Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 3019 ggr
emeliiiiieee
11/1/17, 9:37 AM

Fragminsprutor

Fått fragminsprutor i 5 dagar nu. Men är så livrädd för nålar och sprutor och jsg ska ta de själv. Har ni nå tips för hur man gör? Fick testa ta en spruta på mig själv men fick fan panik uppe på mottagningen

Annons:
[VSK]
11/1/17, 9:52 AM
#1

När jag fick hela låret fullt med ytliga blodproppar (20-30 st) så fick jag en spruta akut och sen 20 st på recept. Är så länge sen nu så jag minns inte hur jag gjorde. Men tar ju B12-spruta två ggr i månaden och jag tar de i magen vid sidan om naveln. Där man har mest fett mao. Står upp när jag gör det. 

Tycker man inte om att se sprutan så funkar det (iaf för mig) stående. Liggande funkar ju så klart det med och kanske är att föredra. 

Se till att ha nålen uppåt och tryck ut luften innan du tar sprutan bara men var försiktig så du inte tömmer allt innehåll rakt upp i luften. Gör rent med sprit före utifall du tycker det känns befogat.

emeliiiiieee
11/1/17, 10:39 AM
#2

Får testa mig fram. De enda jag vet är att jag inte ska trycka ut luftbubblan som finns i sprutan.

[VSK]
11/1/17, 10:49 AM
#3

Va. Varför ska du riskera att trycka in luft i blodomloppet? Vem har sagt det? Får du för mkt luft i blodomloppet så kan man dö om man har otur.

Gredelin
11/1/17, 10:56 AM
#4

Ta tag i spetsen på det färgade stickskyddet och böj det bort från sprutan (se bild nedan). Ta bort det grå nålskyddet genom att dra det rakt ut. Sprutan innehåller en liten luftbubbla som du inte behöver ta hänsyn till. Större delen blir kvar i sprutans topp och den lilla mängd luft som kan komma ut i fettvävnaden är ofarlig. Hämtat från Fass.se

emeliiiiieee
11/1/17, 11:20 AM
#5

#3 som #4 skriver så är den lilla luften som är i ofarlig enligt både min läkare och massa sjuksköterskor jag pratat med. Däremot behöver jag tips på hur jag ska kunna få in nålen utan att få panik 🤔

[VSK]
11/1/17, 11:48 AM
#6

#5

Jag vet att luften som finns är minimal och till 99.99% ofarlig, men för det så bör man undvika onödig luft i blodomloppet. Alla har inte samma "blodhälsa" och det vore ju opraktiskt att skriva att det bara är att köra på. Skadar väl inte att undvika eventuella risker. 

Det du kan göra är att prova att kolla på tv samtidigt som du sätter in nålen. Men är du så nojjig så du upplever 100% obehag oavsett vad, så måste det bästa vara att åka till VC så de får ta sprutan åt dig. På så sätt så kan du iaf känna trygghet att det är van personal som gör jobbet åt dig. 

Undvik att sätta nålarna på samma ställe eftersom man kan få små förhårdnade fettknölar och kör du in nålen i en sån så kan det svida lite mer än normalt samt det blir mer motstånd. 

Är det rädslan för smärta eller bara att det är oerhört obekvämt med just nålsticket? Har förståelse för det du beskriver men i mitt fall stick i fingret. Detta pga att jag nästintill skar av halva fingret i träslöjden när jag gick i skolan, och sen dess så har obehaget hängt kvar. Stick i armen är inga problem alls som exempel.

När nålen är inne så injicera sakta, för trycker du för fort så känns det mer. 

Bäst koll så att man inte trycker in nålen för långt så det börjar blöda (om du kör in nålen i en muskel) är att vinkla nålen innan du för in den genom huden/fettet, dvs ha nålen mellan tumme och pekfinger för stabilitet (och stopp) om du är darrig på hand. 

Se det så här, en pissmyra som biter svider mer än denna spruta.

Annons:
emeliiiiieee
11/1/17, 11:53 AM
#7

Ska ta sprutorna på kvällen kl 20 så tyvärr har inte HC öppet då så får ta dom hemma själv. 

Smärtan är inget problem utan det är mer just nålsticket jag är livrädd för. Sen vet jag att sprutorna svider nå enormt när man injicerar så rädd för det med. Ska försöka kolla på tv eller något annat när jag tar dom. Ska även ta dom på olika ställen i magen.

[VSK]
11/1/17, 12:05 PM
#8

#7

Sprutor svider till 99% bara om man injicerar för fort så ta det lugnt bara och med stabil hand så som jag tipsade dig om ovan. Kommer gå bra det där ska du se.

Ett tips till är att inte ta sprutorna på fastande mage. 

Som sagt, en pissmyra känns mer. När du tagit din spruta ikväll så kommer du sen inse att jag har rätt gällande pissmyran 🙂

Maria
11/1/17, 12:30 PM
#9

Man ska inte laborera med att försöka få bort luft. Risken är att man då kan få ut lite av själva substansen och med det en feldosering. Gör som du har blivit tillsagd. Har du någon möjlighet att någon annan ger dig sprutan? Det kan ibland hjälpa. Att få in nålen för långt är nästan svårt då den är så kort och risken att sticka i en muskel i magen så minimal att du inte behöver bekymra sig om det om du gör som du blivit visad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
11/1/17, 1:00 PM
#10

#9

Att trycka upp så det kommer en minimal droppe fragmin är inte att laborera (man ska inte spruta ut fragmin). Att trycka in den nålen i en magmuskel är absolut inte nånting som är omöjligt såvida man inte är väldigt tjock. Jag har själv tryckt in en nål för långt i en magmuskel vilket resulterade i att blodet som rann sköljde bort allt jag injicerat (B12). 

Så nej, det inte inte svårt att trycka in en sån nål för långt in. Där har du fel. 

Vad har du för personlig vana med att ta spruta? Att endast lyssna på stressad vårdpersonal idag är inte 100% säkerhet på korrekt handhavande av självinjicering då jag själv fått olika varianter berättade för mig. 

Vill du tala om för mig varför 100% av alla personer som gett mig sprutor trycker ut luften om det nu vore som så att man då skulle bli feldoserad? 

Bättre att tala om för ts hur man bör gå tillväga samt vad som funkar.

Maria
11/1/17, 1:17 PM
#11

#10 Här kommer en länk om just Fragmin.

Jag tycker TS ska göra precis så som hon blivit instruerad och inte lyssna till personliga råd. 

Här kommer en kopierad text från länken:

Man får instruktioner av sjukvårdspersonalen om hur man gör i ordning medicinen och sprutar in den under huden. Det finns en luftbubbla i sprutorna som underlättar att man får i sig allt läkemedel, och den ska alltså inte sprutas bort innan man tar sprutan. Det finns även en utförlig bruksanvisning i bipacksedeln, det informationsblad som följer med läkemedelsförpackningen.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Fragmin/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
11/1/17, 1:23 PM
#12

#11

Tror vi båda har rätt faktiskt. Jag tog för givet att det är ampuller som det gällde men det finns både ock där. Jag fick ampuller för Fragmin och får det för B12. 

Då rättar jag mig med att den informationen som jag delat med mig av gäller när man fyller sprutan från ampull. 

Maria
11/1/17, 1:29 PM
#13

Jag tror det är ytterst sällsynt att man "drar upp" och doserar Framinet själv hemma.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[VSK]
11/1/17, 1:38 PM
#14

#13

Har faktiskt inte en aning om det är vanligt eller ovanligt. Frågade aldrig, men det kanske inte är så vanligt med ett "pärlhalsband" längs låret heller så som jag hade. 

Man doserar inte själv utan man tar det som ampullen innehåller. Orkar inte googla men rimligtvis så finns det olika storlekar på ampuller gällande Fragmin.

B12 har ingen större roll för ska du överdosera det så får du vara duktig då kroppen pinkar ut allt överflöd. Om det är så för Fragmin törs jag inte svara på.

Honestyisdead
11/1/17, 2:18 PM
#15

Här ser vi hur fel det kan bli om man tar råd från någon på ett forum istället för vårdpersonalen och bipackssedeln.

[VSK]
11/1/17, 2:33 PM
#16

#15

Antar det är mig du syftar på. Jag har inte fel i det jag säger. Hade jag vetat att det inte gällde ampuller så hade jag aldrig lagt ned den tid på att förklara så som jag gjorde. Dessutom tar det ingen skada av det jag sa även för förfyllda sprutor heller om man gör på rätt sätt. 

Jag talade även om vart man ska ta sprutorna och varför man skall variera ställe. 1177 sa endast att det kan göra ont och inte varför. Bortsett från det så har jag gett massor med tips till TS hur hon kan ta sin spruta på bästa sätt och det utan att oroa sig.

En bipacksedel tar inte upp tips för hur spruträdda personer bör agera och det vet du mkt väl.

Maria
11/1/17, 2:35 PM
#17

Nu återgår vi till TS fråga

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
11/1/17, 2:38 PM
#18

#17

Absolut, och jag har försökt hjälpa TS hela tiden. 

Hera kan kontakta mig via pm så ska vi reda ut det här en gång för alla.

Honestyisdead
11/1/17, 2:55 PM
#19

Det finns inget att reda ut.

[VSK]
11/1/17, 3:12 PM
#20

#19

Vad bra. Då kan du sluta bete dig illa mot mig tycker jag. Dessutom, så har du med ditt första inlägg inte hjälpt TS det minsta lilla. Hon är spruträdd och ville ha tips och råd om hur hon bör gå tillväga för att våga ta sin spruta. Jag har av hela mitt hjärta försökt att hjälpa henne med denna rädsla på så bra sätt som möjligt. Vad bidrog du med förutom att göra henne än mer rädd och osäker.

Jag har iaf fyra kalenderår med erfarenhet av att ta spruta och dessutom så har jag viss kunskap om detta för annars får man inte sprutor utskrivna (då de helst vill att man skall ned till VC för att ta spruta). 

Tycker du skall ta och skämmas och det rejält. 

Till TS.

Beklagar verkligen att jag inte förstod att du hade färdigfyllda sprutor. Men alla råd och tips gällande hur du skall ta sprutan gäller fortfarande (glöm allt som handlar om ampuller). Behöver du pepp och stöd så går det bra att skicka pm. Lycka till. 

Lämnar tråden…….

Annons:
Honestyisdead
11/1/17, 3:18 PM
#21

Nu får du väl allt ta och lugna ner dig.

Mitt råd till ts var tydligt. Lita på den information du får av dom som behandlar dig.

Vad i det du anser skulle få ts mer rädd och osäker är en gåta.

Jag vet inte om du läst fel eller vad. Men att säga att jag ska skämmas är fruktansvärt ute i det blå.

Jag har inte betett mig illa mot dig i tråden så ta på dig glasögonen.

Maria
11/1/17, 3:43 PM
#22

Ingen ska skämmas i denna tråden och jag hoppas att TS har överseende med tjafset och att det går bra att ta sprutorna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
11/1/17, 4:57 PM
#23

Kommer ta dom som ordinerat och undvika att sticka på samma ställe. 

Men ska ta första dosen imorgonbitti, sen ta de i 5 dagar sen prover på tisdag. Men om jag räknat rätt så ska jag alltså sluta med medicinen på måndag eller blir det på tisdag?

Honestyisdead
11/1/17, 5:03 PM
#24

Jag får det till tisdag

Maria
11/1/17, 5:08 PM
#25

Ska du ta första dosen imorgon och sedan 5 dagar till så blir det ju t.om. tisdag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
11/1/17, 5:14 PM
#26

Tack så mycket! Räkna är inte min starka sida så hade ingen aning och det stod inte på förpackningen

Maria
11/1/17, 6:23 PM
#27

#26 Du kommer klara det galant😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
emeliiiiieee
11/1/17, 8:00 PM
#28

Håller på intalar mig själv att det kommer gå galant att ta sprutan imorgon. 😂

Maria
11/1/17, 8:13 PM
#29

Imorgon kommer du att skriva att det gick jättebra😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
11/1/17, 8:15 PM
#30

Ja det klarar du :)

emeliiiiieee
11/2/17, 8:33 AM
#31

Stod att ajg skulle ta sprutorna på morgonen enligt läkaren men satt och stirrade på nålen i säkert 50 min innan jag vågade sticka mig själv 😂 Nålen var sjukt svår att få in :/

OlgaMaria
11/2/17, 8:39 AM
#32

Jag förstår dig! Men du gjorde det!! Bravo! Blir förhoppningsvis lättare efter ett par gånger.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
11/2/17, 8:40 AM
#33

Men nu har du gjort det och nu vet du hur det känns inför imorgon🙂 Grattis.

Ofta är det största motståndet just att tränga igenom ytterhuden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
11/2/17, 10:07 AM
#34

#31 Ta i mer och gör det i en snabbare rörelse imorgpn så känns det inte lika segt. Du kan se videos på Youtube om hur man gör. Tror det var youtube

Annons:
emeliiiiieee
11/2/17, 11:54 AM
#35

Vet att det ska gå fortare när den sticks in men tänker att jag ska göra de men tvekar såfort jag närmar mig huden haha. Imorgon ska jag lägga på lite emla och se om det går bättre.

emeliiiiieee
11/2/17, 8:22 PM
#36

Nu blev jag sådär fundersam igen. Tog ju första sprutan idag. Men nu har jag bara 4 kvar och det borde ju bara räcka till måndag? Ska ju iväg till provtagningen kl 8 på tisdagen men får inte ta tabletterna då så ska jag ta dom efter? 🤔

Maria
11/2/17, 9:10 PM
#37

Behöver du ytterligare behandling med sprutor så får du med all säkerhet fler vid besöket på tisdag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
11/3/17, 7:59 AM
#38

Idag gick det betydligt bättre. La lite emla på området dä jag tänkte sticka. Sen höll jag vecket och grävde in naglarna i huden. Kände en pyttestick bara. Har äntligen kommit på hur jag ska göra

Maria
11/3/17, 9:08 AM
#39

Så bra ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
11/4/17, 8:09 PM
#40

Vad häftigt att du klarade det hela så bra! Är själv riktigt rädd för sprutor och jag kan komma att behöva ta själv inom en snar framtid, men denna tråden lugnade mig något fantastiskt! Är själv förvånad faktiskt😃

Upp till toppen
Annons: