Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1859 ggr
emeliiiiieee
2017-11-15 15:23

Tomma järndepåer

Var hos läkaren idag som sa att jag har helt tomma järndepåer. Järntabletter funkar inte att svälja, droppar får jag ont i magen av. Nu återstår dropp på HC men det kan ju ta en jävla tid innan jag får komma dit. Hur gör jag nu då? Vad ska man äta för att fylla på järn? Min kropp tar inte upp näring bra så vet inte om det ens kommer hjälpa.

Annons:
Gronstedt
2017-11-15 15:27
#1

Laga din mat i gjutjärnskärl, det ger en del, utan att det blir toppar på samma sätt som med piller eller droppar.

Scorpio97
2017-11-15 15:28
#2

Blutsaft? Det kanske kan hjälpa till lite i alla fall. 

Kolla även om det går att dela eller pulvrisera järntabletterna, då kanske du kan svälja det eller typ blanda i vatten? :)

Du kan även försöka få i dig mat som innehåller järn. Det går att söka efter järnhaltig mat på fineli och på livsmedelsverket (går att sortera efter vissa typer av mat och så också).

Håller tummarna att du får droppet så snabbt som möjligt också! Har själv haft låga järndepåer och det är verkligen inte roligt :/


//Jessie

emeliiiiieee
2017-11-15 15:35
#3

#1 får testa det! #2 Får googla lite och se vad det är som ger mest. Järntabletter får inte krossas tyvärr. Men hade du lågt blodvärde med? För i blodvärdet ligger jag på 116 nu men med tomma järndepåer.

Scorpio97
2017-11-15 15:59
#4

#3 Ja, jag hade lågt både i depåerna och blodvärde :) För mig gick dock tabletterna bra så det var inga problem att höja det. Tog tid bara, och jag får fortfarande äta järntabletter vid mens för annars hamnar jag lågt igen. 

Om du försöker få i dig mer järnrik mat kan det även vara bra att kolla upp vilka saker som hämmar eller underlättar järnupptag. Kommer tyvärr inte ihåg något mer förutom att kalcium hämmar upptaget, men det är säkert lätt att hitta om du googlar :)


//Jessie

emeliiiiieee
2017-11-15 16:33
#5

#4 Yes, vet att kalcium hämmar och Cvitamin underlättar så blir mycket järnrik och cvitaminrik mat nu :)

Namiko
2017-11-16 08:31
#6

Även kaffe och te hämmar järnupptaget. Så drick inget sånt till maten. Järn finns i varierande mängder i det mesta. Gröna blad som tex spenat och även broccoli innehåller rätt mycket järn. Byt ut vit pasta/vitt bröd/vitt ris mm mot fullkorn för att öka järninnehållet mer.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
emeliiiiieee
2017-11-16 08:51
#7

#6 dricker varken kaffe eller te så det är inget problem :) har redan bytt ut allt vitt bröd osv mot fullkorn. Ska försöka äta mer broccoli och mer gröna bladgrönsaker.

OlgaMaria
2017-11-21 08:21
#8

Har du droppar hemma? Om du tar dem på maten borde du inte få ont i magen? Järn ska ju inte tas utan mat. Ät lever om du klarar det. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Katti
2017-11-24 18:05
#9

Blodpudding och inälvsmat är bra!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

emeliiiiieee
2017-11-24 19:14
#10

#18 Har droppar men oavsett om jag tar med mat eller inte får jag så ont i magen att jag inte ens kan stå. Magsmärtorna har släppt sen jag slutade ta dropparna

NiklasTyreso
2017-11-24 23:52
#11

Brännässlor innehåller mycket järn. En matsked pulvriserade nässlor sköljs ner med vatten, eller gör man en känna te på nässlorna varje dag.

Upp till toppen
Annons: