Annons:
Etikettallergier
Läst 579 ggr
[memoirsofaclone]
2017-07-09 17:38

fråga om nötallergi

Jag tror jag är allergisk mot nötter, i alla fall hasselnötter, eftersom det alltid börjar klia i halsen om jag äter dem. Är även liknande med andra nötter, har dock inte provat så många då jag inte direkt gillar nötter som de är. Men det konstiga är att detta bara händer ifall nötterna är hela, jag kan äta nougat, ''nötkräm'' och liknande. Men är det en hel eller grovhackad nöt får jag besvär. Är det någon mer som har sån här ''halvallergi'' eller är det mest psykologiskt? Är allergisk mot många olika pollen, päls och även vissa frön som sesam ifall det kan hänga ihop med nötallergi.

Annons:
tlover
2017-07-09 17:42
#1

Det låter som korsallergi mot pollen.

Då kan det vara mildare symptom eller iallafall med vissa matvaror så kan det fungera bättre upphettat.

Jag själv är tex korsallergisk mot nötter, mandel, råa morötter, råa äpplen, råa päron och råa stenfrukter. Jag tål däremot tillagade morötter, jordnötter (inte egentligen en nöt) div frön osv.

Jag har inte testat om jag tål tillagade nötter (vilket det säkert är i vissa nötkrämer) då det ändå är så pass stark allergen och jag bor minst 45 min från akuten så det känns för riskabelt att testa.

Av någon anledning så har jag iallafall förr tålt marsipan också (innehåller mandel) men jag har inte ätit det på ett tag heller för att vara säker

l'm back

[Melbun]
2017-07-10 12:50
#2

Så hade jag det när jag var yngre tills en dag då hela läppen svullnade till 3x sin normala storlek efter jordnötssmör. Hade då grinat rätt länge över kli i halsen efter jordnötter utan att föräldrarna hade reagerat. Så nu undviker jag alla "nötter" trots att jag kunde äta dem innan min ordentliga reaktion. Vet inte vad som händer om jag äter mandel osv men blodprov visade på allergier iaf. Har dock inga problem med pollen direkt men annars är det i princip samma mönster som #1 med vissa undantag :)

Upp till toppen
Annons: