Annons:
Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 1666 ggr
theresewill
2017-07-03 14:14

Hälsopedagogik mot psykisk ohälsa

Hej! Jag läser just nu hälsopedagogik på gymnasial nivå, läser på distans och skulle behöva hjälp med en uppgift. Gärna från någon som är utbildad men alla svar är välkomna. Frågan: Beskriv hur du som hälsopedagog lägger upp ditt arbete när du fått ett uppdrag att starta en motverka -psykisk ohälsa -grupp. Tänk på att ditt arbete ska vara projektorienterat. Hur planerar du och lägger upp detta så att gruppdeltagarna blir motiverade att börja må bättre, tänk på att krishantering är en relevant och svår del i hälsopedagogens arbete och ack så viktig att planera in i arbetet. Likaså är det en viktig del i ditt arbete att kritiskt granska ditt arbetssätt och material. Varför? Reflektera, diskutera och motivera dina synpunkter! Tack på förhand!

/ Therese

Annons:
Maria
2017-07-03 14:57
#1

Du kanske kan söka på studier iFokus kanske? Såg att du inget svar fått på din tidigare fråga gällande skoluppgifter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nypisnina
2017-07-03 15:04
#2

Jag har läst hälsopedagogik men det är svårt att sätta sig in i tänket när man inte har bakgrunden till arbetet. Ska du bara hitta på saker att göra till gruppen, som en hobby eller ska ni sitta och prata, vad är tanken?

Jag gissar att du ska tänka på alla friskfaktorer och ha de i åtanke när du lägger upp en plan vad ni ska hitta på, ta till vara alla basics som människor mår bra av, att känna samhörighet, trygghet och att kunna påverka sitt eget mående. Tänk också på KASAM. Du ska nog tänka på att alla kanske inte gillar att vara i grupp beroende på vilken sorts ohälsa de har. Vet du vilken typ av människor du ska göra den här gruppen för? En projektorienterad grupp tänker jag att du ska ha ett mål med gruppen, som ett starkt syfte med uppföljning. Men som sagt, det är svårt att sätta sig in i det när man inte har hela bakgrunden. Det var ett tag sen jag läste hälsopedagogik.

Upp till toppen
Annons: