Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 976 ggr
Fransu
2017-06-29 16:09

Flugor och mat

Idag var jag inne på ett bageri och tänkte köpa hem lite fikabröd. Men det var ganska mycket flugor (typ vanliga husflugor) på bullarna jag var sugen på, så jag köpte inget.

Hur farligt tror ni det är med flugor på mat? Är det lätt att bli sjuk om man äter till exempel en bulle där det suttit ett gäng flugor på?

Jag minns när jag var barn och vi hälsade på min moster som hade bondgård och där kryllade det av flugor. När vi åt var det flugor överallt  och det var inte helt lätt att hålla borta alla från maten och vi blev inte sjuka.

Men nu som vuxen så äcklas jag ändå av tanken av att det suttit flugor på det jag ska äta.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Lia
2017-06-29 16:25
#1

Ja, alltså de spyr ju på maten så helt fräscht är det väl inte. Men hade det varit en stor hälsorisk så hade caféerna nog inte fått sälja fikabrödet.

[rumelle]
2017-06-29 21:17
#2

Tja, ska man se det så är ju honung också spyor… Men nej jag tror risken att bli sjuk är extremt liten. Har aldrig hört eller läst om någon som blivit sjuk att att äta mat en fluga har landat på. Isåfall skulle ju alla bönder vara sjuka nästan jämt.

Fransu
2017-06-30 12:10
#3

Ni kanske har rätt, det är jag som oroar mig i onödan. Som vanligt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Honestyisdead
2017-06-30 16:34
#4

Har ätit massa mat som det promenerat både en och 5 flugor på. Både utomlands och i Sverige utan att något har hänt.

Maria
2017-07-01 09:04
#5

När jag var barn på landet och vi hade mängder med flugor inomhus när vi skulle äta så sa alltid pappa.

-Det är ingen fara. De har bara varit på dynghögen innan😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2017-07-04 16:09
#6

#5 Lite skit rensar magen, sägs det. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
veggie4every1
2017-07-05 14:23
#7

Källa till B12? 🤔😂

Har ätit mycket livsmedel i mina dagar som flugor suttit på och aldrig blivit sjuk, men det betyder ju inte att man inte kan bli det med lite otur.

Skulle dock inte oroa mig för det om det händer, men nu för tiden är jag mycket mer noga att täcka över och paketera livsmedel. Jag gillar inte flugor på maten och jag skulle inte köpa bullar som det satt en massa flugor på. 

För min del känns det som att om bageriet inte bryr sig om det så kanske hygienen brister på andra sätt också.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: