Annons:
Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 672 ggr
truedobrevic
2017-07-12 02:08

Självskada, TW

Jag tänker varje dag på att skada mig själv. Jag kan sitta på stan med kompisar och det enda i min hjärna är rakbladet mot huden. Om någon har ärr eller på något sätt pratar om självskada, eller visar någon bild, vad som än har med självskada att göra, blir jag så triggad och vill själv göra det. Men varför? Varför är det såhär? Jag skadade precis mig själv. För första gången riktigt djupt och det kommer knappt ens blod. Jag hade så mycket känslor inom mig som väntade på att välla ut men det blev inte bättre av att skada mig. Jag vill mer och mer och mer. Min bästa vän vet om. Jag skrev till henne direkt efter att jag var rädd för mig själv och mina tankar samt det jag gör mot mig själv. Ångrade mig direkt efter jag skickat meddelandet. Varför skadar man sig själv? Varför fortsätter jag trots att jag gömmer ärren och skäms om nån ser? Och fast det först tar emot att skära men när jag väl gör det väller hatet mot mig själv inom mig och jag tar i så hårt. Skär så hårt. Varför? Jag vill inte men jag kan inte sluta.

Annons:
Lona
2017-07-12 04:13
#1

Hej! Hur mår du för övrigt? Man har sällan tankar på att skada sig själv om man inte mår skit på andra sätt också (ångest, depression osv). Hur funkar det i skolan, hemma, med kompisar och livet i största allmänhet? Jag har haft och har fortfarande sådana tankar emellanåt, jag kan inte hantera dem själv utan behöver hjälp från psykiatrin. För min del har det varit med både stödsamtal, terapi och medicinering, vid några tillfällen har jag även varit inlagd. Finns det någon du kan prata med om det här, helst någon vuxen och som kan hjälpa dig att få kontakt med tex BUP? Föräldrar, annan släkting, granne, någon kompis förälder, en lärare eller annan personal på skolan? Om du tycker att det är jobbigt att prata om så kan det vara lättare att skriva ett brev, ungefär som inlägget du gjorde här. Du kan även kontakta Bris så får du råd vart du skall vända dig och hur du ska få hjälp. Mår du akut dåligt och inte kan hantera dina känslor så kan du ringa 112 eller akuten och berätta precis som det är. Det är ABSOLUT INGET att skämmas för, vare sig att man mår dåligt eller har självskadelsetankar. Du är inte ensam om det här, det finns hjälp men du måste våga och orka sträcka ut handen efter den - ett första steg var inlägget här. Hag känner att jag borde skriva något vettigt och inte mest svamla men kl 4 på morgonen är hjärnan inte så pigg… Var rädd om dig! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2017-07-12 06:16
#2

Jag tycket du ska kontakta vården så snart du kan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2017-07-12 08:15
#3

Och du inser väl att nu kanske du triggar någon med ditt inlägg när du pratar om detta (för du skrev ju att du själv blev triggad av andra). Det blir en ond cirkel. Så om du sitter på forum där du vet att sjäkvskador förekommer så försök på något sätt att blockera den sidan så du inte kan bli triggad av den. Men det finns hjälp att få. Kontakta vc så kan dom hjälpa dig vidare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Darkylucy
2017-07-18 21:26
#4

#0 snälla gör inte illa dej du är säkert en cool tjej så plus tror många av dina nära bryr sej om dej så snälla gör ej illa dej skälv😕 fins säker tjejer killar som vill vara din vän eller mera på skolan eller så

the darkynessLyssnar på musik

Upp till toppen
Annons: