Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 871 ggr
Fridaaaa
2017-11-07 20:06

Restless legs

Finns det något man kan göra åt det? Eller åtminstone lindra det?

Är enbart på kvällen för mig, främst när jag ska sova. Är hopplöst!
Innan graviditeten var det inte så ofta, nu är det varje kväll. 

Magnesium (tror jag det heter?) hjälper ingenting.

OBS! Kontakta VC är inget alternativ

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Zadie
2017-11-07 20:18
#1

Prata med läkaren, pramipexol/sifrol kan man få utskrivet (vet ej om det är ok under graviditet så kolla det i så fall). Annars är det lätt motion, upp och röra på sig, massage, kanske kyla som kan hjälpa. Jag har oxå dessa problem, så jäkla jobbigt.

Fridaaaa
2017-11-07 20:36
#2

#1 Tack men VC är inget alternativ av olika anledningar.

Jag går det jag kan  varje dag :) 
Hur kyler man fötterna utan att frysa resten av kroppen? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2017-11-07 20:36
#3

Sifrol ska man helst inte äta alls vid graviditet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadie
2017-11-07 20:41
#4

#2 Kolla apoteket, finns olika kylbalsam/kylliniment, eller så får man ha benen under rinnande vatten i badkaret t.ex. Även när problemen kommer, så lindras det ju av att man går upp och går en runda i hemmet. Dock brukar det i alla fall för mig komma krypande ganska snabbt. Kolla om det hjälper att ha benen i lite högläge? Kan vara värt att testa i alla fall.

Fridaaaa
2017-11-07 20:46
#5

#4 Har bara dusch. Men gäller att resten av kroppen inte fryser haha :) 

Kan testa en stund i alla fall, om jag får upp dem på något bra test hehe :) 
Ja jag har foglossning så lite jobbigt upp och ner från sängen på kvällarna xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DesK
2017-11-08 04:18
#6

"Obs, kontakta VC är inget alternativ" jag säger att om du verkligen har så stora problem som du säger med detta, så tar du kontakt med vården och då kommer du att få hjälp där. Kanske inte på första stället, men då får du gå vidare, någon kommer att hjälpa dig och ge dig bra tips, om du verkligen vill det.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
OlgaMaria
2017-11-08 09:13
#7

Har du hittat någon bra multivitamin nu? Ofta är näringsstatusen inblandad i detta men det är många olika näringsämnen som kan påverka. Viktigt att försöka lägga sig i god tid och gärna samma tid varje kväll. Trötthet förvärrar. Sen om du ligger ner och inte kan somna pga RLS är mitt tips att du helt enkelt går upp och går hemma en god stund tills du känner att det släppt helt. Sen lägger du dig och försöker sova direkt. Upprepa vid behov. Det kan vara nästan omöjligt att bli av med RLSen om man ligger kvar i sängen. Kan kännas jobbigt att gå upp och gå när man är trött men hellre det om det fungerar än att ligga vaken i timmar. Jag hade jättejobbigt med detta under graviditeten så jag pratar från erfarenhet ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2017-11-08 13:44
#8

#6 Det är inga jätteproblem men det är irriterande på kvällarna.
Men VC gör inget ändå och jag har verkligen inte orken att bråka med läkare om något sånt just nu. Och slänga pengarna i sjön. Mitt val att välja att inte slänga pengarna i sjön. Andra gör andra val, sånt är livet. Går bara till VC om det absolut krävs, inte annars.

#7 Ja jag delar en sort just nu, vilket fungerar bra :)
Lägger mig ungefär samma tid varje kväll :)  
Kan inte gå upp och ner flertalet gånger, pga att det gör ont med foglossning när jag legat en stund :( Men kan testa några enstaka gånger, om det fungerar :) Grejen är att jag brukar bli pigg när jag stiger upp = tar tid att somna igen = det börjar igen men ska absolut testa i den mån det går! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Namiko
2017-11-09 08:11
#9

Min mamma har i perioder sovit med en kudde under benen och under kudden har hon haft en kylklamp för att kyla benen medan hon ligger i sängen. Har du en vetevärmare kan man även lägga den i frysen för att få den kall och kyla benen med.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fridaaaa
2017-11-09 08:14
#10

#9 När jag ska sova måste jag sova med benen runt min gravidkudde, för att kunna ligga bekvämt med magen och foglossning, går det då att göra något sånt? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annielle
2017-11-09 15:47
#11

Restless legs kan vara kopplat till järnbrist/ för låga järnvärden, så om du har för lågt ferritinvärde behöver du få i dig mera Järn. Antar att de kollat ditt ferritinvärde nu när du är gravid? (viktigt att det kollas och inte bara HB eftersom man kan ha järnbrist även om Hb är normalt)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Surpan
2017-11-09 18:03
#12

Jag hade stora problem med restless legs i slutet av graviditeten. Det enda som funkade var att sambon masserade så han masserade mig till sömns i princip varje natt.

/Surpan

Fridaaaa
2017-11-10 09:07
#13

#11 Jag tar järntabletter :) Men detta kom INNAN jag hade lägre än normalt, så i mitt fall är det inte kopplat till det :) 

#12 Tack ja min sambo har masserat två kvällar nu och hjälpt ganska bra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Thiah]
2017-11-11 15:52
#14

#10 jodå, sätt den tillsammans med kudden. Eller sätt strumpor kylskåpet som du sen sätter på… Du kan kyla bodylotion i kylskåpet och aen smörja benen. Då kyler den ned benen liksom. Hoppas du kommer fram till nått som hjälper dig.

Fridaaaa
2017-11-11 15:58
#15

#14 Kan ha strumpor innan sängdags men kan inte sova med dem på :) 
Kan testa att smörja med kall bodylotion, hoppas att det hjälper :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2017-11-11 16:10
#16

#15 pröva skadar inte. Och det är tur att man får en fin present i slutet för det är inte kul att vara gravid

Upp till toppen
Annons: