Annons:
Etikettvikt
Läst 806 ggr
pompido
2017-10-10 15:39

Missbrukar skräpmat och socker. Hur slutade ni?

Jag lider av fetma och har försökt att gå ner i vikt så många gånger i mitt liv att jag tappat räkningen. Jag försöker börja på nytt varje vecka i princip.

Det är så att jag vet exakt vad jag ska äta för att gå ner i vikt och nej, jag pratar inte om kortvariga dieter utan jag menar en livsstilsförändring. Och jag vet vad onyttig mat gör med kroppen, jag äter t.ex. väldigt mycket socker som kan leda till bl a fettlever och fettet som äts ihop med sockret kan leda till hjärt-kärlsjukdomar och det skrämmer mig! Men av någon anledning så verkar jag ändå inte bry mig tillräckligt mycket för att kunna sluta. Fast samtidigt så känns det som att jag bryr mig så otroligt mycket! Jag har en underbar familj jag inte vill lämna för tidigt och jag har drömmar som jag känner att jag inte kan börja med förens jag känner mig självsäker i min kropp eller förens jag blivit lättare för att orka med.

Så varför? Varför, varför, varför kan jag inte bara sluta äta skiten?! Jo, för det ÄR beroendeframkallande, det vet jag också! Men vad sjutton ska jag då göra?! Bara sluta? Jo tack, det har jag redan försökt, varje vecka. Jag kommer upp med planer om vad jag ska göra när jag känner att jag vill äta onyttigt, när känslorna av stress och irritation dyker upp och jag då kommer att känna för att äta onyttigt. Men det försvinner ut genom fönstret så fort de känslorna dyker upp och min hjärna försöker komma på alla möjliga orsaker till varför jag "får äta det idag".

Jag har ett par gånger, hör och häpna, faktiskt lyckats sluta med sockret och skräpmaten i några veckor men sedan fallit tillbaka på grund av kalas och högtider. Så nu vet jag att det inte går med undantag för mig och trots att sockersuget kanske verkar vara borta så finns min missbrukarhjärna kvar där och lurar.

Så ni som har varit beroende och missbrukare av den här typen av mat, hur lyckades ni sluta med skräpmaten och godiset och sedan hållt det i flera månader/år?

Annons:
[Outlawly]
2017-10-10 15:48
#1

Kan du inte sluta med lite i taget?
Att ta allt i ett svep verkar för hastigt.

Tex strunta i den feta bearnaisen till pommes, ta bort ost på maten, ta bort läsken ta bubbelvatten istället.

För varje vecka ta bort en sak. Eller aktivt välja bort en om dagen.

Jag rekommenderar verkligen att du läser denna artikel (engelska) https://zenhabits.net/sticky/

Tant Grön
2017-10-10 15:51
#2

Jag tappar mitt godssug om jag äter mycket råkost. Ta en rejäl skål med sallad till frukost, kanske någon smörgås till går bra. Du kan ju prova ett tag. Ha citron i istället för vinäger. Sen vanlig lunch och till middagen mycket råkost igen. Lycka till.

Sindri
2017-10-10 16:21
#3

Har du hört talas om Bitten Jonsson?

https://www.bittensaddiction.com/addiction/sockerberoende/

Du bör ha någon sorts behandling för ditt beroende: Jag har själv varit gravt socker- och kolhydratsberoende i många år, det gäller verkligen att se upp med vad man äter, för det som verkar väldigt oskyldigt och "nyttigt" kan trigga sockersuget ordentligt.
Själv mådde jag så dåligt fysiskt av mitt socker- och kolhydratsberoende, och var säkert på väg mot diabetes, så jag blev så himla lycklig när jag hittade vägen ut. Det var aldrig någon uppoffring att sluta.

Kämper
2017-10-10 16:21
#4

Precis som #2 säger så fungerar råkost mycket bra för mig med.

Jag är 175 cm lång och väger 70 kilo, är inte särskilt aktiv och jag tror inte någon skulle säga att jag ser ohälsosam ut.

Jag äter otroligt mycket mat men mest rawfood. Rawfood gör att du kan stoppa i dig större mängd mat än vad du är van vid, men också att du(antagligen) blir mättare efter varje måltid på grund av alla fiber. 

Detta gör att överäta blir väldigt svårt. 

Jag dricker en smoothie med 2 banener, en halv papaya, 1/3 ananas och 1 morot utblandat med vatten till frukost och middag varje dag, sen en varm måltid till lunch. 

Dessutom ser jag till att jag aldrig är hungrig genom att dricka jättemycket vatten och äta en frukt eller nötter så fort jag känner hungerkänslor. Detta gör att du inte går och småäter massa onyttigheter vilket ofta är boven i dramat.

Jag vet att det låter som mycket men jag har vägt nära 100 kg och verkligen haft problem med hetsätning. 

Det viktigaste är att du inte ger upp, för du kommer råka falla tillbaka om och om igen, det ingår. Kom bara ihåg att även om du råkar tappa motivationen en måltid eller några dagar så är det ingen anledning att ge upp. Det är bara att hoppa på hästen igen nästa måltid. Bara du kan förändra ditt liv. :)

Scorpio97
2017-10-10 16:40
#5

För mig är lågkolhydratkost/LCHF det enda som fungerat. Det ger mig ett lugn och en "trygghet" jag inte får på någon annan kost, och det är bara då jag lyckats vara sockerfri en längre tid. Kolhydraterna triggar mitt mat- och sockersug helt enkelt. Första veckan eller veckorna på lågkolhydratkost är jobbiga ändå, men då tillåter jag mig att äta hur mycket som helst så länge jag håller kolhydraterna låga. Efter att den värsta sockerabstinensen har lagt sig kan jag hålla matnivån på en lagom nivå. För mig passar det även bra att äta sällan (1-2 gånger per dag) och fasta ibland, för att äta ofta verkar triggar mig och jag trivs med att få äta mig ordentligt mätt när jag väl äter. Sen är det självklart jobbigt ibland ändå, som kalas och liknande, och jag har fallit ett antal gånger. Men man får försöka hitta strategier som fungerar eller i alla fall minskar risken för missbruk.

Och jag vet att många ser LCHF som en diet, men för mig är det i alla fall inte det. För mig är det en livsstil och ett verktyg för att hålla mitt sockerberoende på en nivå som går att hantera. På "vanlig kost" kan jag inte hantera mitt beroende över huvud taget. 

Lästips: https://www.dietdoctor.com/se och http://lchfingenjoren.se/

Jag tror även någon form av psykolog eller terapi kan hjälpa, och det är något jag själv vill testa men det har inte blivit av än. 
Att försöka analysera lite själv tror jag också är bra. När uppstår suget? I vilka situationer, vad kan ha triggat och varför? Går det att undvika eller minska risken?
Om man exempelvis ofta köper något sött när man handlar till middagen efter jobbet, så kanske man ska försöka handla på lunchen eller om möjligt lämna över handlandet till någon annan. Ju färre gånger du blir frestad/sugen desto bättre, för det gör det enklare att stå emot övriga gånger.
Jag lämnar plånboken hemma dom dagar jag inte ska handla mat, för då kan jag inte köpa något sött dom dagarna även om jag skulle bli frestad.


//Jessie

Namiko
2017-10-10 17:18
#6

För mig så försvinner allt sug efter onyttigheter om jag äter tillräckligt mycket mat som är näringstät, alltså har mycket näring per kalori. Exempel på mat med väldigt hög näringstäthet är broccoli, spenat och grönkål. Dom flesta grönsaker har hög näringstäthet och frukt och bär är fullproppade med vitaminer och antioxidanter. Utöver det så får man även i sig mycket fibrer som mättar länge och håller blodsockret under kontroll, vilket i sig gör det lättare att stå emot onyttigheter.

Slarvar jag med grönsakerna under en period så kommer suget efter chips och godis tillbaka sakta men säkert. Men bara för att man råkar äta något onyttigt en gång så är det ingen anledning att ge upp. Det tar tid att ändra sina vanor och bli av med beroenden, det är bara att ta nya tag och försöka igen nästa måltid. Ett snedsteg är inte en anledning till att kasta bort alla dom gånger du lyckats äta rätt. Har du ätit 10 nyttiga måltider i rad och sen faller du för frestelsen en gång så har du fortfarande lyckats 10 gånger och det är en vinst i mina ögon.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
OlgaMaria
2017-10-12 13:14
#7

Ett tips jag kan ge är att köpa hem en massa citroner och varje gång du får svårt att stå emot sötsuget så pressar du en citron och dricker med vatten. Det hjälper faktiskt mot sötsug, och är väldigt nyttigt också och bra för fettförbränningen. Om du inte är van att dricka citron kanske det inte känns lockande men jag tror du kommer börja älska det efter ett litet tag. Det är något med detta som också är lite beroendeframkallande, på ett bra sätt!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tant Grön
2017-10-12 13:49
#8

Har hört att sötsug kan vara tecken på att kroppen behöver C-vitamin, så citron är nog bra.

Upp till toppen
Annons: