Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1305 ggr
Lona
2017-11-04 20:02

Organdonation - ta ställning!

Vet inte om jag lade detta i rätt underforum men nåväl; jag vill pusha lite för organdonation.
Ta ställning - och se till att dina anhöriga får reda på din åsikt!
Jag är helt för donation men även om man är emot är det viktigt att ta ställning.
Som anhörig är det så oerhört mycket lättare att besluta om organdonation eller inte när man ställs inför frågan om man vet vad den avlidne hade för önskan.

Min pappa råkade ut för en olycka för ett antal år sedan och fick så svåra skallskador att han efter två dygn förklarades hjärndöd.
Av en slump hade vi bara ett par månader tidigare frågat honom vad han ansåg om att donera sina organ, resten av familjen visste jag mycket väl vad de ansåg men pappa, nej, det var inte självklart.
Vi hade förmodligen fattat samma beslut även om vi inte vetat men nu var svaret självklart. Samma natt fick några svårt sjuka personer ett nytt liv i form av två njurar och en lever.
Jag tvekade inte då, och även om jag stött på förvånansvärt konstiga idéer om organdonation sedan dess är jag fortfarande  helt övertygad om att det var rätt beslut.❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Aleya
2017-11-04 20:41
#1

Tog ställning redan då jag var 5. Men min mamma vägrade låta mig få donera organ då. Men ändrade då min ålder var inne.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lona
2017-11-04 21:25
#2

#1, Samma här, fast jag vet inte om mamma hade följt min önskan.
Som liten hade jag svårt att tänka mig att donera mina ögon (jag har någon form av ögonnoja😊) men det är trots allt inte livshotande om man inte får tex nya hornhinnor.
Numera är det ok att de tar allt de kan använda.

Däremot är jag av någon anledning betydligt känsligare när det gäller mina hundar än när det gäller mina anhöriga…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Aleya
2017-11-04 21:52
#3

#2 mina ögon och hjärna(hjärnan tog jag utifall att) får dom inte ta. Jag vägrar och jag blev inte mer sugen då jag såg hur det går till att ta hornhinnor. Men hud och hjärtklaffar och allt annat får dom ta om det gör sig bra till donation. Men jag har tackat nej till forskning också. Är inte så sugen på att vara labbråtta för nått jag inte kan ge samtycke till. Ja jag vet att jag är kräsen. 😂 Och jag vet inte varför jag är så kräsen då jag ändå jobbar inom vården. Men jag har nog mina skäl undermedvetet. Men visste ni att det är två olika sorters donation egentligen? Organ/ben görs på operation och ska göras snabbt, medans vävnad (hornhinnor, hjärtklaffar, hud samt temporalben) görs på patologen/rättsmedicin. Och då har man på sig x antal timmar på sig efter dödsfallet beroende på vad det är som ska tas. (Ögon och hjärta har kortast tid och hud längst, temporalben minns jag ej) Så där var lite fakta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Scorpio97
2017-11-04 23:22
#4

Bra påminnelse! Jag skrev in mig när jag fyllde arton, men visste redan innan. Jag bär runt på ett donationskort i plånboken också.
Jag har valt att dom inte får ta mina ögon. Egentligen känner jag mig löjlig för jag har ju ingen användning av dom om jag är död. Men av någon anledning är det den enda kroppsdelen det skulle kännas fel att någon annan "tog". Sen har jag kass syn så jag tror inte mina hornhinnor hade haft så stort värde ändå. I övrigt får dom göra vad sjutton dom vill med mig och jag har därför sagt ja både till donation och forskning :)

Min pappa dog för några år sedan, men han bodde ensam och det upptäcktes inte förrän något dygn senare så jag behövde inte ta något beslut om donation. Men det fick ändå mig att tänka på det, och jag pratade därför med min mamma och mina syskon om det så alla vet vart alla andra står i frågan. Min mamma hatar dock att prata om det, men jag tror att hon skulle följa min önskan i alla fall.


//Jessie

Maria
2017-11-05 07:19
#5

#3 Eftersom man är död så spelar det kanske inte så stor roll att man tar ut organen på olika ställen som operation och patologen.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2017-11-05 08:25
#6

Jag har valt att donera allt. När jag är död så är det bara en kropp så det spelar ingen roll vad de gör eller tar från mig, tänker jag. 

Däremot kan jag ibland känna mig lite paranoid och blir orolig över att de tar mina organ fast jag inte är riktigt död och har chans att överleva. 😮 Jag tänker att om jag skulle råka ut för en allvarlig olycka och komma till sjukhuset halvdöd och de undersökte mig lite snabbt och slarvigt (🤪) och konstaterade att jag var hjärndöd (fast jag inte var det) och att de var lite desperata för att det ligger någon döende på sjukhuset samtidigt som behöver mina organ, så skulle de kunna ta mina organ. Eller säg att de är ivriga att testa någon helt ny upptäckt. 

Jag vet att det är väldigt osannolikt och långsökt, men det är inte så att de aldrig gör fel inom vården eller att det inte förekommer oetiska handlingar.

Annons:
Aleya
2017-11-05 10:17
#7

#6 kan lugna dig och säga att dom gör olika test för att konstatera att du är hjärndöd. #5 det var bara lite kuriosa. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Thiah]
2017-11-05 10:28
#8

Jo jag är med i det finska systemet eftersom det är här jag bor. :)

Fransu
2017-11-06 19:05
#9

Allt som går att användas och kan rädda eller hjälpa en annan människa till ett bättre liv får dom ta. Jag har ingen nytta av min kropp när jag är död. Jag tog ställning för detta för många år sedan, en självklarhet enligt mig så slipper mina anhöriga fundera på det ifall något händer mig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annielle
2017-11-07 16:03
#10

Tog också ställning för länge sedan när det för första gången snackades om sådant när jag var ca 15.

De får ta allt som går i från min kropp, är man död så är man liksom, har ju definitivt ingen nytta av kroppen då.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

nypisnina
2017-11-15 22:14
#11

Gör man det på nätet nu för tiden? Jag har en sån där liten lapp som man fyllde i för hand bara. Det gjorde jag för 15 år sedan, jag donerar gärna inre organ men jag har också sagt nej till att donera något från ansiktet, jag vet inte varför men det kändes fel för 15 år sedan och det känns fel nu. Men allt annat kan jag donera om det kan användas till någon annan.

Scorpio97
2017-11-15 22:27
#12

#11 Ja, på socialstyrelsens hemsida kan man anmäla det om man vill. Jag har gjort det men har en lapp/ett kort också, tänker att det är bra om det står på flera ställen :)

Här är länk: https://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret/anmalan


//Jessie

Lona
2017-11-16 07:11
#13

Och - tänk på att tala om ert beslut för era anhöriga! Även om det går att få reda på via register mm så kan det vara bra att man är mentalt förberedd OM något skulle hända.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maria
2017-11-16 07:23
#14

Jag flaggar som vanligt för att donera i levande livet också. Man kan donera benmärg via Tobiasregistret och bli blodgivare. Tyvärr kan jag inte länka via mobilen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nypisnina
2017-11-23 12:34
#15

#14 Det har jag tänkt på flera gånger men kan man vara donator när man äter eller har ätit massa mediciner? Det kanske står mer på deras hemsida?

Maria
2017-11-23 12:42
#16

#15 Går du in på Tobiasregistret så kan du fylla i en hälsodeklaration och jag gissar att det är där man sållar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nypisnina
2017-11-23 13:48
#17

#16 Ok! Ska kolla det. Tack! 🙂

nypisnina
2017-11-23 13:56
#18

Man ska alltså vara fullt frisk för att vara donator. Det är bra att veta. 👍

Maria
2017-11-23 14:29
#19

#18 Det är väl ganska självklart kan jag tycka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nypisnina
2017-11-23 14:32
#20

#19 Men så finns det sjukdomar och sjukdomar, alla sjukdomar kanske inte påverkar stamceller m.m. så helt självklart är det inte för mig. De ville ha ett mejl där jag ansöker istället, antagligen för att kolla om man trots sin sjukdom kan vara donator eller givare, men det är troligen kört för min del för jag tar även en medicin som påverkar mig mycket. Men bra att ha kollat iaf.

Annons:
Maria
2017-11-23 14:39
#21

Fullt frisk för att bli donator är ganska självklart. De måste ju ha kriterier så att cellerna är dugliga för att kunna doneras. Här man ett tillstånd som inte påverkar detta så räknas man förmodligen in i gruppen "frisk"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2017-11-23 17:20
#22

#21, Ja, med vissa sjukdomar (och mediciner) är helt ok att donera, sen beror det väl lite på vilket organ/vävnad det gäller. De brukar vara snabba på att svara på mail, mina mediciner (mest psykofarmaka) gick bra för både tex blod och benmärg. Min pappa var alkoholist de sista åren i sitt liv och knaprade nog en hel del tabletter också, de kunde till min förvåning ändå använda hans lever. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: