka sig med på just det området under en tid.

.

Fridaaaa
11/20/17, 8:27 AM
#12

#11 Jag är gravid just nu, därav kan inte stå och tvätta hans kläder förhand. Samma med handdukar osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
11/20/17, 8:28 AM
#13

Jag tror det är  som #5 skrev, passar bäst in i beskrivningen så att säga.
Hade det varit sköljmedel eller tvättmedel skulle han får reaktion oftare samt vara längre. Så minimal risk att det är det.

Men, se om jag får honom att ringa och rådfråga på VC i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
annia1
11/20/17, 2:54 PM
#14

#12 #13 Att tvätta upp 10 saker tar runt 1 timme. Eftersom det handlar om att tvätta om redan rena kläder så det är mest att man ska skölja igenom riktigt ordentligt så man får bort gamla rester. Men man behöver även ett annat tvättmedel som löser upp de gamla resterna. Går att dela upp det på några dar så tar det än mindre tid. Och om du inte vill så säg åt din sambo.

När det gäller #5 så var det om vattenallergi. Du skrev själv att han får det fast han inte duschat. 

När det gäller allergi så är det olika från person till person. Men många gånger när man är i början på en allergi så inte säkert att det kommer så ofta sen beror det också på hur mycket/ofta kontakt man får med just det specifika ämnet.

Men det är upp till dig.

.

Fridaaaa
11/20/17, 3:00 PM
#15

#14 Handlar inte om "vill", skrev varför jag inte kan göra det, skillnad på kan och vill. Han däremot kommer inte vilja göra det. Han har mycket att göra som det är redan. Men visst kan höra med han men han lär inte göra det (han har redan arbetsträning, gym, annan städning i huset osv, så redan mycket att göra). Men till 99% säker på att det inte är tvättmedlet eller sköljmedlet eftersom han skulle reagera annars också :) 

#5 är inte vattenallergi, utan nässelutslag, vattenlösliga. Däremot stämmer det mest in på beskrivningen, eftersom det kommer främst efter att han har duschat. Inte så ofta annars. Men han tvättar av sig dagligen runt halsen och så när han kommer hem från arbetsträningen, om han inte duschar då.

Tvättmedel och sköljmedlet har han ju kontakt med dygnet runt stort sätt? KLäder, sängkläder, handdukar tex.  Då skulle det ju inte ge med sig eller uppkomma bara då och då, tänker jag i alla fall? Men så tänker jag i alla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
11/20/17, 4:27 PM
#16

Kan du läsa det jag skriver. Jag skrev att sömmar/resårer kan innehålla rester. Resten av plaggen bör vara rensköljda från själva tvättmedlet. Så i början av en allergi så kan det vara så att man bara reagerar på sånt som är hopsamlat eller vad jag ska kalla det. Om det sen utvecklas så kommer man reagera för mindre mängder.

Sen när det gäller #5 så det som det är länkat till gäller vattenallergi. Och när det gäller nässelutslag så finns det både som allergisk reaktion och även utan att vara allergiskt. Och de brukar ha ett specifikt utseende. de brukar även sitta i flera dar innan de försvinner. Länk till 1177.

Du skrev även att det kan komma flera gånger på en dag.  Ja jag har faktiskt läst det du skriver och det är det du skrivit jag utgår ifrån.
Är det så att han tvättar sig flera gånger per dag och det uppkommer efter det så är det ju enklast att byta ut just den specifika tvålen, men det är ingen information som du gett förut att det uppkommer även då.

.

Fridaaaa
11/20/17, 4:32 PM
#17

#16 Ja jag vet att det kan innehålla rester :) 
Om du läst länken så står det kring vattenlösliga nässelutslag, i alla fall den länken jag får upp :) 

Ja enstaka dagar kommer det flera gånger på en dag men oftast max någon gång perdag, ibland inte ens varje dag.  Lite blandat. Men vi har inte sett något samband på de dagar det kommer flera gånger, vad som kan vara orsaken.

Han tvättar inte hals osv flera gånger per dag, helgerna gör han inte det, om det inte är i duschen då såklart. Är vardagarna när han kommer hem från arbetsträningen om han inte går in i duschen den dagen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
11/21/17, 1:29 AM
#18

Om jag säger så här. 

Som det verkar så håller din sambo på att utveckla en allergi då det kommit flera gånger och det bara på en vecka. Så ni bör så snart som möjligt ta reda på vad det är så han inte utvecklar full allergi för då kan det ställa till en hel del problem i ert liv. Främst hans.

Om det är tvättmedel (eller sköljmedel) så kan han få svårt tex att låna toalett hos andra för de kanske använt samma tvättmedel (till sina handdukar) eller deras tvättmedel kanske innehåller just den del som han blivit allergisk emot. Och om det är tvättmedlet eller sköljmedlet och han utvecklar allergin mer än idag så kommer du få tvätta om precis allt i tygväg hemma. Och när jag säger allt så menar jag allt.

Är det ev nån tvål, schampo eller nåt i den vägen så kommer han även vid full utvecklad allergi få problem med tex att besöka toa hos andra för de har kanske samma tvål.

Och oavsett om det är tvättmedel/sköljmedel eller hygienprodukter så vid full allergi kan han få problem om han kramar nån annan.

Det första man brukar kolla upp är tvättmedel/sköljmedel och de produkter man använder till hygien. Eftersom de innehåller kemikalier. 

Så för er egen skull se till att ta reda på vad det är så snart som möjligt.

.

Upp till toppen
Annons: