Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 512 ggr
[memoirsofaclone]
2017-08-26 01:58

Fråga om närsynthet!

Jag är närsynt, så att jag behöver ha glasögon ifall jag ska framföra ett fordon eller läsa skyltar på långt håll. Dock går jag ofta utan glasögon för jag är inte blind direkt, har mest svårt att läsa bokstäver på långt håll. 

Men är det någon som förstår den här skalan på närsynthet, alltså att man t ex kan ha -3d. Jag har ingen aning om vad jag har för grad och skulle bli tacksam ifall ni närsynta skulle kunna säga vilken grad ni har samt hur dåligt ni ser. Funderar nämligen på en utbildning till ett arbete där synen utan glasögon inte får vara sämre än -8d. Är -8d mycket illa? Alltså att allt bara är helt suddigt? Skulle vara tacksam om någon har lite koll på detta.

(vet att jag borde gå till en optiker och fråga, men vill bara ha en bild av vad det kan betyda just nu)

Annons:
Maria
2017-08-26 07:21
#1

Hoppas du får några svar. Jag är jättedålig på detta.

Du kan även fråga inne på Synskadade iFokus.

http://synskadade.ifokus.se/discussions/598db3698e0e743699000a6c-bo-pa-landet?readstate=false

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
2017-08-26 07:37
#2

Jag har -2,75 och -3,75 på mina ögon. Har aldrig hört talas om att man sätter en bokstav (d) efter siffrorna.

[Devya]
2017-08-26 07:43
#3

Sen kan jag tillägga att jag verkligen inte kan vara utan glasögon\linser. Utan dem blir allt jättesuddigt och jag kan inte ens se ansikten särskilt bra, alltså ansiktsdrag, om de är typ 3 meter från mig. Jag är alltså typ blind utan linser/glasögon.

[Lilyz]1
2017-08-26 11:02
#4

De siffrorna du anger tror jag snarare har med synfältets storlek att göra än närsynthet, finns ett test till exempel som heter Donders som man brukar göra för att se hur stort synfält man har genom att man ska säga till hur snabbt man ser något som kommer från sidan. Men tycker helt klart du ska fråga en optiker. 🙂
Jag är själv närsynt och har -5,25 i styrka vilket är väldigt mycket men synfältet är i övrigt felfritt. 🙂

Upp till toppen
Annons: