Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 654 ggr
sp0ngeb0b
2017-11-13 19:18

Plötslig ryggvärk

Jag har nu två gånger de senaste två veckorna fått plötslig ryggvärk. Första gången kom det en dag när jag var hemma och städade, tog dock inte i särskilt mycket så vet inte vad som utlöste det. Fick avbryta och ligga på soffan resten av dagen, och smärtan höll i sig några dagar, kanske 4-5 men blev bättre för varje dag. Det hände igen idag när jag gjorde militärpress på gymmet. Det gör ont t.ex. när jag vrider och böjer på överkroppen (vilket håll som helst), andas djupt, när jag använder muskler i närheten i exempelvis träningsövningar, när jag ligger på sidan, kör bil (använder armarna när jag svänger), lyfter upp saker osv… Alltså typ hela tiden. Det sitter nedanför vänstra skulderbladet, känns "skärande" på något sätt, nästan så det strålar ut i övriga ryggen men mest uppåt. Har googlat men det hjälpte inte. Inbillar mig i alla fall att värktablett hjälpte sist men vill inte knapra för mycket utan hellre hitta orsaken och försöka åtgärda det. Kan inte träna och har lite svårt för att jobba när jag har såhär ont. Förra gången hände det på helgen så det var bättre när jag skulle jobba på måndagen, men nu är det ju bara måndag och jag måste alltså jobba imorgon. Någon som vet vad detta kan bero på eller vad som kan hjälpa?

Annons:
Maria
2017-11-13 20:03
#1

Ryggvärk kan vara mycket. En muskelinflammation kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sp0ngeb0b
2017-11-13 21:01
#2

#1 Jo, det har jag förstått efter att jag har googlat runt. Har hittat massor av möjliga orsaker, men inget har stämt in på mig tillräckligt bra för att kunna stämma. Området är inte varmt eller rött, men det kanske det inte är vid muskelinflammation heller? Kan inte heller avgöra om smärtan sitter i muskeln eller inte. Känns inte riktigt så men skulle säkert kunna vara ändå.

sp0ngeb0b
2017-11-13 21:04
#3

Jag kan tillägga till #0 att jag har aldrig haft ryggproblem innan dessa två tillfällen. Jag tränar regelbundet, oftast 3-4 gånger per vecka i varierande mängd. Mamma får ont i ryggen ibland men hon har också knappt tränat något så länge jag minns i alla fall.

Maria
2017-11-13 21:04
#4

Du får väl göra ett besök på din vårdcentral.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2017-11-14 12:44
#5

Gissar att det är nån låsning kolla på din vårdcentral eller vårdcentralerna runomkring många vårdcentraler har numera kiropraktorer och naprapater anställda brukar kallas rehab. Då betalar du samma taxa som andra besök på vårdcentralen och det är frikortsgrundande. Brukar ha likadant men nedanför högra skulderbladet och då är det alltid en låsning som rehab på min vårdcentral fixar + jag har fått speciella övningar att göra för att minska risken att jag får igen, men i perioder är man lat. Fixar man inte till låsningen så blir alla muskler där stela och ömma och inflammerade och ju längre man går med låsningen desto jobbigare är det att lösa det hela eftersom musklerna stelnar mer och mer. Orsaken till varför jag brukar få sånt är väl ofta att man sitter böjd över datorn + jag jobbar fysiskt på jobbet så vid minsta låsning så plågar man ju alla muskler extra genom att lyfta tunga saker + man drar upp axlarna när det är kallt + många kvinnor drar upp axeln där man har handväskan vilket inte alls är bra för nacke, axlar och skuldror

Upp till toppen
Annons: