Annons:
Etikettbarns-hälsa
Läst 1152 ggr
[fridan1000]
10/20/17, 11:36 PM

vad händer om en tonåring inte vill...

förlåt om jag skriver det här på fel sajt men hittade inget som passade helt. Jag har tänkt på en sak… vad händer om ett barn/ungdom inte vill att en vuxen ska vara med på undersökningar när barnet/ungdomen blir sjuk. om vi säger att barnet har urinvägsinffektion måste en vuxen vara med då, kan tänka mig att det kanske skulle kunna kännas pinigt för undomen/barnet om han eller hon måste undersöka könet och till exempel dens mamma måste titta på. går det att barnet/ungdomen skulle kunna bestämma att dens vuxna sällskap ska stanna i väntrummet medans undersökningen pågår.

Annons:
molam
10/20/17, 11:49 PM
#1

Klart det går, men Föräldern, om den är med bör den informeras om vad som händer med barnet.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Scorpio97
10/20/17, 11:50 PM
#2

För mig har läkaren oftast frågat om jag vill att mamma ska stanna i rummet eller gå ut. Även om läkaren bara ska känna på magen eller liknande och det alltså inte är en så känslig undersökning. Kommer inte ihåg exakt när dom började med det, men när jag var i 10-11 års åldern kanske?

Så det borde inte vara något problem. Kan inte se varför föräldern måste stanna kvar, däremot kanske en sköterska eller liknande måste vara med i rummet istället (både för barnets och läkarens skull) men det är en ren gissning från min sida. 

Läkaren kan ju informera föräldern efteråt om det behövs.


//Jessie

[fridan1000]
10/20/17, 11:55 PM
#3

ok tack… satt och tänkte på det ett bra tag innan jag skrev inlägget. tack så mycket för svaren

Maria
10/21/17, 9:15 AM
#4

#2 Jag fick akutopereras som barn i underlivet efter en mopedolycka på 70-talet och redan då så fick jag frågan om mamma eller pappa skulle vara med på undersökningar så jag tror inte att det är något nytt.

De var givetvis med efteråt och fick höra resultaten så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
10/21/17, 9:56 AM
#5

#4 Jag trodde inte det var något nytt heller. Jag menade med tanke på min ålder, inte vilket år det var :) Alltså att dom inte frågade när jag var väldigt liten, utan det var först med jag närmade puberteten som dom frågade.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: