Det sägs ju att man ska äta varierat och lite av varje. Som vegan känns det som att kosten kanske blir lite ensidig och att jag inte får i mig allt jag behöver. Järn, omega 3, D-vitamin, kalcium, B12, protein.
Finns olika råd och rön överallt om hur man ska äta/inte äta så man blir alldeles galen och vet inte vad man ska tro.
Tyvärr är jag rätt fattig så jag kan inte lägga ut mycket pengar. Äter aldrig kött- eller mjölksubstitut vilket innebär att de flesta måltider blir någon form av böngryta med något fullkornsgryn till. Bönor, gryn och linser är något jag älskar men det känns lite ensidigt? Äter grönsaker också som vitkål, spenat och lite broccoli ibland, krossade tomater, ärtor och lök. Dessutom äter jag en del jordnötter och solroskärnor.
Kan jag få i mig allt jag behöver på dessa råvaror? Jag har tyvärr inte råd med dyrare mat.
Snälla snälla ge mig också tips och recept på maträtter! Blir nästan att jag i princip roterar mellan två maträtter. Grytorna blir oftast med krossade tomater och bönor. Någon enstaka gång med kokosmjölk men det är dyrare. :/
Snälla, skulle bli så glad om någon vänlig själ kunde svara på mina frågor och komma med goda, billiga och nyttiga recept.