Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1811 ggr
NjumNjum
2017-11-18 15:02

Nervsmärta och självmordstankar...

Har haft nervsmärta i vänster ben i ett halvår. Jag lyfte tungt och snett på jobbet. Fick ont ovanför ländryggen. Såpass att kollegan ringde ambulans. Kom inte upp ur soffan. Sen gick det över. Sen kom det tillbaka efter en tid, fast som nervsmärta. Ryggen gör inte ont alls nu. Smärtan börjar vid kulleden (är inget fel på leden). Får ibland spasmer/hugg i skinkan. Smärtan känns värst speciellt på yttre fotknölen och de två tårna bredvid stortån, och yttre lår, och smalben. Ibland gör det ont på baksidan av benet. Speciellt ovanför knävecket. Jag kan stå på tå och gå på hälar. (Innan första besöket hos kiropraktorn så kunde jag ej gå på vänster häl). Kiropraktorn fann flera låsningar i ryggen vid första besöket. Han tror att nervsmärtan beror på klämd nerv pga låsta kotor. Ej diskbråck. (är ej röntgad). När ryggen låser sig så drar benet upp sig så jag haltar. Sedan under månaderna har de tre nedre kotorna låst sig flera gånger till utan anledning. Har ej lyft eller vridit. Var till kiropraktorn två ggr till. Jag är i stort smärtfri när jag ligger ner på relativt hård madrass. Mage och rygg. Sida går ibland, men jag undviker det. Kan sitta i några sekunder på en stol innan benet gör ont. Åka bil är en mardröm. Kan stå och gå ett tag, men sen börjar det göra ont, så jag måste lägga mig. Promenader brukar gå bra. Enligt kiropraktorn så är min ländrygg överrörlig. Min svank är väl något "djupare" än normalt. Jag har lärt mig känna igen när det låser sig. Svanken försvinner. Blir rätt rakt. Jag förstår inte varför det låser sig hela tiden?? Hade inte problem med att ryggen var överrörlig förut. När jag står får jag även ont om jag vrider huvvet för långt åt sidorna. Har ej problem med nacken. Nerven är ju ikläm någonstans. Har varit hos kiropraktor 3 ggr. Naprapat 1ggn. Läkare en gång. (han kunde inte hjälpa mig sa han, men jag behöver sjukintyg…) Ingen har nämnt piriformis syndrom. Det kan ju vara diskbråck, men det går ju aldrig över. Jag ligger ofta i "mckenzie" ställningar med ryggen för att det möjliga bråcket ska åka in igen. Har sökt och hittat många bra tips och övningar. Träna magen och ha bra hållning. Osv. Jag är bara 22 år, och handikappad. Mår så jävla dåligt. Bara att kunna slänga sig i soffan och glo på film är något av det förflutna. Måste hela tiden bara försiktigt med allt. Är i princip sängbunden. När det gör som ondast får jag tankar om hur skönt det vore att slippa. Men man vänjer sig. Jag kan leva med att inte sitta på en stol. Men när man inte kan åka någonstans i bil tex… Nuförtiden har jag inte ont lika ofta, men det ger sig ju aldrig. Vill inte operera heller… Men när det är som värst så är det inte kul… Har någon någon idé om det kan vara diskbråck eller nåt annat? Brukar man inte ha ont i ryggen då också. Smärtan brukar gå över ganska bra av två Alvedon också. Naprapaten sa att Alvedon inte kan ta bort "riktigt" nervsmärta. Vill ju inte ha det såhär resten av livet…

Annons:
Maria
2017-11-18 15:05
#1

Eftersom varken kiropraktor eller Naprapat hjälper så borde du bli röntgad så man eventuellt kan se vad det är som felas.

Du måste ju göra ett nytt läkarbesök eftersom du behöver sjukintyg och då får du berätta om alla dina problem och att inget hittills har hjälpt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2017-11-18 15:21
#2

Ge upp detta med kiropraktor och naprapat ett tag och be att få ryggen röntgad. För har du diskbråck så ska absolut inte någon vara och dra i ryggen. Det kan göra mer skada än nytta. Jag hoppas att du får hjälp, och rätt hjälp dessutom. Och gå till en sjukgymnast istället.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

NjumNjum
2017-11-18 15:42
#3

Känns som att ingen förstår mig… Har man "riktig" ichias, då ska man väl inte kunna gå på häl eller tå? Känns när jag sitter länge så känns mitt tailbone som en stort blåmärke. F**k my life…

vallhund
2017-11-18 16:07
#4

Kontakta en ortopedmottagning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
2017-11-18 16:08
#5

#3 Men du har ju bara varit hos läkare en gång skriver du. Ibland kan man få göra många turer i vården innan man hamnar rätt. Besök din vårdcentral och försök att på en remiss till en ortoped. Du kan också skicka egenremiss.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2017-11-18 16:12
#6

Till er som säger remiss till ortopeden: dom kommer vilja ha en mr av ryggen som visar nått fel. Tyvärr. Särskilt vid egenremiss. Så ts du måste till vc och säga att detta fortsätter och blir inte bättre. Du vill ha en mr av ryggen. Och vad du har gjort själv för att lösa detta, när det började. Tro mig. Jag förstår dig allt för väl. Och jag har tagit paus för att få hjälp med mitt problem. Jag kände att det var som att det blev bara samma ältande från läkaren. Men jag ska försöka ta upp mitt problem med ryggen igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
vallhund
2017-11-18 16:21
#7

#6 Det är olika i olika landsting.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Aleya
2017-11-18 16:24
#8

#7 kan så vara. Men det är ändå klokt att börja kolla ryggen och sen fixa remiss

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2017-11-18 16:54
#9

Jag menar att TS ska försöka få en tid hos en ortoped som därifrån bestämmer om det behövs röntgen eller inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
2017-11-18 17:19
#10

TS bör även kontakta facket för att få hjälp ed en arbetsskadeanmälan. Företagshälsovården kanske har tillgång till rehab o sjukgymnast?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Aleya
2017-11-18 17:24
#11

#9 ah. Men det är ändå en idé att först be om en mr hos vc. Och varför, jo för ortopeden kan vilja ha underlag innan dom tar sig an en patient. Därför föreslår jag vc först så att inte eventuell remiss blir ratad av ortopeden för att detta inte är gjort.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2017-11-18 17:27
#12

#11 Absolut. Det finns säkert olika vägar att gå beroende på hur rutinerna fungerar där man bor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NjumNjum
2017-11-18 19:15
#13

Jo, man borde ju bli röntgad… Men jag kan ju inte ta mig någonstans eftersom jag inte kan sitta..

Annons:
Aleya
2017-11-18 19:22
#14

#13 du kan i allra värsta fall be att få boka sjukresa och att du får ligga på bår under denna p g a dina problem

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2017-11-18 19:24
#15

#13 Hur menar du nu? Du har ju varit både hos naprapat och hos kiropraktor så du borde väl kunna besöka en läkare eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NjumNjum
2017-11-18 19:58
#16

Förut gick det att sitta någorlunda. Alltså jag KAN ju sitta, men det gör så ont så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Det senaste jag åkte till var kiropraktorn för att fixa det värsta… Hade inget val liksom. Jag vill undvika det för det blir värre om jag sitter.. Har rätt nära till vårdcentralen så nästa gång tar jag tåg så jag kan stå upp åtminstone…

Maria
2017-11-21 11:28
#17

Har du bokat någon tid på vårdcentralen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2017-11-21 21:06
#18

Håller med om att du behöver försöka ta dig till vårdcentralen igen och be om remiss till röntgen eller ortoped. Om promenader fungerar skulle jag tro att det är mycket bra om du försöker gå så mycket som möjligt. En möjlighet kan också vara att det är en muskel som bråkar. När man överansträngt en muskel sådär extremt så kan den fortsätta bete sig som att den har träningsvärk under lång lång tid, muskeln fortsätter att dra ihop sig som ett slags minne av det som hände. Jag drabbades också av värk i ryggen pga ett dåligt lyft när jag var i 20-årsåldern och en naprapat jag gick till efter några månader förklarade detta för mig och visade hur jag skulle stretcha ut muskeln. 3 gånger 3 gånger per dag skulle jag göra det och det löste verkligen problemet ganska fort. Mackenzie är väl att trycka ihop men du kanske behöver sträcka ut skinka, lår och rygg? Kan ju hända att det låser sig för dig för att muskler spänner sig… oftast är rörelse och träning nyckeln till att läka. Sen.., förstår att ett halvår känns som en evighet men det är inte det. Det allra mesta går över och läker, men kan ta lång tid.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

NjumNjum
2017-11-23 23:35
#19

Jag har varit hos vårdcentralen igen nu. En ny läkare. Hon trodde inte det var diskbråck. Var för klen på att snacka så fick inte till att hon skrev någon remiss. Får försöka nästa gång… Diagnosen jag fått är lumbago ichias. De verkar inte intresserade av att kolla vidare om det beror på piriformis eller något annat i ryggen. Har någon några riktigt bra ryggstretchningar på lager?

Aleya
2017-11-24 02:01
#20

#19 det bör du fråga en sjukgymnast som gällande stretching.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
OlgaMaria
2017-11-24 09:10
#21

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: