Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 633 ggr
powerade
2017-11-13 14:11

brist på vitaminer

Nu såhär lagom till vintern är jag ständigt trött, ont i huvudet har inte lust med någonting. Misstänker det finns brist på vitaminer. Varje höst/ Vinter blir det samma lika, till våren blir jag en helt annan människa. mycket gladare mer energi o.s.v.
Är det något man bör åka till läkare och kolla upp eller ska man köpa vitamintillskott på apoteket och testa och se om det blir någon skillnad??

Annons:
Tant Grön
2017-11-13 14:23
#1

#0 Det kan också vara brist på dagsljus. Försök vara ute minst en halvtimma varje dag.

Grodan
2017-11-13 14:28
#2

#0 Apoteket har bara skräp. Jag föreslår att du försöker äta bättre så du får i dig bland annat B-vitaminer, järn, c-vitamin, (d-vitamin) och magnesium.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

powerade
2017-11-13 14:33
#3

#1 tyvärr är det mörkt när man åker på morgonen. Det är mörkt när man kommer hem på eftermiddagen. Hinner bara vara ute i mörkret.:/ snart går vi dessutom in i en period ddär vi knappt ens har något dagsljus mitt på dagen.

#2 svårt att veta riktigt vad man ska stoppa i munnen för att möjligtvis få i sig tillräckligt

Maria
2017-11-13 14:54
#4

Någon multivitamin kan ju vara bra att börja med och så D-vitaminer om man vet med sig att man inte är ute så mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Grodan
2017-11-13 14:54
#5

#3 Om du skippar färdigproducerad mat och lagar mat från grunden själv och varierar dig så lär du få i dig det du behöver. Men du bör söka för de symtom du har och kolla vilken mat du kan behöva boosta på nu.

Du kan också testa att göra grönsaksmix eller grönsaksjuice. Själv har jag anammat ideen "dricka sallad" fast jag slänger inget och det blir då inte juice utan grönsakssmet. Mixa för att slå sönder så att verkligen tarmarna kan suga ut varenda liten nyttig beståndsdel i grönsakerna. Tugga med tänder räcker inte på många grönsaker för att få i sig det man behöver.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

parsley
2017-11-13 14:58
#6

Testa D-vitamin om du är inne på kosttillskott mot trötthet. 2000 ie per dag, eller mer. Köp på hälsokosten, på nätet eller på stan. Apotekets har så låg dos att de blir onödigt dyra.

Annons:
powerade
2017-11-13 16:35
#7

#5 försöker att göra så " bra " mat som möjligt. Köper aldrig färdiga matlådor. Men har inte så många recept på lager. Äter ju dock inte så mycket grönsaker. Men kanske får börja försöka trycka i sådant

Namiko
2017-11-14 11:51
#8

#7 Gröna blad är rena hälsobomberna så försök äta det dagligen och gärna andra färgglada grönsaker med. Man kan göra det till en grej att testa en ny sorts grönsak varje vecka och testa ett par olika sätt att tillaga dom på så hittar man förr eller senare nya favoriter. Spenat är något som man lätt kan "gömma" i mat. Det smakar inte så mycket och är väldigt näringsrikt.

Annars är D-vitamin super under vinterhalvåret för att undvika trötthet/vinterdepression. Själv äter jag 3000IE per dag men upp till 4000IE kan man äta dagligen utan att ens vara i närheten av att överdosera.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Tant Grön
2017-11-14 14:27
#9

Skulle inte vitaminer hjälpa, så kommer nog säkert en ljusterapilampa att hjälpa dig. Den hjälpte mig mycket när jag hade ett sådant jobb att jag aldrig fick dagsljus under den mörka årstiden. Blev lika pigg som på sommaren.

Hade då provat med extra vitaminer m.m. utan resultat.

https://konsumentmagasinet.se/ljusterapilampa-test/

Upp till toppen
Annons: