Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1400 ggr
Excutingsong
2017-07-17 15:41

Får ingen hjälp

Jag ska berätta lite om mina symptom jag haft över ett halvår. Här kommer de: Tryck i huvudet. En puls som pendlar extremt. På kvällen kan den ligga på 48 och sen får jag hjärtrusningar. Mellan detta varierar min puls. Nu sitter jag helt still med en puls på 104. Dålig matsmältning. Fruktansvärd pulshöjning efter måltid. Väldigt trött. Illamående. Skakningar. Huvudvärk. Ont på sidan av halsen. Öm. Vad kan detta vara?! Blir galen.. lider. Orkar inte ha det såhär.

Annons:
Maria
2017-07-17 15:55
#1

Har du sökt för dina symtom? Vad har man sagt? Har du fått ta prover?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Excutingsong
2017-07-17 15:59
#2

Ett x antal ggr. Har tagits ekg och nåt prov på sköldkörteln. Blodvärde och magnetröntgen av lungor och en röntgen av magen. Inga fynd. Mår bara sämre och sämre

Maria
2017-07-17 16:00
#3

Oj då. Du verkar ha blivit ordentligt utredd.

Vad har man sagt då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Excutingsong
2017-07-17 16:10
#4

Depression och ångest. Men har man ångest och är överviktig går inte pulsen ner till 48.. det kan en förstaklassare räkna ut.

Kyllan56
2017-07-17 16:15
#5

Jag skulle kolla om du äter något du inte tål. Pulsstegring efter måltid av något man inte tål gör att kroppen svarar med att mobilisera och histaminhalten ökar och därav rusar pulsen.

Sedan kan det i sin tur leda till brister av mineraler och vitaminer, eftersom matsmältningen är dålig. 

Det kan även vara att du lider brist på någon mineral vitamin, det kan bero på magsmältningen. Vad menar du med dålig matsmältning?

Hur är det med sköldkörteln? Har du fått den kollad.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Maria
2017-07-17 16:19
#6

Jag ser att du verkar nyligen blivit insatt på Litium och det kan absolut vara medicinen som påverkar dig.

Du skriver i rubriken att du ingen hjälp får men du verkar ha bra kontakt med vården.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Excutingsong
2017-07-17 16:20
#7

Fått sköldkörteln kollad.. inga konstigheter

Excutingsong
2017-07-17 16:34
#8

Ätit litium i 3 dagar. Detta har pågått i över ett halvår.

Excutingsong
2017-07-17 16:34
#9

Ätit litium i 3 dagar. Detta har pågått i över ett halvår.

Maria
2017-07-17 16:40
#10

Jo men du har ju ätit en hel del medicin sista halvåret och det kan påverka kroppen mycket.

Så här skrev du för en månad sedan.

Under denna tid har jag medicinerats med zeldox, cisordinol, Venlafaxin. Sobril. Theralen. Xanor. Medikinet. Inget har fungerat, så nu sätter vi in citalopram.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Excutingsong
2017-07-17 16:44
#11

Problemen började innan medicineringarna. Så det är inte där problemet ligger.

Kyllan56
2017-07-17 16:53
#12

Är du testad för borelia?

Kolla igenom listan på symtom. Flera av dem du listar finns med. Ett av symtomen är humörssvängningar och manodepressivitet.

https://botaborrelia.wordpress.com/symptomlista-pa-borreliainfektion/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

tlover
2017-07-17 16:58
#13

#4 Man kan få av långvarig stress så att nör man är stressad så sjunker hjärtfrekensen istället för att den ökar.

Min man har det och har åkt in på akuten för att han tuppat av flera gånger. Han har utmattningssyndrom så läkarna är kanske inte helt fel ute

Jag kan inte komma på något annat av dina symptm som inte skulle kunna vara pga stress, utmattning och ångest heller även om vissa är ovanliga

l'm back

Annons:
Maria
2017-07-17 17:00
#14

Mår man psykiskt dåligt så kan kroppen spela en många spratt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Excutingsong
2017-07-17 17:46
#15

Min hjärtfrekvens både ökar och stiger.. vad har din man för andra kroppsliga symptom?

Excutingsong
2017-07-17 17:46
#16

Kan stress slå ut kroppen såhär mycket? Det är helt upp och ner. Ja kan ha hög puls i timmar utan att jag är panikslagen.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
tlover
2017-07-17 17:52
#19

#15 Gissar du menar både minskar och stiger. Ja, han har även haft (skriver haft eftersom han är bättre nu men inte helt frisk, det blir man aldrig av utmattningssyndrom).

Höjt blodtryck, förlamande trötthet, dålig sömn, huvudvärk, sämre matsmältning än tidigare, smärtor i nacke/övre rygg m.m men alla reagerar på stress m.m olika

#18 Stress kan rent döda en så ja det kan mycket väl slå ut så mycket

l'm back

Excutingsong
2017-07-17 17:57
#20

Vadå döda? Upplyftande

Annons:
Excutingsong
2017-07-17 18:02
#21

Skulle göra en behandling med narkos för ett tag sen.. när EKG-t sattes på uppmättes min puls i 160. Så fort de sövde mig sjönk allt till det normala.. säger det nånting?

Maria
2017-07-17 18:12
#22

#21 Det tyder väl på att du var rejält stressad innan operationen vilket är helt normalt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-07-17 18:12
#23

#20 Stress kan döda på flera sätt, vanligtvis ska det vara ganska extrem stress eller stress i kombo med gener eller andra sjukdomar. (tex har man anlag för hjärt och kärlsjukdomar tillsammans med stress så ökar det risken för hjärtattack m.m. el om man har både stress och depression så kan kroppen i extrema fall "stänga av")

Visst inte kul därför att det bra att arbeta på stressen även om det inte skulle vara det som ger dina symptom så är långvarig stress aldrig bra.

Min man blev näst intill frisk genom att meditera 2 ggr/dag minst 1h/gång och sluta göra allt som han inte ville (han fick ingen sjukskrivning men vi levde på sparade pengar då).

Det finns även andra grejer man kan göra för att hjälpa tex ändra kosten, sova mer el mindre beroende på hur mycket man sover för tillfället, träna på lagom nivå (lyssna på kroppen), vila (inte titta på tv, surfa m.m utan ligga i ett tyst mörkt rum och vila), samtalsterapi osv osv

Meditation slår däremot det mesta om inte allt så ett tips är att börja meditera, kanske inte lika mycket som min man men iallafall någon gång/dag

l'm back

Excutingsong
2017-07-17 19:13
#24

Hmm min psykolog har sagt att "du dör inte av ångest och depression men det är jävligt".. Vi har en blodtrycksmaskin hemma. Blodtrycket kan vara 120/90-100 med en puls på nästan 100. när jag sitter upp. Ligger jag i 5 minuter går det ner till 100/75 med puls på 76. Det känns inte i min värld helt normalt alltså.

Maria
2017-07-17 19:28
#25

Du kan ju bli stressad av att ta ditt blodtryck hela tiden också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Excutingsong
2017-07-17 20:27
#26

Men jag tar inte blodtrycket hela tiden? Vi kontrollerade vid två tillfällen med 5 minuters mellanrum.

Excutingsong
2017-07-17 20:27
#27

Men jag tar inte blodtrycket hela tiden? Vi kontrollerade vid två tillfällen med 5 minuters mellanrum.

Annons:
Maria
2017-07-17 20:29
#28

Det bästa är att ta blodtrycket vid samma tillfälle några dagar i rad. Exempelvis på morgonen innan man stiger upp för då får man ett snittvärde då trycket kan variera under dagen.

Jag förstår att du inte tar trycket hela tiden men du måste väl ändå ha mätt mer än två gånger?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Excutingsong
2017-07-17 20:42
#29

Inte dagligen, nej.

Maria
2017-07-17 22:49
#30

Jag menar inte flera gånger om dagen utan du måste väl ha testat fler gånger än två när du har köpt en mätare. Trycket kan som sagt variera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Darkylucy
2017-07-18 13:11
#31

#29 blir du lätt sträsad? dricker du mycket vatten? man kan ha ont i backhuvdet av uttorkning rästen vet jag ej men har du kollat nåt för festing bet annars?

the darkynessLyssnar på musik

Darkylucy
2017-07-18 13:13
#32

#29 skakningar har du lågt blood tryck? om man skakar tjener sej svag i bland kan bloodsockret sjunka. vet att tjejer om du är en brud så har ni offtare än män lätt höght och lågt blood tryck. därimot varför det vet jag ej

the darkynessLyssnar på musik

Maria
2017-07-18 13:21
#33

#29 Lätt högt och lågt tryck???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Excutingsong
2017-07-18 14:04
#34

Får lätt högt blodtryck och får lätt lågt blodtryck. Blir väldigt påverkad av det höga trycket. Imorse när jag kom upp låg trycket på 120/100 och puls 105.

Annons:
Maria
2017-07-18 14:10
#35

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Excutingsong
2017-07-18 14:24
#36

Tycker ändå det känns hemskt. Jag mår ju inte bra av det.

Maria
2017-07-18 14:27
#37

#36 Det kan ju vara stressen i sig själv du inte mår bra av och inte att ditt blodtryck varierar.

Både blodtryck och puls blir också påverkade av stress.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Excutingsong
2017-07-18 14:42
#38

Men jag tycker inte att jag har ångest eller är stressad på morgnarna.. bara att det är otroligt jobbigt. Kan stressen och ångesten ligga där ändå?

Excutingsong
2017-07-18 14:43
#39

Men jag tycker inte att jag har ångest eller är stressad på morgnarna.. bara att det är otroligt jobbigt. Kan stressen och ångesten ligga där ändå?

Excutingsong
2017-07-18 14:48
#40

Däremot vaknar jag utan hjärtklappning.. sätter mig upp i sängen och tänker "snälla låt det vara likadant när jag kommer upp" försöker att inte tänka på det men vips. Totalt kaos i kroppen. Varje morgon.

Maria
2017-07-18 15:13
#41

#40 Du skriver att du inte försöker tänka på det men ändå är det bland det första du tänker på vekar det som😉

Ångest och stress är ju bland dit största problem vad jag förstår och då är det ju inte konstigt att kroppen reagerar. Du har förmodligen någon form av hälsostress. Tror du att du kan vara hypokondriker?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Excutingsong
2017-07-18 15:16
#42

😭.. Jag har hälsoångest av rang, det stämmer. Men jag är helt slut. Förstår ingenting på morgnarna. Tar ett tag innan huvudet är något okej. Känner mig väldigt borta, enormt trött. Och hjärtat rusar vid minsta ansträngning. Såväl blodtrycket.

Excutingsong
2017-07-18 15:16
#43

😭.. Jag har hälsoångest av rang, det stämmer. Men jag är helt slut. Förstår ingenting på morgnarna. Tar ett tag innan huvudet är något okej. Känner mig väldigt borta, enormt trött. Och hjärtat rusar vid minsta ansträngning. Såväl blodtrycket.

Maria
2017-07-18 15:19
#44

Kan du inte försöka att sluta ta ditt blodtryck en tid och bara acceptera att det är kroppen som reagerar.

Prata med din psykiatriker om det och du kanske behöver samtal eller liknande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Excutingsong
2017-07-18 18:46
#45

Blodtrycket har vi bara kontrollerat i två dagar nu. Min mamma. Det är även när jag reser mig upp så får jag ett BEDRÖVLIGT tryck i huvudet till följt av en liten rusning med hårda ojämna hjärtslag. Detta i ca 2 minuter. Men under morgnarna är det nå hemskt. Kan komma upp helt färdig med en puls på nästan 200. Dricka kaffe.. andningen är helt lugn men rusningen är ett faktum. Slår då också ojämnt när jag ändrar lägesställning. Bara jag flyttar benen så drar det iväg ännu mer och krystar jag till lite hoppar det över. För att efter cirka en timme återgå till det normala: istället då följer en ännu jävligare trötthet samt att trycket i huvudet vid resning är inte utav denna värld. Har jag panikångest ligger pulsen Max på 130. Dessa rusningar är över 200.. utan ångest. Har varit in för ekg på detta och de säger alltid att mitt hjärta jobbar som om jag är ute och springer.. och jag blir verkligen slut. Men har man en depressionsdiagnos i botten blir man aldrig trodd. Jag känner min kropp bäst själv. Vet att detta inte är normalt.

Excutingsong
2017-07-18 18:46
#46

Blodtrycket har vi bara kontrollerat i två dagar nu. Min mamma. Det är även när jag reser mig upp så får jag ett BEDRÖVLIGT tryck i huvudet till följt av en liten rusning med hårda ojämna hjärtslag. Detta i ca 2 minuter. Men under morgnarna är det nå hemskt. Kan komma upp helt färdig med en puls på nästan 200. Dricka kaffe.. andningen är helt lugn men rusningen är ett faktum. Slår då också ojämnt när jag ändrar lägesställning. Bara jag flyttar benen så drar det iväg ännu mer och krystar jag till lite hoppar det över. För att efter cirka en timme återgå till det normala: istället då följer en ännu jävligare trötthet samt att trycket i huvudet vid resning är inte utav denna värld. Har jag panikångest ligger pulsen Max på 130. Dessa rusningar är över 200.. utan ångest. Har varit in för ekg på detta och de säger alltid att mitt hjärta jobbar som om jag är ute och springer.. och jag blir verkligen slut. Men har man en depressionsdiagnos i botten blir man aldrig trodd. Jag känner min kropp bäst själv. Vet att detta inte är normalt.

tlover
2017-07-18 18:53
#47

#45 Koffeinet ökar ju hjärtrytmen. När man har liknande stress/utmattningsproblem så är det värre. Under ca 2-3 månader då min man hade det som värst så fick han utesluta koffein helt. Kanske skulle du testa att utesluta koffein i några månader.

Sen pulsen och blodtryck ändras då man rör sig, även om det bara är att flytta benen. Därför så ska man vara helt still då man tar blodtryck.

Har du testat att meditera istället för att göra stressande saker som att ta blodtryck?

l'm back

Excutingsong
2017-07-18 19:04
#48

Alltså rusningen är igång innan jag ens slagit på kaffebryggaren. Och för att vara petig. Så dricker jag en kopp med 30% kaffe och 70% mjölk. Det är inte vad som är felet. Finns det seriöst INGEN som har nå annat än meditation att komma med. Är 25 bast. Att kliva runt med en puls på 200 är ju befängt. Blir förbannad. Ingen som hört talas om avnrt? Extra ledningsbana i hjärtat?

Annons:
Excutingsong
2017-07-18 19:04
#49

Alltså rusningen är igång innan jag ens slagit på kaffebryggaren. Och för att vara petig. Så dricker jag en kopp med 30% kaffe och 70% mjölk. Det är inte vad som är felet. Finns det seriöst INGEN som har nå annat än meditation att komma med. Är 25 bast. Att kliva runt med en puls på 200 är ju befängt. Blir förbannad. Ingen som hört talas om avnrt? Extra ledningsbana i hjärtat?

Maria
2017-07-18 19:13
#50

#49 Det är ju något som du måste ta upp med din läkare. Vad säger han/hon? Är tanken att du ska få göra ett långtids-EKG aktuellt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-07-18 19:17
#51

#48 Även så lite koffein reagerade min man på när det var som värst och dissa inte meditation, min man åkte in och ut på akuten när det var som värst och han räddades av meditation. Det är inte en så liten grej om du tror det

l'm back

Excutingsong
2017-07-18 19:45
#52

Ingen son sagt något om långtidsekg nej

Excutingsong
2017-07-18 19:45
#53

Ingen son sagt något om långtidsekg nej

Maria
2017-07-18 20:54
#54

Är det din egen teori om extra ledningsbana? I så fall får du väl ta upp det med din läkare. Eftersom psyket spelar dig stora spratt så är inte avslappning ett dåligt råd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-07-18 22:11
#55

#48 Sen även om det skulle vara något annat fel än "bara" stress för hjärtat (vilket kan ge dina symptom för hjärtat) så är alla dina andra symptom också symptom för stress. Visst det kan vara något annat också men då är det ju bra att utesluta det som är pga stress genom att behandla stressen.

Vill du absolut inte meditera finns det massa annat du kan göra tex träna (på lagom nivå, promenader kan räcka), yoga, andningsövningar, samtalsterapi, bra kost, sova, vila etc

I värsta fall så kan du utesluta symptom pga stress så att läkaren kan ställa diagnos enklare. I bästa fall så är det stress som ger alla problem och du är då redan på g att behandla det

l'm back

Annons:
Annielle
2017-07-18 22:13
#56

Stressminskning, avslappning är något av det viktigaste att ta tag i oavsett om det gäller fysisk eller psykisk sjukdom/tillstånd eftersom det hjälper kroppen/psyket att läka, det är en förutsättning för återhämtning.

Meditation, yoga och mindfulness är något av det bästa man kan ägna sig åt för att minska stress och få avslappning. Finns mycket vetenskapliga belägg för det dessutom.

Koffein som i Kaffe skulle jag verkligen skippa helt om jag vore dig, jag skippar det helt själv eftersom mina stress/ångest/utmattningssymptom förvärras avsevärt av det, får till och med väldiga besvär av grönt te.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
2017-07-19 05:00
#57

Hur och när tar du pulsen?

Pulsen är ju det främsta som påverkas av nervositet och stress.

Man måste alltid ta min puls flera gånger eftersom den blir hög bara för att jag vet att man ska ta den.

Dina symptom ser ut som ångest/oro. Har du blivit erbjuden samtalskontakt?

Om dom har sett att ditt hjärta jobbar som att du springer när du ligger ned och inte reagerat så ber du om dina journaler och ber om ett andra utlåtande av en annan läkare. För en läkare skyller inte det på depression.

Excutingsong
2017-07-19 15:21
#58

De har sett Att mitt hjärta jobbar hårt men inte att det är nå fel. Har fått inderal.

Honestyisdead
2017-07-19 15:41
#59

Och mina frågor?

Excutingsong
2017-07-20 13:09
#60

Tar pulsen olika ggr på dagarna. Har samtalskontakt.

Excutingsong
2017-07-20 13:10
#61

Tar pulsen olika ggr på dagarna. Har samtalskontakt.

Excutingsong
2017-07-20 13:10
#62

Tar pulsen olika ggr på dagarna. Har samtalskontakt.

Annons:
Excutingsong
2017-07-20 13:10
#63

Tar pulsen olika ggr på dagarna. Har samtalskontakt.

Maria
2017-08-02 12:29
#64

Hur går det för dig?

Jag såg att du sökt vård för en eventuell propp.

Rubriken i denna tråd är ganska missvisande för du har ju fått enormt mycket hjälp och utredning. 😉

Hoppas att man kommer tillrätta med alla dina problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Namiko
2017-08-02 16:53
#65

#39 Vill bara säga att det är jättesvårt att känna av att man är stressad när man går omkring med långvarig stress. Har själv utmattningssyndrom och det är först när stressen släpper som jag känner av att jag varit stressad över huvud taget när det gäller just långvarig stress. Hade jag råkat ut för samma sak som dig hade jag haft en väldigt hög konstant stressnivå, så att du inte känner dig stressad behöver inte betyda att du är stressfri.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: