Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1379 ggr
[SonjaG]
10/5/17, 10:03 AM

Vårdcentralen

Vi har en utmärkt vårdcental. Och doktorerna är bra. Min nya är oxå bra. Men idag när jag skulle ringa o beställa tid fick jag meddelande om att hon har telefontider må/ons/fre.

Jag undrar, ska man inte kunna nå sin doktorn varje dag i veckan? Det har jag alltid kunnat tidigare med den gamla doktorn. Hur är det på er vårdcentral?

Annons:
Fridaaaa
10/5/17, 10:06 AM
#1

Vår VC har mån-fre, sedan är det inte säkert att man får tag i sin läkare (om man har någon) just den dagen man ringer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
10/5/17, 10:10 AM
#2

Det varierar nog väldigt skulle jag tro.

Du skriver "din" doktor" och hen kanske inte ens jobbar heltid ? Däremot så kan du med alla säkerhet få kontakt med någon annan doktor på din VC om det skulle vara mer akut.

Jag har en husläkare sedan många år som har varit anträffbar alla veckans dagar men då hon har varit sjuk eller annan frånvaro så har jag fått vända mig till den andre läkaren som arbetar där. Under semestertid så har mottagningen varit helt stängd.

Nu ska mottagningen stänga helt denna månaden och då får jag söka en annan vårdcentral.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
10/5/17, 10:30 AM
#3

Oooh, en vårdcentral där man kan komma i kontakt med läkare per telefon! Otroligt! Finns det någon sådant kvar i sinnevärlden? 

Sådant har inte förekommit här på den dag jag minns - man ska ha tur om man lyckas boka tid över huvud taget genom hopplösa röstbrevlådor eller nätbokningssystem som avslutar varje kontant med "Tekniskt fel. Var god försök senare." Om man mot förmodan lyckas boka tid blir man ohövligt bemött av en sköterska, som kanske, om hen vill och gitter, låter en sätta sig i väntrummet på obestämd tid för att kanske få träffa en läkare. Eller i alla fall på att hen ska prata med en läkare, som sedan kanske bestämmer sig för att titta på en. Eller i alla fall skriva ut ett recept. Eller också inte.

[Devya]
10/5/17, 12:36 PM
#4

Wow, jag fick aldrig ens tillfälle att träffa den läkare som jag hade! Alltid då jag skulle till "min" läkare så råkade hon vara sjuk så jag har alltid haft en massa olika läkare. Då jag ringde till vårdcentralen fick jag endast tala med receptionisten. Kanske hon var en sjukskötare, det vet ja inte men jag fick aldrig tala med någon läkare, det har endast hänt en gång och då fick jag ringa och boka tid så att hon senare kunde ringa upp mig. Det var inte möjligt att få telefonnummer till henne (jobb numret då). Nu då jag bor utomlands går jag privat och jag är helt överraskad över hur mycket trevligare och duktigare de är här.

Maria
10/5/17, 1:08 PM
#5

Det är sällan man kan ringa och få prata med en läkare på VC. Antingen har de bestämd telefontid eller så kan man få boka en tid för att bli uppringd. Neurologen som jag går hos har telefontid en timma varje vardagmorgon men då gäller det ju enbart mina neurologiska problem och medicinering.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
10/5/17, 5:36 PM
#6

Så olika det verkar vara. På min VC kan man ringa sin läkare varje dag ca 3/4 tim på morgonen och få prata och beställa tid. Men just igår fick jag beskedet att det är bara 3 gr pr vecka. Visst kan det vara kö på telefontiden, men för det mesta kommer man fram. Sen kan jag förstås ringa ngn annan där. 

Sen finns det möjlighet att gå dit på ngt slags "akutbesök". Varje förmiddag fram till 11.00 kan man ha tur att få träffa doktorn om det inte är fullt förstås.

Det är en vårdcentral som legat högt i topp på sådana tester som görs ibland. Nåbarhet, läkarstatus, trivsel, lätt att få tid osvosv. Och inte finns där någon doktor som inte kan svenska o använder Googles översättningsfunktion. Det råkade syrran ut för på sin VC (Västergötland).

Det kanske är en förändring på gång, vad vet jag. I min enfald trodde jag att det var en regel att man skulle kunna nå sin doktor varje dag. Så fel jag hade. Kanske har jag varit bortskämd!

Annons:
[Melbun]
10/5/17, 7:05 PM
#7

Oj vad man är avis 😃 Jag har iofs ingen egen läkare utan jag har sökt hjälp på vc, när de inte vetat vad de ska göra och har släppt mig av den anledningen så har jag sökt för samma orsak på nästa vc. osvosv. Dock har det varit ganska smidigt att få telefontid iaf🤪

Namiko
10/5/17, 10:38 PM
#8

Det låter som rena rama lyxen att kunna ringa läkaren direkt. På min förra VC så fick man vara snabb som attan när dom gjort nytt schema för att kunna få en läkartid för även om man ringde samma dag som det nya schemat fanns så var alla tider redan bokade när man väl fick prata med nån. Det tog nästan en månad för mig att få träffa en läkare där och det var omöjligt att kontakta läkaren själv, allt gick genom receptionen. Det fanns inte ens nån bokningsfunktion på internet hos dom.

På min nuvarande VC kan jag "boka tid" via internet så ringer min läkare upp inom 2 veckor.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Honestyisdead
10/6/17, 3:09 PM
#9

Har aldrig haft en vårdcentral där man kunnat ringa till läkare. Man har alltid bara kunnat ringa receptionen för tidsbokning och råd.

Upp till toppen
Annons: