Kost och Recept

Äta anti-inflammatorisk måltid

2017-09-20 12:52 #0 av: Snowblind

Jag undrar om någon här har lite kunskap angående antiinflammatorisk mat? För när jag läser online så känns det bara som att man bör äta ingenting.

Snabba kolhydrater, socker, gluten, laktos är dåligt va?

Någon som har tips på vad för bas-ingredienser man kan använda sig av när man vill äta anti-inflammatoriskt? Eller t.ex. tips på måltid eller saker att ta med i en måltid som t.ex. ingefära. 

Alla tips mottages hjärtligt för jag har precis ätit en kaka som innehåller socker och ångrar det massor.  Känner att jag inte riktigt vågar äta något...

Anmäl
2017-09-20 13:38 #1 av: parsley

Sanna Ehdin har skrivit en del om antiinflammatorisk mat och bl a gett ut en kokbok. Jag vet inte om den fortfarande finns att köpa, om inte, så leta efter den på biblioteket. Om du googlar på Sanna Ehdin antiinflammatoriskt kost så hittar du lite på nätet. 

Det finns en kost som heter auto-immun paleo. Den bygger på råvaror som är skonsamma mot kroppen och riktar sig bl a till personer som har olika auto-immuna sjukdomar.  Du kan hitta lite information om du googlar. Karl Hultén mfl har skrivit en kokbok som heter Autoimmun kokbok. Den finns bl a hos Bokus, om du inte vill leta efter den på bibliotek.  http://www.bokus.com/bok/9789163902888/autoimmun-kokbok-lakande-paleokost/?utm_source=Adtraction&utm_medium=CPO&utm_campaign=paleoteket

En del menar att LCHF är anti-inflammatoriskt, andra är lite mer kritiska.  Kan du tänka dig att äta LCHF så finns det mängder med kokböcker och receptbloggar. Kolla på t ex kostdoktorns sida, så hittar du recept där och ett antal länkade receptbloggar. LCHF innehåller vanligtvis en del mejerier och en del menar att mejerier kan vara inflammationsdrivande och att det är kasein, dvs mjölkprotein, som är skadligt, inte laktos. Man kan äta mejerifri LCHF och göra rätter utan t ex grädde och ost och lägga mer fokus på grönsaker.  Många som äter mejerifri LCHF äter fortfarande smör. Lesscarbs är en LCHF-blogg som har en del mejerifria recept och också ett antal veckomenyer. 

Paleo är en annan kost som också kan vara anti-inflammatorisk där det finns bloggar och kokböcker. Clean eating är också ett begrepp som förekommer (det finns ett par bloggar med den här inriktningen länkade från kostdoktorns sida). 

Food pharmacy finns som blogg, faktabok med en del recept och receptbok. De lägger fokus på tarmhälsa och kanske inte direkt på anti-inflammatorisk kost, men du kan nog hitta en hel del användbar där också. 

Anmäl
2017-09-20 14:00 #2 av: Namiko

Hel vegetabilisk mat är antiinflammatorisk. Fullkorn, frukt, bär, grönsaker, baljväxter, nötter, frön, svamp. Kryddor som ingefära och gurkmeja är jättebra, gurkmeja bör ätas tillsammans med svartpeppar för bäst effekt, men kryddor och örter överlag är jättebra att ha med i maten då även små mängder räcker långt för att ge en positiv effekt. 

Animalier (kött, ägg, mjölk osv) är inflammatoriskt och bör undvikas om du vill äta enbart antiinflammatorisk mat. Gluten är inte dåligt om du tål det, men bör som sagt ätas som fullkorn och inte vit pasta eller vitt bröd tex. Samma sak med socker, tillsatt socker är dåligt men socker från frukt och bär är jättebra eftersom det kommer tillsammans med massa antioxidanter, vitaminer och fiber som har positiva effekter på kroppen när man äter hela frukten och inte tex juice där alla fibrer och med det massa näring tagits bort. Smoothies däremot har alla näringsämnen kvar och går utmärkt att dricka istället för juice.

En maträtt jag gjorde nyligen var fullkornsris kokat med gurkmeja, till det hade jag en gryta gjord på morot, kålrot, blomkål, spenat, champinjoner och röda linser, kryddad med curry, ingefära, vitlök, fryst koriander och svartpeppar. Jag lät linserna koka sönder ordentligt för att få en tjockare gryta. Näringsrikt, väldigt antiinflammatoriskt och otroligt gott.

Till frukost äter jag ofta egengjord müsli med havregryn, krossade linfrön (max 2msk om dagen), chiafrön, valnötter, pumpafrön, hallon, blåbär, jordgubbar och antingen en nötdryck eller sojadryck till. Linfrön, chiafrön och valnötter äter jag för att få i mig omega 3 som är antiinflammatoriskt, drygt halva frukosten är bär som innehåller mängder med antioxidanter. Nyttigt, gott och mättande. Det är även gott med kanel till vilket gör det ännu nyttigare.

Grundtanken är att undvika animalier och raffinerade produkter men var inte rädd för att äta lite sånt. Äter du tillräckligt mycket antiinflammatorisk mat så väger det upp för små mängder inflammatorisk mat utan att ge en negativ effekt i det stora hela, så du ska inte må dåligt över att du ätit något som inte är antiinflammatoriskt. Man behöver inte vara perfekt, man får göra så gott man kan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2017-09-20 14:06 #3 av: Snowblind

#1 #2 tack så otroligt mycket för era svar!! Hjärta Ska läsa igenom dem noggrannt. 

Anmäl
2017-09-24 02:47 #4 av: NiklasTyreso

Opastöriserad surkål innehåller levande mjölksyrabakterier som producerar antiinflammatorisk butyric syra när de går genom tarmarna.

Anmäl
2017-09-24 08:46 #5 av: Snowblind

#4 Tack för tipset, super! :D

Anmäl
2017-09-25 10:49 #6 av: Lakritsstjärna

Persilja har jag hört är jätte bra. Undvik bränd mat, grillat är med andra ord inte jätte bra. Här tror jag de tar upp det lite.

https://m.youtube.com/watch?v=nC0pTzzWtE8

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.