Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1485 ggr
strobii
2017-07-15 13:10

Vem ska man söka hjälp hos?

jag har ett jättejobbigt problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig få lite klarhet i. Jag har sedan 2 veckor tillbaks (efter en cykeltur.) haft en fruktansvärd smärta som bara blivit värre och som hindrar mig stort i vardagslivet då jag får väldigt ont så fort jag stödjer på ena benet/går/reser mig upp/böjer mig ner/i vila osv. Problemet är att det onda är lokaliserat till alldeles bredvid underlivet så att säga, vägg i vägg typ. Och även alldeles på undersidan av skinkan. Jag känner inte att det finns något ställe för mig att söka hjälp på? :( det är väl inte ett område man söker hjälp för oss en sjukgymnast? (Även om många symptom känns muskelrelaterade, men samtidigt som att det gör ont mot något av skelettets ben) Men gyn känns inte heller rätt eftersom det trots allt inte är Inuti. (Dessutom är det så väldigt lång väntetid dit och jag ska snart utomlands :( vilket kommer bli helt förstört med tanke på hur besvärligt det här är.) Och en vanlig läkare skulle kännas väldigt obekvämt att gå till. Vem skulle ni ha ringt till i mitt läge..? :/

Annons:
Maria
2017-07-15 14:37
#1

Jag skulle börjat med vårdcentralen i och med att du har svårt att stödja på benet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
2017-07-15 17:40
#2

Vårdcentralen direkt.

strobii
2017-07-15 18:45
#3

#1 kanske ska förtydliga också att det är pga smärtan som hugger till högst upp på baksidan av låret/skinkan som jag har svårt att stödja på benet. det är alltså inte benet i sig det är fel på, utan för att det är så obehagligt med smärtan :/

#1/ #2
även fast det verkar vara i någon slags muskel/fäste? 
tycker mest att det känns så pinsamt pga placeringen :(

Huygens
2017-07-15 18:50
#4

Jag skulle gå till vårdcentralen eller akuten.

Pyttelite
2017-07-15 19:45
#5

Du har väldigt många muskler som är kopplad till baksidan/skinkan. När du cyklar blir dessa muskler belastade. Jag skulle köra daglig stretch baksidan och framsidan av benet. Ta kontakt med en duktig massör. Hjälper inte det så gå till sjukgymnast. Känns knappast som ett akutfall. Vad händer när du cyklar nu får du då ont? Skickar med en länk som du kan kolla på för att mer exakt peka ut var du har ont oavsett vart du går för hjälp. http://www.pakvis.com/Smarta-i-skinkan-som-stralar-ner-over-larets-baksida-och-utsida-anda-ner-mot-foten.aspx


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


strobii
2017-07-15 20:05
#6

#5 
okej men det känns ju typ ändå ´positivt´ - att det är muskler som är kopplade dit. är orolig att det ska vara nånting med något skelettben. dock så är det ju som sagt inte bara där nedanför skinkan det gör ont, utan även på insidan, mot vad jag tror skulle kunna vara ytterkanten av blygdbenet(?), eller möjligtvis sittbenet eftersom att det möts framtill om jag förstått det rätt. 

har bara vågat göra lite, lite stretch med tanke på att det hugger till så mycket varje gång(särskilt i utfallssteg.) och jag inte velat riskera att göra någonting värre, men då ska jag nog pröva lite mer stretchning. 

jag har inte cyklat något mer. just nu(eller snarare senaste veckan) är det en utmaning att ens gå runt inomhus :/

Annons:
Pyttelite
2017-07-15 20:18
#7

Om det inte är så att du cyklat omkull är det troligen "bara" muskulärt. Det innebär inte på något sätt att det inte gör ont för det. Det finns muskelsalvor på Apoteket också som kan hjälpa. Går du till massör räkna med att det kommer att kännas rejält men det kommer att mjuka upp muskeln som säkert "krampar" och blir "kort". Det för sedan med sig att du får ont i benet. http://www.pakvis.com/Symptomguiden-muskelvark-i-satet.aspx Kolla gärna länken ovan om du hittar mer exakt var det är. Det är ju inte lätt att med ord berätta exakt hur och var det gör ont. Det finns lite förslag på självhjälp i länken men kan bara säga att hamnar du på en triggerpukt kan det göra mycket ont. Är det så att du cyklat omkull är det ett helt annat läge förstås. Orsaken kan vara felinställd sadel eller om du har felaktigt inställda cykelskor/pedaler. Då kan du ha vridit benet så att det blivit ojämn belastning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


strobii
2017-07-15 21:59
#8

tack för länken. av dom bilderna skulle jag väl säga att denna är den närmaste http://pakvissg.appspot.com/App_Images/SymptomGuiden/pain_in_buttock_from_Gluteus_Maximus_1_triggerpoint.jpg dock utan smärta i  korsryggen, och den nedre smärtan sträcker sig också vidare mer inåt. 

du menar att man kan få ont i benet efter en sådan behandling? så att jag förstår dig rätt :) 

jag brukar inte cykla så mycket i vanliga fall, och i det här fallet hade jag lånat en cykel av en kompis, så jag var ju ovan med den överhuvudtaget. kände dock inte av nån smärta alls när jag cyklade, men eftersom det onda började dagen efter så käns det väl rimligast att det beror på just cyklingen.

Pyttelite
2017-07-15 23:20
#9

Triggerpunkter är muskelknutor och när man träffar på en sådan brukar det kännas rejält. Går man till en massör och även en sjukgymnast kan de trycka på dessa punkter för att få igång blodcirkulationen i muskeln. 

När jag har varit på behandling har jag fått synliga blåmärken. Vad som sedan händer är att muskeln mjuknar och man återfår rörligheten. 

Kroppen är dessutom sådan att den kompenserar för skador så får man ett problem på ett ställe kan det resultera till att man får ont någon annanstans. Till exempel kan musklerna runt bäckenet kompensera för de spänningar som finns och benen kan uppfattas som "olika långa"  - de är naturligtvis lika långa men kroppen korrigerar. Det är inte benet eller foten du har skadat utan det beror på att muskler kommit i kläm.

Massera försiktigt dina ömma punkter och gör även stretchövningar. Det finns massor att hitta på nätet även på Youtube.

Boka tid hos sjukgymnast/massör beroende på vad du tycker själv så att du kan bryta den negativa trenden så fort som möjligt.

Det tar oftast lite tid för att musklerna ska läka men både sjukgymnast/massör kan tipsa dig vidare om man tycker att du behöver läkarvård.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


strobii
2017-07-16 00:09
#10

tack för dina förklaringar :) det finns så mycket olika att läsa på nätet, så ibland är det lättare när någon ´personligen´ berättar. 

då kanske det kan vara lite tvärtom i mitt fall, att det tex är någon muskel i låret som tagit lite skada (mitt vänstra ben är redan mycket svagare än det högra pga dåligt knä.) men att jag känner av smärtan högre upp än just i låret (tex.) 

jag ska ta kontakt med sjukgymnast på måndag så hoppas jag att någon kan bringa lite klarhet i mitt problem så att jag kan få bli bra nån gång  =)

Darkylucy
2017-07-18 13:18
#11

muskel fäste om det går sönder kan smärtan vara för gävlig. fast du borde prova tills det läcker typ kortison salva eller tigerbalsam kan lindrä litte

the darkynessLyssnar på musik

Upp till toppen
Annons: