Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 1865 ggr
Kiyona
6/20/17, 10:01 PM

Punktering efter blodprov, huskurer?

Efter år av regelbunda blodprover är jag något trött på alla obehagliga punkteringar man kan åka på. Någon som vet några huskurer för att lindra / behandla och eftervårda dessa i efterhand?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Annons:
ApanAnn
6/20/17, 10:33 PM
#1

Typ när det blir ett stort blåmärke på köpet eller?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Maria
6/21/17, 6:51 AM
#2

Vad menar du med punktering?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tk1971
6/21/17, 7:12 AM
#3

"Punktering" vet jag inte om jag varit med om nån gång. Däremot så märkte jag en gång när jag varit på blodprov och därefter gått in på ett apotek att blodet börjat rinna, och det var inte lite heller. Jag lämnade efter mig ett litet blodbad där.

Aleya
6/23/17, 3:51 PM
#4

Menar du att dina kärl är så sköra så du får ett blåmärke efter att du tagit blodprov? Vet att jag fick någon salva då jag fått ett rejält hematom under huden så att det gjorde ont. Minns inte vad den hette dock

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ary
6/24/17, 3:02 PM
#5

Det viktigaste tycker jag är att hålla ordentligt tryck direkt efter och hålla armen böjd ett bra tag efter. Det förebygger läckage så gott det går vilket ju är det man får blåmärket av, sedan beror det ju på den som sticker, hur blödningsbenägen man är själv etc…  Jag släppte alldeles för tidigt en gång och och ställde till med blodbad som #3 fast på Coop Forum. 😉

ApanAnn
6/25/17, 12:05 AM
#6

Sticker de genom blodkärlet blir det blåmärke oavsett vad.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Ary
6/26/17, 10:18 PM
#7

Sant,  sticks det illa så blir det blåmärke iaf så man kan bara förebygga så gott det går.

Kiyona
9/7/17, 7:26 PM
#8

Aah blåmärke men främst svullnaden som blir och smärtan som följer….som är vad jag fått höra en punka… Tror det är särskilt tydligt vid injektion och blodprov och orsakas vad jag tror då man saknat eller haft dåligt svar från ådran … Träffar man rätt skall ju varken smärta eller svullnad uppstå såsom det gör vid en så kallad punka/punktering

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Thiah]
9/9/17, 12:49 PM
#9

Jag får alltid blåmärken och en viss ömhet. Smärta får jag om de inte kan sticka ordentligt. Men jag har liksom tänkt att det hör till när man tar blodprov.

Kiyona
9/13/17, 2:00 PM
#10

#9 Aah alltså det händer ju inte ofta för det blir ju bara påtagligt då dem verkligen misslyckats (alldeles för ofta) då tar det ju evig tid för det att läka ut svullnad, rodnad,ömhet och världens blåmärke över halva armen. Tänkte måste finnas nåt simpelt som skulle kunna hjälpa kroppen lite på traven med läkningen så man slipper gömma sig i en långärmad för man see helt butchad ut xD Ett litet mirakel för dem gånger man råkar ut för dessa nålostrofer med rejäl punka med svullnad och blåmärkes yta som man kan tro ha orsakats av maul slägga efter en rå & vulgär misshandel och inte orsakat av en utbildad ssk med en liten nål vid blodprivstagning/injektion….. 😨😧😰😱🤕

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Upp till toppen
Annons: