Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3704 ggr
Snowblind
9/17/17, 8:01 AM

Knastrande, knakande käke (lite längre text)

Symptom:
Jo det är så att min käke, strax under örat gärna knastrar och har sig på vänster sida (speciellt på morgonen när jag äter frukost) - låter lite som att brosk eller något kläms som små sandkorn från en strand. Störande är det iallafall å jag öppnar käken, drar den åt olika sidor, framåt m.m för att det förhoppningsvis ska ge sig och tror det blir en aning bättre men det släpper oftast inte helt. Men efter ett tags tuggande, ca 1 ½ macka så försvinner det oftast.

Sedan knakar min käke  rätt så ofta (alltid?) på högra sidan när jag tuggar, ibland högre, ibland lägre. Väldigt ofta när jag äter t.ex. middag. Lite som att den "dislocates" itself.  Den hamnar lite snett eller fram å sen låter det när jag rättar till det. Eller så knakar det bara helt enkelt.

Den knakar alltid när käken är tillbakadragen och jag skjuter fram den… Och även sidleds.

Ibland låser sig min käke och jag får svårt att t.ex. öppna den normalt. Det typ blir att den hakar fast sig.. Men det händer sällan och försvinner efter en stund också. 

**Trolig orsak:
**Förut fick jag några gånger att min käke knakade jättehögt och att det gjorde ont på högra sidan och nu var det ett tag sedan jag fick så. (månader, 1år?) Om jag minns rätt så var det såpass att man blev tårögd men minnet är för vagt för att jag ska vara säker på detta.

Sedan så kommer jag ofta på mig själv att trycka ihop tänderna/käkarna så att de möter varandra - tror inte jag gör detta hårt. Och jag drar då bak käken litegrann för att tänderna ska passa ihop. Och jag gör detta väldigt ofta men oftast när jag är hemma tror jag. När jag kommer på att jag pressar ihop tänderna så brukar jag lägga tungan i vägen så får jag pressa lite på den sen blir det som vanligt. (eller rinse and repeat så ofta jag kommer på mig själv)

Sedan har jag inte en så stor koll om jag pressar ihop mina tänder när jag sover också men tror det är nåt som sker i det stadiet också. En tandläkare sa att jag gnisslade tänder (om jag minns rätt) och jag tror det var pga min framtand som är formad lite så att undersidans framtand passar in i den formen. Men allt av det tandläkaren sa kändes lite luddigt och osäkert.

Slutsats:

Min käke knakar när jag tuggar/rör den åt vissa håll, knastrar, hoppar ur led och det är jobbigt. Speciellt när andra kan höra det också. Jag tror orsaken är pga. att jag trycker ihop mina käkar lite titt som tätt, men jag gör det inte hårt.

Frågan:

Någon som har haft eller har samma besvär? Någon som har tips på vad man kan göra åt detta eller vad ni tror kan vara orsaken? 

Jag skulle tro att jag har haft att jag pressar ihop käkarna sedan lång tid tillbaka men att jag inte har haft såhär grava besvär alltför länge.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Annons:
emeliiiiieee
9/17/17, 11:08 AM
#1

Gör samma sak så har extremt ont i käkarna. Bettskena funkar för mig. Gå till tandläkaren så hjälper dom. Dom kan även känna hur spänd du är

Snowblind
9/17/17, 12:41 PM
#2

#1 åh okej, tack så mycket! :D

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

emeliiiiieee
9/17/17, 1:25 PM
#3

Finns även övningar att göra som mjukar upp käken :) Jag har blivit helt hjälpt av bara bettskena och övningar.

Snowblind
9/17/17, 3:56 PM
#4

#3 finns det någon video på dessa eller har du lust att förklara? 🌺

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Pyttelite
9/17/17, 4:10 PM
#5

Prova denna länk från Metro. Det finns även en videoillustration i länken.

https://www.metro.se/artikel/därför-knakar-det-i-dina-käkar


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Snowblind
9/17/17, 4:21 PM
#6

#5 tack så jättemycket!! :D

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Annons:
emeliiiiieee
9/17/17, 4:22 PM
#7

Ska se om jag har kvar beskrivningarna på mina övningar :) Bästa är ju att försöka få en tid hos tandläkaren snarast då du kanske behöver annan hjälp :)

Snowblind
9/17/17, 6:56 PM
#8

#7 Ja, jag borde ta tag i detta för det blir inte bättre iallafall. :/

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

[Thiah]
9/18/17, 5:34 AM
#9

Jag har nått liknande och försöker undvika att äta segare saker för då hänger det sig direkt. Tandläkaren har reagerat på att det knakar lite men inte velat göra mer.

Snowblind
9/18/17, 2:22 PM
#10

#9 åh okej, det var ett bra tips endå. Har inte riktigt tänkt på det - t.ex. godis kan ju vara rätt så segt att tugga på ibland. (Lakrits b.la.)

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

[Thiah]
9/18/17, 2:59 PM
#11

#10 jag tuggar enbart små tuggummin faktiskt. Jag älskar beef jerky ocj det kam jag inte äta alls.

Snowblind
9/18/17, 3:13 PM
#12

#11 åh okej, tror jag ska avstå godis och sånt segt tills det (om det) blir bättre. Har aldrig provat beef jerky faktiskt. :o

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

[rumelle]
9/19/17, 10:42 AM
#13

Ja, antagligen gnisslar du tänder nattetid. En bettskena kan hjälpa. Prata med din tandläkare.

Annons:
Snowblind
9/20/17, 11:16 AM
#14

#13 okej, tackar för infon!

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Tassen94
9/25/17, 7:07 PM
#15

Har det också jobbigt med min käke. Jag tror att det i grund och botten är stressrelaterat. Jag är konstant öm i käken , det strålar upp i tinningarna, jag får huvudvärk och även ont i nacken. Jag tror jag pressar tänder på nätterna, och på dagarna kommer jag på mig själv med att bita ihop tänderna. Tog upp detta med min tandläkare, men tyckte inte hon tog mig seriöst. Fick hem en lapp med käkövningar som jag gjort men som inte hjälper. Det enda som har hjälpt är mindfulness och tillämpad avslappning som jag gjort innan jag ska sova. Men det blir aldrig helt bra och jag är så jävla trött på att ha konstant ont på grund av detta. Har haft huvudvärk mer eller mindre varje dag detta året, och på ett vis vänjer man sig men ibland blir man bara såå trött. :(

Snowblind
9/27/17, 8:19 AM
#16

#15 förstår, det låter jättejobbigt. Ska kolla upp lite kring avslappning, vet dock inte om jag är stressad.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Upp till toppen
Annons: