Annons:
Etiketthud
Läst 1829 ggr
Majaa12
10/12/17, 4:05 PM

Brännsår

Råkade nudda kanten i en varm ugn med fingret och det blev alldeles vitt. Verkar som att det håller på att bli en blåsa nu. Det gjorde ont och sved förut, men nu känner jag ingenting alls mer än att det svider runt ”såret” där det blivit rött. Kan trycka hårt rakt på såret med en nagel men det gör inte ont alls, känner knappt att jag rör fingret. Har aldrig bränt mig och fått en blåsa innan så jag har inte så bra koll, men är det meningen att man inte ska känna något alls när man trycker i såret?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Maria
10/12/17, 4:12 PM
#1

Håll inte på att trycka eller pilla. Blir det en blåsa så låt den vara. Sätt på något som skyddar fingret.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Majaa12
10/12/17, 4:15 PM
#2

#1 Jag ska inte göra det mer. Undrade bara om det är meningen att man inte ska ha någon känsel alls vid såret :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Zadeira
10/12/17, 4:21 PM
#3

Det är inte alls ovanligt vid svåra brännsår att känslen försvinner. Pilla inte, håll rent och försök se till så att det är skyddat. När det läker brukar känslen komma tillbaka, ibland kan den dock vara nedsatt på den punkt man bränt värst.

Majaa12
10/12/17, 4:30 PM
#4

#3 Svårt brännsår vet jag inte om det är? Höll bara fingret mot det varma någon sekund. Brände mig även på ett annat finger men det blev bara lite rött och märks inte längre..

Hur länge måste jag låta blåsan vara? Kommer ha väldigt svårt att inte pilla så att den går sönder sen när den blivit större. Det finns inget jag kan göra mer än att vänta tills den växt färdigt?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Maria
10/12/17, 4:33 PM
#5

#4 Har det blivit någon blåsa?

Det allra bästa är att låta blåsan vara ifred. Då läker det bäst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Majaa12
10/12/17, 4:39 PM
#6

#5 Någon blåsa har det inte blivit än. Men det kommer mer och mer vätska under huden så det kommer nog bli det. Kommer den spricka av sig självt eller vad kommer hända med den? Brukar det ta lång tid?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Maria
10/12/17, 4:43 PM
#7

#6 Den läker ihop så att säga om den får vara. Blåsan skyddar den ömtåliga skadade delen under. Det tar ett tag och du bör vara försiktig och renlig och ha förband.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Majaa12
10/12/17, 5:25 PM
#8

Har tydligen redan råkat komma emot något som gjort ett litet hål där vätskan kom ut. Men huden är ju liksom ”lös” som den var innan fortfarande. Kommer det bli en blåsa ändå eller behöver jag göra något annat nu när det är ett litet hål? :/

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Maria
10/12/17, 5:39 PM
#9

Låt det lösa vara kvar. Det är som ett skydd. Tar du bort det ökar risken för infektion och det gör attans mer ont. Hur kunde det gå hål. Här du inte skyddar blåsan?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
10/12/17, 5:39 PM
#10

Låt det lösa vara kvar. Det är som ett skydd. Tar du bort det ökar risken för infektion och det gör attans mer ont. Hur kunde det gå hål. Här du inte skyddar blåsan?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Majaa12
10/12/17, 6:44 PM
#11

Nej, jag trodde inte att det behövdes än eftersom att det var så lite vätska i och den fortfarande var mjuk. Tror att det blev ett hål när jag torkade händerna på en handduk, visste inte att den var så känslig. Jag pillar inte bort huden. Men det kommer fortfarande ut vätska. Är det bäst att skydda det lilla hålet med plåster, eller ska jag bara låta det vara?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Majaa12
10/12/17, 7:01 PM
#12

Eller är det lättare att hålla rent om jag pillar bort mer hud i mitten? Det är ju omöjligt att ta bort bakterier som kommer in nu, men det kanske vätskan som kommer ut tar med?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Maria
10/12/17, 9:34 PM
#13

Här du fortfarande inte satt på något skydd? Tvätta rent och sätt på plåster.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Majaa12
10/13/17, 3:37 PM
#14

Var tvungen att plocka bort plåstret efter bara någon timme. Såret vätskar så mycket att den lösa huden blev svampig. Finns det något annat jag kan sätta på? Har låtit det vara för att torka en stund och fastnande nyss så att hälften av huden drogs bort. Det gör väldigt ont och nu finns det ju ingenting som skyddar :/

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Maria
10/13/17, 4:37 PM
#15

Det är klart att den lösa huden blir svampig efter vätskan men den ska ju vara där som skydd så att säga.

Det finns bra förband på apoteket som håller fukten inne.

Jag förstår inte varför du håller på att ta bort förband hela tiden. Låt det vara. Om det fuktar igenom så sätt något utanför så länge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
10/13/17, 6:07 PM
#16

Testa med kirurgtejp. Universalhjälpmedlet då man har sår. Jag tycker att det funkar bättre än plåster eller förband.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
10/16/17, 1:18 PM
#17

Det är ju försent nu, men bränner du dig igen så håll det skadade området i kallt vatten. Minst 5-6 minuter skall du hålla, och byt vatten så det är kallt hela tiden. Jag brände mig nedanför tummen nyligen. Det var längst upp i ugnen på värmeelementet som var illrött och minst 200 grader. Spolade direkt med kallt vatten och hällde upp i en skål och satt sen med den. Det blev ingen blåsa och det gjorde bara ont om jag stötte emot. Dagen efter tog jag på aloe vera, det läkte väldigt snabbt.

[Thiah]
10/16/17, 5:06 PM
#18

#17 man ska inte ha kallt utan rumstemperatur på vattnet för att inte chocka huden för mycket.

Majaa12
10/16/17, 8:11 PM
#19

Jag höll det under kallt vatten i över 5 minuter men det hjälpte inte alls. Huden blev vit direkt och det såg ut som att den hade lossnat oavsett. Det gick ju hål på blåsan och den skyddande huden så nu är såret som en grop i fingret eftersom att huden saknas. Det verkar läka men kommer nog ta lång tid. Är det meningen att det ska bulta i såret?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Tant Grön
10/17/17, 9:10 AM
#20

#18 Vad har du fått det ifrån? Jag har alltid på kallt vatten när jag bränner mig. Det minskar eller tar bort smärtan som man annars får efteråt.

#19 Varför tror du att det inte hjälpte? Prova nästa gång utan vatten så märker du skillnaden.

Annons:
[Thiah]
10/17/17, 9:12 AM
#21

#20 mina två senaste första hjälpen kurser jag gått samt den sårvårdsutbildning jag gått. . Alltså vattnet ska vara svalt inte iskallt.

[Thiah]
10/17/17, 9:13 AM
#22

#19 5 minuter är för kort tid. Håll längre tid nästa gång.

Maria
10/17/17, 9:17 AM
#23

Numera har man kommit fram till att vattnet ska vara svalt. Förr så rekommenderades så kallt vatten som möjligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Majaa12
10/17/17, 10:04 AM
#24

#17 Tolkade det som att du menade att jag inte skulle fått någon blåsa när jag höll det i kallt vatten så länge. Om det hjälpte på något annat sätt har jag ingen aning om :) Trodde att det höll på att läka eftersom att skinnet från blåsan är borta men nu lossnar ett lager med hud till, känns som att hela länkningen måste börja om från början..

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Maria
10/17/17, 10:31 AM
#25

#24 Det låter som en naturlig läkningsprocess. Jag fattar bara inte att du verkar byta förband hela tiden eftersom du vet hur det ser ut. Låt såret vara ifred och läka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
10/17/17, 11:34 AM
#26

Jag skrev kallt, inte iskallt. Jätteviktigt att kyla ner direkt, annars kan ett pyttelitet brännsår göra så ont att man inte kan sova. Jag brukar hålla i vatten tills det inte längre gör ont. Ungefär 5 - 6 minuter, men det kan ju bli längre. I alla fall minst den tiden. Nu sista gången jag brände mig på ugnen så blev skinnet vitt. Det var ca. 2 veckor sedan. Nu syns bara ett litet rött märke, mycket tack vare aloe veran jag tog på.

Jag tror att om man bränner större ytor av kroppen är det viktigt att vattnet inte är för kallt.

Upp till toppen
Annons: