Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 547 ggr
emeliiiiieee
2017-10-20 10:58

Halsband i vården

Har ett halsband där det står att jag äter xarelto som jag ska ha på mig 24/7. Men hur gör jag på praktiken? I och med basala hygienrutiner är ju halsband förbjudna. Eller är det bara att säga till min handledare att utifall det händer nått så får denne säga till vården om det?

Annons:
Maria
2017-10-20 11:18
#1

Hittade denna länken från Sahlgrenska bland annat och där kan man ha halsband så länge det inte hänger i "arbetsområdet"

https://www2.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_4/laboratoriemedicin/klinisk_mikrobiologi/vardhygien/broschyr_ratt_kladd.pdf

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadie
2017-10-20 11:48
#2

Halsband får man ha, det stör inte de basala hygienrutinerna. Det har jag jämt på mig när jag jobbar :) Dock kanske inte för långa så de kan hänga i vägen och på så sätt vara ohygieniskt.

emeliiiiieee
2017-10-20 20:37
#3

I mitt län är det helt förbjudet med halsband. Så jag får helt enkelt prata med praktiken och komma fram till en lösning.

Caeli
2017-10-20 20:54
#4

Sen beror det också på vilken typ av patienter man har hand om. Om de är förvirrade och / eller aggressiva kan ett halsband vara en fara för en själv. Kan bli en snara om halsen i ett pressat läge. 

Låter bra att diskutera med handledare eller vårdlärare.

Zadie
2017-10-20 23:10
#5

#3 Jaha, ja men då är det ju en annan femma. Kanske kan du nåla fast den i blusen på något sätt, eller ha den i fickan i alla fall.

Upp till toppen
Annons: