Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1036 ggr
Fridaaaa
2017-10-22 19:12

Mot förstoppning/hård mage

Hård mage /förstoppning
Vad är bra mot det?

Inte från apoteket i förstahand! Tar jag enbart om det verkligen krävs.

Plommon och övrig frukt sätter inte igång magen dessvärre.
Är gravid.

Dricker så mycket vatten jag kan få i mig, (går ej mer) samt rör på mig det jag kan :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maria
2017-10-22 19:38
#1

Linfrö eller lopofrön kanske skulle funka?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kalindas
2017-10-22 19:51
#2

Kokosolja kanske?

/Elisa

Fridaaaa
2017-10-22 19:56
#3

#2 Hur får man i sig det utan att känna smak/konsistens? :P 
Vet att det finns smaklös men avskyr kokosolja haha

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
2017-10-22 20:00
#4

Färsk lakrits kan sätta igång trög mage.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fridaaaa
2017-10-22 20:02
#5

#4 Läst att man ska helst inte äta så mycket lakrits under graviditet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
2017-10-22 21:03
#6

Rostade solrosfrön på mackan, på fil osv.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Fridaaaa
2017-10-22 21:29
#7

#6 Är rostade verkligen så hälsosamt? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annielle
2017-10-22 22:27
#8

Valnötter fungerade alltid när ingenting annat fungerade på den tiden jag hade förstoppning. 

Går ju lika bra att äta solrosfrön råa, nyttigare än rostade.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Thiah]
2017-10-23 08:03
#9

Jag har ännu inte hittat nått som funkar som inte är från apoteket. Har varit förstoppad båda graviditeterna. Mycket vatten har hjälpt lite och så undviker jag sådant som gör mig förstoppad tex banan och blåbär. Äter du järn?

kalindas
2017-10-23 08:47
#10

#3
Du kan blanda den i teet eller kaffet. Ta en matsked och blanda i av smaklös olja. Kaffe kan också sätta igång magen.

Själv köper jag ibland DeBron godis (fruktkolorna), de funkar som raketbränsle. Men kan ge dej kraftig magknip, speciellt om man trycker i sig hela påsen som jag har en ful ovana att göra.
Nackdelen är att det är sötningsmedel i och det är kanske inte det bästa om man är gravid.

/Elisa

Fridaaaa
2017-10-23 09:58
#11

#9 Nej äter inte järn än :) 

#10 Tack men har jag testat och konsistensen av oljan känns tydligt tycker jag :( Är hemskt, får inte mig det :( 

Kaffe satte igång innan men nu får jag inte dricka den mängden så :P
Ja sötningsmedel = nono det ger mig ont i magen (de flesta sorter) och långt ifrån hälsosamt de flesta sorter så :/

--------

Blir in till apoteket idag i alla fall ikväll om magen inte kommer igång, skit med :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2017-10-23 10:36
#12

#11 okej för det kan ju stoppa ännu mer sen :(. Jag drack blutsaft ett tag för det var snällare mot magen men nu tar jag en halv tablett då och det funkar väl. Är så van att magen står still så… ( är typ mitt första gravidsymtom.) Men lactulos hjälpte lite i alla fall.

Annielle
2017-10-23 10:51
#13

Valnötter var inget för dig då?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Fridaaaa
2017-10-23 11:19
#14

#12 Ja det kan ju det, det är det jag är rädd för  :/ Men ska ta det med BM när jag ska dit i början på november :) 

#13  Åh missade det. Valnötter är ingen höjdare direkt :) Har inga hemma heller tyvärr. Men tack ändå! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2017-10-23 12:19
#15

#14 hoppas du hittar nått som funkar. Jag bara längtar tills det är över :p

OlgaMaria
2017-10-23 12:27
#16

Oavsett vad du gör så är allt mer effektivt en stund före en måltid, och allra helst på morgonen före frukost, alltså på tom mage. Bara ordentligt med vätska på morgonen ett tag innan frukost brukar hjälpa. En kopp kaffe på tom mage är ju bra också. Förstoppning har ofta med c-vitaminbrist att göra. Att ta c-vitamintillskott på morgonen är effektivt, och hälsosamt. Många menar att magen visar hur mycket c-vitamin man kan ta. När man blir lös i magen har man fått tillräckligt. Kroppen kan använda väldigt mycket c-vitamin i vissa situationer (sårläkning, infektion mm) och kan inte lagra c-vitamin så lätt att få brist på det. Psylliumfrön. Jag tycker det är enklast att stoppa i en matsked frön i munnen och sen skölja ner med mycket vatten. Om det ska funka med plommon t ex så ta det ett tag innan frukost med mycket vätska.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2017-10-23 12:31
#17

#16 Kaffe kan jag inte ta om jag ska jobba :) 
Men tar kaffe ibland på morgonen, i samband med frukost, mår illa om jag dricker kaffe på tom mage :) 

Brist på vitaminer har jag inte! :) Det är kollat :D
Jag har strulig mage sedan jag var bebis, så beror på det plus graviditeten :) 

Som jag skrev i #0 sätter inte plommon igång magen, får ont långt före det sätter igång, tyvärr. Men är gott att äta då och då :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
2017-10-23 13:06
#18

Vården brukar inte kolla c-vitaminbrist.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2017-10-23 13:09
#19

#18 De kollade vitaminer i alla fall :) 
Men cvitaminbrist är det ej :)  Äter mycket frukt med cvitaminer samt vitaminer i tablettform så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2017-10-23 15:10
#20

Förstoppning är ju en väldigt vanlig grej när man är gravid så jag skulle inte börja oroa mig för cvitaminbrist. Om det däremot skulle fortsätta långt efteråt så kan man kanske börja fundera. Fridaaa äter du myclet päron? För det kan ju hjälpa.

Annons:
Fridaaaa
2017-10-23 15:59
#21

#20 Nej jag känner likadant :) 

Äter päron i perioder :) Varierar frukterna en del hehe :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
2017-10-23 16:08
#22

Man behöver inte oroa sig. Bara det att c-vitamin hjälper mot hård mage och det är inte farligt att ta lite extra c-vitamin då och då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2017-10-23 16:16
#23

#22 Hjälper säkert - om det är det som är orsaken. Men det är det inte i detta fallet :) Men såklart, bra att veta oavsett! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
2017-10-23 16:25
#24

Det hjälper alltid (i rätt dos), oavsett om man har brist eller inte. C-vitamin funkar bara så… det är lösgörande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2017-10-23 16:36
#25

#24 Alltid tycker jag inte man kan säga :) 
Uppenbarligen hjälper det inte på alla men men :)  Fungerar kanske på alla om man överdoserar rejält möjligen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2017-10-23 16:39
#26

#24 För mig funkar det inte i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2017-10-24 07:13
#27

Kroppen är bra på att ta upp c-vitamin. Det är först när den tycker den tillgodosett sina behov som c-vitaminet stannar i tarmen och blir lösgörande. Det är därför förstoppning ofta har att göra med c-vitaminbrist. Allt c-vitamin sugs upp effektivt i kroppen. Man kan behöva mycket c-vitamin innan man börjar bli mjukare i magen. Det var det jag menade med att magen kan vara en indikator på kroppens behov av c-vitamin här och nu, och hur mycket som behövde tillföras. C-vitamin är alltid lösgörande, men bara i rätt dos för varje kropp. Så länge som kroppen tillgodogör sig allt man tillför av c-vitamin så märker man inte den lösgörande effekten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
kalindas
2017-10-24 08:46
#28

#27
Vilken typ av c-vitamin använder du? Alla jag har sett innehåller antingen socker eller sötningsmedel. Har köpt ren Askobinsyra som jag tänkte testa, men vet inte hur mycket i så fall.

/Elisa

OlgaMaria
2017-10-24 09:09
#29

Ett förslag: https://www.svenskhalsokost.se/produkter/vitamin_c?da=14-100 Man får kolla på en riktig hälsokost så brukar det finnas bra alternativ. 1 krm askorbinsyra ska motsvara 1 gram c-vitamin. Vill man ha bästa möjliga upptag sprider man ut sina intag över hela dagen. Kroppen kan ta upp ungefär 500mg åt gången och använder c-vitaminet så fort som möjligt, lagrar inget. Därför är det bra att ta flera gånger per dygn om man har extra behov av c-vitamin. Så länge man inte blir lös i magen har man sannolikt inte överdoserat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
2017-10-26 11:21
#30

Osötad grapefruktjuice funkade bra när jag var gravid. Det hjälpte lite mit illamåendet med så win-win för min del som både spydde och var förstoppad ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annielle
2017-10-26 14:38
#31

magnesiumoxid är också bra mot förstoppning

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: