Annons:
Etiketthud
Läst 1197 ggr
Stjärnglans
11/11/17, 1:42 AM

Akne efter preventivmedel

Hej!

Innan jag satte in en p-stav så hade jag helt slät hy och fick inga finnar.

Ungefär ett halvår efter att jag satte in p-staven så började jag få massa akne, stora aknefinnar dock bara på kinderna (och typ alla andra biverkningar man kan få av hormoner: gick upp över 10 kg i vikt trots att jag knappt åt någonting under den perioden, fick för första gången uppleva att leva med ångest och panikångest, självmordstankar, extrema humörsvängningar, osv osv osv), 

Fick p-piller som skulle vara bra mot akne, men det blev ingen förändring så efter 1-2 månader slutade jag med alla hormoner. Jag rasade i vikt och alla biverkningarna försvann direkt, förutom aknen. 

Jag fick acnatac utskrivet mot aknen. Använde den i 3 månader, den funkade superbra och tog bort all akne MEN jag blir snustorr och kan knappt ha smink på hyn för att huden bara skivar sig och flagnar.

Efter runt 3 månader slutade jag använda acnatac för att jag antog att jag var botad eftersom jag inte hade fått några finnar sedan jag började med krämen. 

Nu 2-3 veckor efter att jag slutade med acnatac så har aknefinnarna kommit tillbaka precis som innan. 

Vad ska jag göra?! Kan inte fortsätta använda acnatac föralltid, min hy blir så himla torr och ser så glåmig och ohälsosam ut av den.

Annons:
[Devya]
11/11/17, 10:37 AM
#1

Hur länge var du utan preventivmedel innan du testade medicinen?

Stjärnglans
11/11/17, 11:18 AM
#2

Oj jag minns inte alls, antingen så slutade jag någon dag innan jag fick medicinen eller någon dag efter. Men det var inte länge i alla fall.

Namiko
11/11/17, 4:16 PM
#3

Det kan ta lång tid innan hormonerna stabiliseras igen efter man slutat med hormonella preventivmedel. Ett tips är att äta mer fibrer då det ska hjälpa kroppen att bli av med överflödiga hormoner. Det kan också hjälpa att dra ner på mat som innehåller hormoner, särskilt mjölkprodukter men även andra animalier.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[AnimeV4]
11/12/17, 12:30 AM
#4

Säger som Namiko att det kan dröja länge innan hormonerna går ur kroppen.

Kanske hittar du något tips här? https://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Akne/

Jag har själv svår akne och äter den starkaste medicinen som finns mot det, så jag förstår hur besvärligt det kan vara.

Upp till toppen
Annons: