Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2364 ggr
_Fisken
2017-10-08 07:36

Nattligt spring på toa borta nu!

Sent på kvällarna har jag o njurarna eller nåt fått fnatt. Har sprungit på toa var o varannan halvtimme. Spelar ingen roll hur lite jag druckit innan. Detta har stört nattsömnen ganska rejält för springet har ju fortsatt även när jag lagt mig.

För att göra en lång historia kort så kollade jag i ren desperation  biverkningarna hos mina blodtrycksmediciner. Det visade sig att en av dem (Amlodipin) kunde i sällsynta fall ge ökad frekvens av kissande på natten. "Kan det vara den?" tänkte jag.

Jag beslöt att upphöra med den under en vecka. Efter 2-3 dagar så märkte jag en avsevärd skillnad! Plötsligt blev jag inte nödig direkt när jag lade mig. Min blåsa är helt normalt och  jag kan äntligen få lägga mig och sova i lugn o ro.  Dessutom testar jag mig med blodtrycksmätaren och trycket har banne mig inte stigit nåt alls. Möjligtvis ett 10-tal nån dagen efter jag slutade men ligger nu på mina vanliga 130/80 på kvällen även UTAN den medicinen. 

Jag står i telefonkontakt med en läkare. Så jag ska ta ett snack med henne om detta.

Hur som helst. Jag är glad nu!

Annons:
Maria
2017-10-08 07:43
#1

Bra att du ska kontakta din läkare.

Skönt att det verkar som om det var den som spökade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

_Fisken
2017-10-08 08:05
#2

Allt som gör nattsömnen bättre för min del är ett stort framsteg.

Läkaren har faktiskt varit med hela tiden sedan vanliga läk.besöket för nån vecka sen men hennes automatiska råd om PSA-test då jag berättade om kisseri-problemet tyckte jag inte riktigt "passade" in som lösning på ett symptom. Det höll hon med om också sen när hon ringde och frågade mig hur jag ställde mig till PSA-provet (efter att jag läst broschyren hon gav mig).  Jag sade att jag "har läst och beslutat att avstå". Hon sade faktiskt "bra beslut".
Jag förklarade då för läkaren om att jag slutat med en av medicinerna och hon skulle följa upp med ett till samtal om några dagar. Jag ska då leverera både hur jag mår och de mätvärden jag har samlat in.
(Dåliga meningar men jag orkar inte gå tillbaka i texten o editera…)

Maria
2017-10-08 08:16
#3

Bra att du följs upp.

Det här med PSA-prov är ju ofta delade meningar om. Man kan ju ha ett förhöjt värde utan att det är frågan om någon prostatacancer.

Min bror däremot fick prostatacancer och det upptäcktes just via PSA. Så jag är aningen tveksamt till vad jag tycker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

_Fisken
2017-10-08 08:19
#4

Ja. Broschyren säger det som du beskriver också. De flesta åtgärdas utan att det egentligen hade behövts. 
Men doktorn gjorde "fingertestet" och jag hade inga andra problem än att jag började springa mer på kvällarna….Så det tsm med vad broschyren sade gav mig en hint om beslut.

Maria
2017-10-08 08:28
#5

Du gör alldeles säkert rätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NiklasTyreso
2017-10-08 15:29
#6

Åsa är bra att kolla en gång för mycket istället för en gång för lite. Missa man prostatacancer är det värre än att läkaren fick lägre bonus för han tog dyr provtagning på sin patient.

Annons:
Sindri
2017-10-12 15:48
#7

De flesta blodtrycksmediciner är ju vätskedrivande och dessvärre urlakar de skelettet så att man kan få osteoporos. Det finns andra mediciner om nu läkaren tycker du behöver. Men inge är helt biverkningsfri.
Blodtryckssänkande blir ofta ett gissel för äldre människor. Många törs aldrig åka till stan, ta en bussresa eller göra mycket utanför hemmet just för att det är så viktigt att alltid ha tillgång till toalett.
För många blir det så jobbigt så de måste börja använda blöja, ytterligare stigma samt isolering.

Att bli kissnödig på natten och sedan vara drabbad av yrsel, också p.g.a. medicinen, gå upp och ramla, bryta ben eller slå i huvudet, hamna på sjukhus….rena ättestupan.

Illa att inte vården kräver bättre mediciner av läkemedelsföretagen (som ju vill att de flesta över 50 skall äta dem), biverkningarna kostar mycket.
Också illa vårdpersonal inte lär sig mer om kostens betydelse för bl.a. blodtryck. Det kan hållas i schack för väldigt många med hjälp av rätt kost och motion.

Glädjande att du vågade tänka själv och ta ett beslut, och att du mår så mycket bättre.

_Fisken
2017-10-12 17:34
#8

Jag har hört Nånstans att vitlökskapslar ska vara sänkande. Om så är fallet, undra när på dagen man ska äta dem?

Sindri
2017-10-12 17:48
#9

Om det också bygger på vätskedrivning så är tidigt på dagen det bästa.

Både nässla och maskros är drivande, men båda innehåller dessutom rikligt med mineraler för att kompensera för förlusten när man kissar ut för mycket. Där har läkemedelsföretagen något att lära!

Jag kände en person som nästan bokstavligt "kissade ut sig själv". Man såg för varje gång hur hen krympte ihop till en skugga av sitt forna jag. Det var hemskt att se.  Det kunde ju bara sluta på ett sätt!

Men å andra sidan - det var ju inte en hjärtinfarkt eller stroke som tog livet av personen. Så där fick ju Big Pharma ännu en fjäder i hatten! 😡

_Fisken
2017-11-17 07:58
#10

Epilog.
Äter också nån naturmedicin (Sabamin) nu som får mig att sova hela natten ända tills klockan ringer 6.15.  Förändringen är så uppenbar. Tidigare vaknade jag mellan 4-5 på mornarna o fick gå på toa. Sen svårt att somna om. Livet är helt annorlunda nu när jag får sova. Speciellt timmarna på mornarna ger mycket.

Maria
2017-11-17 08:27
#11

Vad skönt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: