Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1817 ggr
Fridaaaa
2017-10-07 19:45

Halsbränna

Vad är bra mot halsbränna förutom samarin och novalucol? Som man får ta som gravid.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Scorpio97
2017-10-07 19:51
#1

Jag tycker honung är bäst mot halsont/-bränna. Antingen en stor sked bara som den är, eller i varmvatten eller te. 

Fast du ville kanske bara ha tips på läkemedel..?


//Jessie

Herveaux
2017-10-07 19:54
#2

Håller med #1, en sked honung brukar hjälpa mig, märker av effekten rätt så omgående.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

ApanAnn
2017-10-07 19:57
#3

Gaviscon eller Galieve för tillfälliga besvär, särskilt om det blir värre när du lägger dig. (Samma jox men olika smak på märkena) Omeprazol om det är riktigt besvärligt, men då är det bra att stämma av med t.ex. barnmorska om det blir mer än tillfälligt bruk.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Fridaaaa
2017-10-07 20:08
#4

#1 Det spelar ingen roll :) Slipper jag läkemedel är jag bara glad hehe :)

#2 Vad bra! Honung har vi hemma :D Får testa tack :) 

#3 Ja det kommer på kvällen och speciellt när jag ska sova :( 
Och man får ta någon av de två förstnämnda som gravid? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Fisken
2017-10-07 20:25
#5

Bikarbonat är ju helt klart bäst. Smakar illa men lätt åtkomligt på affären.

Fridaaaa
2017-10-07 20:31
#6

#5 Vågar inte testa det. Lätt för illamående och testade det mot hosta och höll på att spy. Men tack ändå :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Jbgs]
2017-10-07 20:54
#7

Tycker novalucol tuggtablett är bra om man tar två. Sen är det ju omeprazol men men det mpste man äta varje dag om det ska funka.

_Fisken
2017-10-07 20:56
#8

Receptet är ju en avskakad tesked i ett halvt glas vatten. Men visst smakar det inte nå vidare men det hjälper bra. Rå potatis är nästa nöd medicin. Skivas upp å äts… Hjälper dock inte lika bra som bikarbonat.

Fridaaaa
2017-10-07 20:56
#9

#7 Omeprazol är tyvärr kapsel,klarar jag inte att svälja :( 
Står i inlägget "förutom novalucol" :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2017-10-07 21:00
#10

#8 Vet, har läst men säger bara hur det var när jag testade sist :) 
Testar honung strax, hoppas att det hjälper :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ApanAnn
2017-10-07 23:12
#11

Både Galieve och Gaviskon är helt ok för gravida att ta. Galieve smakar mint och Gaviskon smakar typ vanilj och hallon eller jordgubb om jag kommer ihåg rätt. Nått sött i alla fall. Båda finns både som tuggtablett och gegga som ska drickas, Fördelen är att de lägger sig som ett lock så att magsyran inte kan sticka åt fel håll när du lägger dig.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Fridaaaa
2017-10-08 08:53
#12

Honung hjälpte till viss del igår, lindrade det lite :) 

#11 Ok får kolla på apoteket imorgon :) tack :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
2017-10-08 12:40
#13

Ett tips som jag fick av en kompis mamma för länge sedan är att äta några naturella sötmandlar. Hjälpte faktiskt då jag fortfarande hade lindriga besvär. Kan vara värt att testa. Helt ofarligt om man tål mandel förstås. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Carrosh
2017-10-09 17:28
#14

Gaviscon (både som tuggtablett och i flytande form) får du ta som gravid. Använder den själv och fick den okejad av både läkare och apotekspersonal (är också gravid). Ta den 20 min innan du går och lägger dig - den bildar ett skum som blir som ett lock över magsäck/magmun så att inget läcker upp. Kom ihåg att inte dricka eller äta något efter du tagit den, annars går det hål på skummet och den mister sin verkan.

Tycker den är toppen! Funkar perfekt för mig som dessutom har ett hiatusbråck (bråck på övre magmunnen så att det inte sluter tätt).

Ett annat tips är att testa en näve havregryn. Havregryn neutraliserar magsaften. Så gör även citron (tro't eller ej) och ett glas citronvatten till kvällen kan också hjälpa till, om det är surare magsaft du brottas med.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Thiah]
2017-10-11 16:50
#15

Citron är en trigger hos mig så det behöver inte fungera. Det kan ju också hjälpa att ha huvudet lite högre upp, eller t.o.m hela överkroppen om du klarar det.

Upp till toppen
Annons: