Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 885 ggr
[memoirsofaclone]
10/11/17, 12:20 AM

Någon som är bra på matte/optik (synen)

Jag är närsynt och skulle av en anledning vilja veta vilket ''värde'' jag har i dioptrier. Går det att räkna ut själv? Jag vet inte om jag har några papper från när jag var hos optikern och det tar ett tag innan jag ska dit. Jag hittade detta på en sida, kan man på något sätt räkna ut det själv? Texten är lite krånglig men den verkar beskriva någon matematisk formel, eller?

''Dioptri är måttenheten för en lins ljusbrytande förmåga. För att få en måttskala som stiger med stigande brytkraft har man infört måttet dioptri. Dioptritalet är det inverterade värdet av linsens brännvidd, mätt i meter, och är positivt för en ljussamlande lins samt negativt för en ljusspridande. Dioptritalet räknas ut genom att man tar det inverterade värdet av den i meter uttryckta brännvidden. En konkav lins med brännvidden 25 cm har alltså dioptritalet 100/(-25)=-4''

Är brännvidden det avstånd man börjar se suddigt?

Annons:
ApanAnn
10/12/17, 12:24 AM
#1

Nej, det är inget du kan räkna ut själv. Du skulle typ behöva ta ut linsen ur ögat, lysa på den med ljus som gått genom ett raster och sedan rita och räkna och mäta. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lins

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Pyttelite
10/12/17, 12:40 PM
#2

Ni pratar om äpplen och päron. Synskärpan mäts i enheten visus. Det finns olika enheter men i Europa är det visus som är dominerande. För att få fram din synskärpa används speciella symboltavlor oftast med bokstäver eller siffror om man är vuxen. Har man normal syn har man 1.0 visus och då kan man se hela tavlan. Man kollar också både varje öga och båda ögonen tillsammans så man får två värden från optikern. Hjärnan kompenserar så tvåögsvärdet brukar vara bättre än enögsvärdet. Dioptrier är den enhet man använder för linsreceptet (glasögon eller kontaktlinser) och är alltså relaterat till den korrigerande linsen. Vilket förhållande som finns mellan visus och dioptri har jag inte koll på men det finns säkert tabeller för det. Förutom dioptri finns det andra korrigeringar man kan göra för ögats ”felaktigheter” t ex när det gäller astigmatism. Så skilj på din synskärpa och ditt recept för korrigering (glasögon eller linser)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[memoirsofaclone]
10/12/17, 8:45 PM
#3

Ok, får nog fråga en optiker vad jag har.

Pyttelite
10/12/17, 8:56 PM
#4

Ring till den optiker du varit senast hos. De sparar all information.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: