Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 530 ggr
emma_skane
7/4/17, 1:03 PM

C-vitamin tillskott?

Hej!

Jag undrar om där finns någon som tar c-vitamin tillskott? Vilket märke osv..  Jag har nämligen problem med återkommande förkylningar. Jag  äter en allsidig kost och älskar allt med sallader och frukt. Jag känner dock att det verkar inte räcka till och vill testa  ett c-vitamin tillskott. Någon med erfarenhet kring det?

Annons:
Kyllan56
7/4/17, 1:25 PM
#1

Om du äter mycket frukt, som innehåller C-vitaminer, så är det nog inte det som är orsaken. Om du nu inte lider av något fel på tarmen så att upptaget av vitaminer och mineraler, är dåligt.

Kan vara brist på D-vitamin, som har mycket att göra med immunförsvaret.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

veggie4every1
7/4/17, 1:26 PM
#2

Har du funderat på om du har zinkbrist? Inte helt ovanligt och det sänker immunförsvaret.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kyllan56
7/4/17, 1:30 PM
#3

Här kan du läsa lite om vitaminer och mineraler som stärker immunförsvaret. Immunförsvaret är komplext och mycket påverkar det! Stressas kroppen, så påverkar det immunförsvaret. Det som stressar är dålig sömn, ensidig kost, för mycket eller för lite träning, jobbiga saker i ens liv, där man känner sig maktlös m.m.

http://www.halsovagvisaren.se/12208394

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

emma_skane
7/4/17, 1:47 PM
#4

#1  

Hur ska man kunna veta om det är något fel på upptaget? Jag har ingen känd tarmsjukdom och jag har inte några större problem med magen. 

D-vitaminet testade jag i vintras och då låg det på över medel. Nu när solen är framme ser jag till att sola (med måtta). 

Det som kan ha orsakat detta är min utmattning. Det är som du säger #3 att stress tar extra mycket av vitamin o mineralförråd. Det senaste halvåret har jag slängts mellan hopp och förtvivlan. Rena berg och dalbanan känslomässigt.  

#2 Har faktiskt köpt zinktillskott och började ta det idag.

Kyllan56
7/4/17, 2:37 PM
#5

#3 När jag brände ut mig, så gjorde jag en håranalys. 

Det kan ibland vara svårt att veta, men idag med all laktos- och glutenintolerans - de som vet att de har det - så är upptaget sämre. 

Glömde alla gifter som stressar kroppen. Så köp bara ekologiskt om du kan. Ibland måste kroppen koncentrera sig så mycket på att göra sig av med gifter -det gör kroppen genom att bilda inflammation - så att näringsupptaget kommer i skymundan! Stressande för kroppen.

En varierande kost är också viktig. Din kost verkar vara fattig på fett och proteiner. Glöm inte att det är fettet, som påverkar kolesterol att laga kroppens celler. Livsviktig för immunförsvaret. Det är viktigt att du får Omega 3 fettsyror. Omega 6 brukar inte vara någon risk med.

Det är inte lätt att veta hur tarmens upptag är. Men äter man en varierande kost, sover bra, rör på sig och tar vissa kosttillskott och ändå har brister, då kan man börja fundera på det.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: