Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 816 ggr
Lakritsstjärna
2017-07-23 22:24

Bästa kosten och vad bör man lita på

Vilken är den nyttigaste kosten och vad ska man tro på? Känns som alla säger olika vad det gäller kost och hälsa. Jag tycker kost och hälsa är väldigt intressant och sitter ofta på kvällarna och nördar ner mig i nutrition och kost. Jag har efter att studera vilka källor olika kostråd bygger sin information på och kommit fram till att en växtbaserad kost är den som verkar vara den som är den bästa för hälsan. De som lever längst och har bäst hälsa är de som bor på ön Okinawa som tillhör Japan där de äter mest växtbaserat och ytterst små mängder kött och då mest som krydda. Vi behöver kolhydrater för att må bra då vi är gjorda för att äta kolhydrater tex. då vårat saliv är fullt av amylas vilket är ett enzym som bryter ner kolhydrater viker tex hundar saknar nästan helt. Vi behöver även protein men proteinbristen är ovanligt om man inte är undernärd och äter för lite mat. Vi äter redan mer protein äv vi behöver generellt men trotts detta så blir övervikt allt vanligare. Vad anser ni vara den bästa kosten och vad väljer ni tro på och varför?

Annons:
Scorpio97
2017-07-23 23:10
#1

Jag litar generellt sett på vetenskap, i alla fall om den är bra utförd och så opartisk som möjligt. Försöker läsa studier och liknande från så många olika sidor som möjligt, inte bara det som stödjer den kost jag själv äter. 

Men när det gäller mig själv så litar jag på min kropp och mina erfarenheter. Jag experimenterar och provar olika saker, behåller det som fungerar och slutar med det som inte fungerar. Det som fungerar bäst för mig är lågkolhydratkost samt en del fasta, och tills jag hittar något som får mig att må bättre tänker jag fortsätta med det. Oavsett vad vetenskapen eller andra folk säger :)

Men det betyder inte att jag tror att mitt sätt att äta är det bästa för alla människor. Vi är olika, har olika liv, fungerar på olika sätt och har olika smaklökar, så jag tror att det är olika vilken kost man ska äta också. Om någon ber om råd händer det att jag rekommenderar lågkolhydratkost och/eller fasta om jag tror att just den personen skulle må bättre av det, och om man pratar om kost kan jag såklart ta upp vilka fördelar och nackdelar jag har upplevt med olika kostupplägg. Men det brukar inte vara något jag tar upp själv utan anledning, jag vill inta tvinga på min kost på någon. Mår personen bra och är nöjd med sättet h*n äter på, så är jag glad för den personen oavsett om det råkar vara vegetariskt, LCHF eller något annat. Däremot rekommenderar jag alla att experimentera lite och prova att utesluta eller lägga till olika saker, för man kan upptäcka något som får en att må bättre :) Men jag tror inte det finns någon kost som är absolut bäst för alla människor.


//Jessie

Lakritsstjärna
2017-07-23 23:51
#2

Det kanske är som du säger att kost på erlade oss olika. Jag provade en typ av LCHF som heter Atkins för många år sen just när den började komma och bli populär och jag avbröt efter knappt en månad. Jag blev trött, lättretlig, förstoppad och tappade typ aptiten helt. Har aldrig haft som nål att gå ner i vikt så jag aldrig varit överviktig utan bara se hälsosam ut. Växtbaserad kost behöver ju inte vara hälsosam om det skulle bestå av Coca-Cola pommes med fallafel till, efter det trycka i sig ett paket delicato bollar. Jag försöker undvika processerad mat, halvfabrikat, vitt mjöl, tillsatt socker och för mycket oljor. Min kost är lite åt raw food hållet. Äter mycket färska grönsaker och det jag hettar upp kokas istället för att stekas. Vill undvika akrylamid som börjar bildas redan vid 140 grader.

Scorpio97
2017-07-24 01:27
#3

#2 Jag tycker det låter som vettiga val du har gjort :)

Processat har jag insett att det kan betyda väldigt många olika saker. Typ köttfärs eller frysta bönor som bara behöver ett snabbt uppkok för att vara ätklara kan anses vara processade, men jag tror inte det är onyttigt. Kycklingnuggets och färdiga kött-/grönsaksbullar är en annan sak, där tror jag man tjänar på att laga själv.
Så jag äter en del processad mat som smör, naturell yoghurt, frysta grönsaker och liknande, men undviker "färdigmat". Gillar att laga mat och äter oftast bara en gång om dagen, så jag kan ta mig lite extra tid i köket och laga så mycket som möjligt från grunden. Hur definierar du processat? :)

Oljor har jag inte riktigt bestämt mig gällande än, så jag fortsätter med det så länge. Annars undviker jag samma saker som dig + att jag försöker hålla mig under 20 gram kolhydrater per dag. Jag äter också mycket grönsaker, främst råa. För mig beror det dock på att jag föredrar smaken och konsistensen på råa grönsaker framför tillagade. Jag tror vissa grönsaker är nyttigare råa och andra tillagade.  Försöker få i mig minst 500 gram grönsaker per dag och det brukar inte vara något problem. 

Sen äter jag kött och någon form av fett (kryddsmör, sås osv). Köttet har jag funderat över och försöker välja så bra varianter som möjligt, både för djuren och för min hälsa (tror dock inte rött kött är så farligt, däremot låter jag oftast bli bacon och liknande). Jag är medveten om att stekt mat förmodligen är sämre än kokt, men just kött steker jag oftast ändå. Tycker helt enkelt det blir så mycket godare att det är värt det. Har försökt hitta vegetariska rätter att variera med också, men det är väldigt svårt eller omöjligt utan att öka på kolhydraterna. Är ju tyvärr även väldigt kräsen och har svårt för vissa konsistenser, vilket försvårar det ännu mer.


//Jessie

sp0ngeb0b
2017-07-26 19:08
#4

Jag tror också på växtbaserat. Det är just som du säger att kroppen behöver kolhydrater, det är kroppens favoritbränsle och vi mår bra av att äta bra kolhydrater. Om man jämför med lågkolhydratskost (typ lchf) är det många som mår dåligt i början innan kroppen "ställer om" (antar jag? är inte så påläst), vilket jag tolkar som att kroppen egentligen inte vill använda fett som bränsle, men när den inser att det inte kommer så många kolhydrater så får den väl göra det ändå.  Även det här med kolesterol, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes osv… Allt det orsakas av fel kost. Enligt flera källor orsakas de av för mycket animaliskt fett, vilket lågkolhydratare och även många andra allätare får i sig väldigt mycket av. Många har näst intill botat sin diabetes typ 2 med hjälp av växtbaserad whole foods diet. 

Så ja, det finns många argument för att växtbaserad kost ska vara det bästa för människor. Det här med lchf och liknande kosthållningar tror jag är livsfarligt, jag tror att det kommer leda till hemska sjukdomar i framtiden när människor har levt på denna diet under en lång tid.

Upp till toppen
Annons: