Annons:
Etikettdiabetes
Läst 949 ggr
Diamantflickan
2017-07-01 17:27

Diabetes?

Hej jag är en 14-årig tjej som på senaste tiden har druckit väldigt mycket men trots det är jag fortfarande törstig, börjat urinera mycket mer än vanligt, jag har också börjat må illa och ibland ha ont i magen när jag vaknar på morgonen. Betydligt mindre matlust, jag har tyckt om att äta förr men nu vill jag inte äta längre och jag är väldigt petig när det gäller mat numera. När jag äter så mitt i ätandet nu känner jag att jag måste spotta ut maten annars kommer jag spy. Och jag dricker mängder men jag vill inte äta, bara socker och sötsaker. Jag har också börjat bli mycket tröttare än vad jag brukar vara. Igår kväll till exempel var jag extremt törstig och mitt saliv var skum trots att jag hade druckit mycket och i morse när jag vaknade var jag jättetörstig och mådde illa och drack flera glas vatten men trots det försvann inte törsten. Och nu är jag också jättetörstig trots att jag har druckit jäääättemycket idag och alldeles nyss drack jag kanske 5 glas mjölk + 2 glas vatten….

Kanske har jag fått diabetes? Eller något annat? Vad tror ni och vad ska jag göra?

Annons:
Maria
2017-07-01 17:33
#1

Jag tycker du ska besöka din vårdcentral.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Diamantflickan
2017-07-01 17:38
#2

Min mamma jobbar på sjukhus hon sa att hon kunde ta ett blodsockerprov i fingret på mig någon dag 👍

Maria
2017-07-01 17:45
#3

Ja det är ju bra.Annars är det bra att ta ett HbA1C. Det visar snittet på sitt blodvärde senaste tiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Diamantflickan
2017-07-01 17:56
#4

#3 Vad är det och hur gör man det?

Maria
2017-07-01 18:11
#5

Det är ett vanligt blodprov man tar på vårdcentralen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Diamantflickan
2017-07-01 18:14
#6

Okej tack:)

Annons:
[memoirsofaclone]
2017-07-01 18:30
#7

Jag kan ha fel, men brukar inte diabetes uppkomma med ganska akuta symtom? Hur som helst bör du nog besöka vårdcentralen eller liknande.

[RC1393]
2017-07-01 18:52
#8

#7 Diabetes kan komma ganska smygande, eftersom betacellerna oftast förstörs ganska långsamt. Uppemot ett år brukar man säga att en typ etta kan ha insulinproduktion kvar, om än mycket mindre än en frisk person. Men det är som du säger, det kan visa sig väldigt akut också med väldigt högt blodsocker och ketoacidos (syraförgiftning). 

Jag håller med om att TS borde söka för sina symptom.

ankanpankan
2017-07-15 19:29
#9

Baserat på dina symtom skulle du kunna ha diabetes, men det kan ju även vara någonting annat eller inget alls. Har du tagit något prov än och fått klarhet i hur det ligger till? 🤔

Upp till toppen
Annons: