Kost och Recept

Vegankost, få i sig all näring?

2017-08-31 21:42 #0 av: Kasp

Det sägs ju att man ska äta varierat och lite av varje. Som vegan känns det som att kosten kanske blir lite ensidig och att jag inte får i mig allt jag behöver. Järn, omega 3, D-vitamin, kalcium, B12, protein.
Finns olika råd och rön överallt om hur man ska äta/inte äta så man blir alldeles galen och vet inte vad man ska tro.
Tyvärr är jag rätt fattig så jag kan inte lägga ut mycket pengar. Äter aldrig kött- eller mjölksubstitut vilket innebär att de flesta måltider blir någon form av böngryta med något fullkornsgryn till. Bönor, gryn och linser är något jag älskar men det känns lite ensidigt? Äter grönsaker också som vitkål, spenat och lite broccoli ibland, krossade tomater, ärtor och lök. Dessutom äter jag en del jordnötter och solroskärnor.
Kan jag få i mig allt jag behöver på dessa råvaror? Jag har tyvärr inte råd med dyrare mat.

Snälla snälla ge mig också tips och recept på maträtter! Blir nästan att jag i princip roterar mellan två maträtter. Grytorna blir oftast med krossade tomater och bönor. Någon enstaka gång med kokosmjölk men det är dyrare. :/
Snälla, skulle bli så glad om någon vänlig själ kunde svara på mina frågor och komma med goda, billiga och nyttiga recept.

Anmäl
2017-10-18 17:57 #1 av: Agnetachristina

Jag är en riktig soppälskare. Min grund är oftast densamma: fräser olika sorters lök, olika rotsaker oftast potatis och morötter. Sen på med vatten, kryddor, buljongpulver. Linser eller bönor när rotsakerna mjuknat. Så stavmixrar jag det hela slätt oftast. Ibland när jag tagit mig tid att skära små fina bitar mixar jag inte utan stoppar så här.
Om jag mixar smakar jag av med citron, riven ingefära, lite honung. Har jag sojagrädde så slattar jag i lite om soppan blir för tjock.
Sen tar jag tillbehör efter kassan, ibland inget alls, kanske frästa brödkanter, rester av olika slag, allt passar till!
Soppan håller en vecka och det går ju att variera tillbehör eller använda den som grytgrund. För näringsupptag är det bra med något sädesslag till, som macka eller som rostad topping. Det är supergott att rosta frön och nöttter till topping också.
För att undvika ensidighet brukar jag kolla in extrapriser och frysa in allt jag fyndar. Det mesta funkar ju att frysa.
I övrigt är jag också en smoothieälskare. Allt går att smootha, verkligen allt.
Men det får bli en annan historia.... hoppas du fick lite inspiration...

Anmäl
2017-10-18 23:48 #2 av: Kasp

1, nja jag är inte så mycket för soppor. Vill tugga! Så jag gillar grytor och sedan ha något gryn till som är tuggigt. Så gärna om någon har massa recept på goda grytor. :)

Anmäl
2017-10-18 23:50 #3 av: Kasp

Men näringsmässigt, täcker bönor av olika slag, linser, fullkornsgryner, grönsaker (broccoli, blomkål, vitkål, lite spenat, lök), jordnötter, solroskärnor näringsbehovet?

Anmäl
2017-10-20 12:17 #4 av: vallhund

Fråga på https://vegan.ifokus.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 
Anmäl
2017-10-20 23:12 #5 av: Zadie

#3 Jag skulle tro att det gör det, men försök variera så mycket som möjligt olika bänor/linser och kanske även större variation av grönsaker. Frukt kan vara bra oxå. Och kanske variera mellan olika nötter/frön.

Anmäl
2017-10-22 11:08 #6 av: Kasp

5 Försöker äta olika bönor, andra nötter och frön ör tyvärr för dyrt :`(

Anmäl