Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 618 ggr
millan21
2017-08-01 09:37

Stukat foten

Förmodligen har jag stukat foten. Det har aldrig hänt mig förut så jag vet egentligen inte. Men igår kväll klev jag snett och ramlade på vägen hem. Jag kunde inte stödja på foten direkt, det gjorde för ont utan jag fick sitta några minuter. Sedan lyckades jag halta hem mycket sakta.

Idag går det bra att stödja på foten om jag går på jämnt underlag och mycket försiktigt. Men hur ska man göra vid en stukning egentligen? Är det bra att gå och "nöta" på det trots smärta eller ska man undvika promenader osv? Inget kan ju vara brutet då jag kan stödja på foten. Men kliver jag på något ojämnt som tex en låg tröskel bara så gör det riktigt ont.

Brukar det bli bra utan att man gör något speciellt?

Annons:
Lia
2017-08-01 10:57
#1

Det är dumt att använda kryckor eller linda om det inte behövs eftersom det då tar längre tid innan det blir bra. När jag stukar lite lättare gör jag inget speciellt, utan använder foten så mycket som möjligt för att träna upp den. För att minska svullnad kan du hålla benet högt när du sitter och ligger, och tänk på att inte överanstränga. Men annars kan du bara använda foten som vanligt 😊

Upp till toppen
Annons: