Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 790 ggr
krasnajaluna
2017-11-06 21:49

trött av ljus

Jag har alltid haft (ända sen jag var mkt liten) en underlig dygnsrytm, där jag är piggast runt midnatt. Så fort det blir mörkt blir jag väldigt energisk, ska städa rummet, göra allt skolarbete, baka osv. Jag känner mig också klarare och bättre mentalt, min depression och dåliga tankar försvinner där ett tag. 

När det är ljust på dagen känner jag mig dock otroligt störd, trött och får huvudvärk. Aktiviteterna som att städa osv skulle jag aldrig kunna ta tag i under den ljusa delen av dygnet. Kommer ihåg att jag aldrig kunde med att göra något i skolan och tänkte ''jag gör det inatt istället''. Skola på dagen kändes som bortslösad tid.

Det sägs ju att mörkret gör oss trötta, deprimerade osv, men för mig är det verkligen tvärt om. Ibland funderar jag på ifall  det är nåt fel på mig, om det är nåt i huvudet som jag saknar? Mörkret ska ju sända signaler till melatoninproduktion och sånt. Är det fler som känner såhär? Att ljus gör en trött och mörkret gör en pigg.

Annons:
Tarotstollan
2017-11-06 22:04
#1

Du kanske är kvällsmänniska. Jag är det och är alltid piggast under kvällarna, oftast efter 22 och fram till 5 på morgonen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

blåbärspajen
2017-11-06 22:21
#2

Jag är likadan, jag är extremt ljuskänslig.. får mer ögonmigrän på sommaren t.ex.

Sen om en ögonläkare lyser med en lampa i ögonen på mig så måste jag lägga mig och vila efteråt, blir helt slut..

Dioramabyggare
2017-11-06 23:46
#3

Det är på samma sätt för mig. Min "dag" brukar börja vid kanske 14-, 15-tiden på dagarna. Också om det är mulet ute måste jag ha persiennerna nersläppta och vinklade så att de stänger ute starkt ljus. Samtidigt vet jag ju hur viktigt solljuset är för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin.

Upp till toppen
Annons: