Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1501 ggr
[jenny-]1
2017-07-30 00:13

Livet efter propp?

Fick i torsdags veta att jag hade en blodpropp i baksidan av knät. Den täppte inte venen helt men var en djup propp. Får xarelto nu, återbesök om 3 veckor, därefter längre dos xarelto i MINST 3 månader beroende på hur prover och allt ser ut om 3 veckor. Stödstrumpor, dubbla på, all vaken tid. Anledning till propp är till 99 procent mina p-piller. De slutade jag med direkt i torsdags. Är vältränad, rör på mig MYCKET, röker inte, inga kända proppar i släkten eller andra riskfaktorer. Fick hemgångsråd muntligt av läkaren och kände då att allt var under kontroll (lätt att vara kaxig i ett hus fullt med vårdpersonal) men idag började jag bli orolig. Hittar ingen info på nätet om "livet efter blodpropp i benet". Risker? Vad är normalt att känna fysiskt? När borde svullnad gått ner? När borde smärta försvinna? Kan jag få propp i lungan trots att jag står på behandling? Jag är rädd när jag ska sova eftersom min pojkvän är borta en vecka till och jag är själv. Tänk om något händer och ingen vet? Jag vill att ni med erfarenhet svarar. Inga gissningar. Berätta hur det var för er som enbart fått propp i benet, eller ni som har erfarenhet av DVT i form av vårdpersonal. Går att hitta massa info om blodpropp i övrigt, men ingenting om hur det är när man kommer hem. Känner mig lite… övergiven. Går självklart att ringa min avdelning men semestertider mm gör att det är svårt med allt annat än akuten eller bokade tider :/

Annons:
[AnimeV4]
2017-07-30 00:22
#1

Ring 1177 tycker jag. Särskilt om du inte kan få tag på din mottagning. 1177 har öppet dygnet runt.

[jenny-]1
2017-07-30 00:28
#2

#2 Jo, absolut kan jag göra det. Men jag vill höra folk med liknande erfarenheter, lite ensamt att vara 26 år och blodpropp. 1177 sa princip bara det jag kunde läsa själv om blodpropp på deras hemsida. Var väldigt fåordiga kring hur det är när man kommer hem. Jag förstår att det är olika, och jag är inte hypokondrisk. Får vänta med att ringa min avdelning till måndag, och det ska inte vara någon fara, annars hade jag inte blivit utskriven. Men så skönt att skriva med andra som suttit i samma sits.

KickiC
2017-07-30 11:44
#3

Jag fick en DVT för ca 15 år sedan, efter ett kejsarsnitt. Fick ta Fragminsprutor i 10 dagar och äta Waran i 6 månader. Jag undrade också om riskerna för propp i lungan men fick till svar att det inte fanns någon risk när man väl börjat med behandling. Smärtan satt i några veckor, fick tom gå med kryckor. Stödstrumpor och att ha benet i högläge när du sitter/ligger är det som gäller. Nu, flera år senare, märker jag att jag svullnar mycket mer och lättare i "propp benet", venklaffarna fungerar inte lika bra som förut. Fråga om du undrar något mer! Jag arbetar också som sjuksköterska så jag har sett en hel del DVT:et i jobbet.

[AnimeV4]
2017-07-30 15:30
#4

#2 Jag förstår att du vill få kontakt med likasinnade, men det var tyvärr det enda jag kunde ge dig😕Hoppas att du får tag på kliniken imorgon!

[jenny-]1
2017-07-30 20:04
#5

#4 Ingen fara! :) #3 Tack! Jag har inte fått Fragminsprutor utan bara tabletter i form av Xarelto, men fick en spruta i låret 5 timmar innan ultraljudet som kan ha varit Fragminspruta. Är det för att min propp redan börjat lösas upp av kroppen och inte täppte helt tror du? Jag upplever att smärtan där proppen satt (knät) har minskat betydligt, men har ont som… i ankeln. Kan linka omkring utan kryckor tack o lov, haltar dock en del. Har både igår och idag haft lätt huvudvärk och ömmande bröst. Antar att det har med att jag slutat att äta ppiller att göra? Blev först rädd, innan jag insåg att jag hade ont i brösten.. inte bröstkorgen (lungorna). Kände du dig nojig efteråt? Jag funderar lite på hur länge som räknas som "länge" att sitta. Jag är en människa som rör mycket på mig och sitter sällan och kollar tv. Men kan man sitta en hel film med foten i högläge eller ska man upp och trampa nånstans mitt i? Känner att jag knappt vågar ta sovmorgon (sover normalt 7 timmar) för att jag inte riktigt vågar vara i stillhet för länge.. det är väl lite överdrivet?

[AnimeV4]
2017-07-30 20:12
#6

Hm, Xarelto bör heller inte blandas med vissa antiinflammatoriska och smärtlindrande mediciner, så var försiktig med det.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20111231000012#interaction

Annons:
[jenny-]1
2017-07-30 20:50
#7

#6 Hörde att jag inte fick ta Ipren tex. Men panodil och Alvedon skulle gå bra. Får inte heller äta grapefrukt av någon anledning! 😮 Är lite nojig över hur mensen kommer te sig nu när den dyker upp igen.. rädd att blöda mycket!

[AnimeV4]
2017-07-30 21:55
#8

#7 Okej, bra att du har fått hjälp med det! Grapefrukt vet jag kan öka effekten av vissa läkemedel, så det kanske är därför.

Kan du inte äta östrogenfria piller?

[jenny-]1
2017-07-31 13:02
#9

#8 Jo, får äta minipiller. Men känner att jag nog tar en liten paus från allt vad sånt nu heter. 😮☹ känns som någon ryckt mattan under fötterna på mig. Får bli kondom tills jag vet hur jag vill göra. Det har funkat bra innan ☺

KickiC
2017-07-31 20:42
#10

#5 Ja, det är lite överdrivet 🙂. Du kan lugnt sitta stilla under en film eller sova länge på morgonen. Du har börjat behandlingen och risken att du ska få en lungemboli är väldigt liten. Jag var inte nojig alls faktiskt iom att läkaren på akuten var så tydlig. Fragmin + Waran var standardbehandling då jag fick DVT men det var som sagt 15 år sedan och medicinerna har utvecklats sedan dess. Att du har huvudvärk och ont i brösten har nog inget samband, en lungemboli ger smärtor ffa i ryggen, inte i bröstet som man kanske kan tro. Rör på dig om det känns bra, vicka på foten tex när du sitter ner, det främjar blodcirkulationen.

[jenny-]1
2017-07-31 21:52
#11

#10 Misstänkte det 😄. Tack så jättemycket för lugnande svar! Nu börjar oron lägga sig liiiite. Jag var så inställd på att jag "minsann inte var sjuk" på akuten så hälften av vad den duktige och väldigt snälle läkaren sa filtrerades bort…! Hittade en behandlingsplan från Sahlgrenska, i den stod det bland annat att behandling med xarelto görs utan sprutor. Inte mig emot!

[AnimeV4]
2017-08-01 02:04
#12

#9 Det låter som ett klokt val!

[jenny-]1
2017-08-03 00:06
#13

Ont i brösten och huvudet (förmodligen för jag slutat med p-pillrena), mensvärk och mens som kommit igång (tack o lov inte galet riklig än), öm i ländrygg och stel i skuldrorna. Svullen i halsen. Så började tandköttet blöda utan anledning,spottade och så var det blod i. Såg dock varifrån det kom, från tandköttet. Har dock fina tänder och frisk tandkött. Det som började kännas bättre. Två dagar tills sambon kommer hem igen. Två nätter att försöka inte balla ur på.. suttit i kö till 1177 i 47 minuter nu. Plats 29. Denna oro som kom snabbt som fan! :(

Annons:
[AnimeV4]
2017-08-03 02:27
#14

Jäkla 1177 och deras köer alltså.. :/ Har du ringt din klinik än?

[jenny-]1
2017-08-04 08:01
#15

#14 Fick till slut kommit fram och kunde få lugnande besked. Bara fara om jag får svårt med andningen eller kraftiga rygg-och bröstsmärtor. Igår kändes det lugnare och har fått tag i avdelningen. Ska ändå in på måndag och ta prover så kan ställa mera frågor då:)

[AnimeV4]
2017-08-04 15:17
#16

#15 Åh vad bra!👍

Upp till toppen
Annons: