Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2555 ggr
Lia
2017-06-18 23:09

Knöl i armhålan

Jag upptäckte nyss att jag har fått en knöl i armhålan. Den är nog ca 1 cm i diameter och känns inte alls. Jag är inte direkt orolig, det finns ju en flera ofarliga orsaker till knölar lite varstans. Men jag undrar ändå om ni vet om och i så fall när det är bäst att kolla upp det på VC? Andra tankar?

Annons:
Haztparken
2017-06-18 23:28
#1

Just i armhålan är det vanligt med knöl då man har lymfkörtlar där som ibland kan svullna upp.  Det kan också vara en inflammerad hårsäck.

Vill du ha ett korrekt svar så är det vårdcentralen du ska vända dig till.

Lia
2017-06-18 23:35
#2

#1 Ja, jag får se om det händer nåt med den, annars låter jag den nog bara vara eftersom jag knappt märker av den.

Maria
2017-06-19 06:54
#3

Håll koll på din knöl annars är det ju som sagt vanligt med svullna lymfkörtlar i just armhålorna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
2017-11-21 03:16
#4

Knölen försvann efter ett tag, kom tillbaka och fortsatte växa för att sen försvinna och igen återkomma. Så idag var jag på cytologimottagningen för provtagning. Och självklart hade den krymt till idag just, så det var svårt att hitta den för läkaren, trots att den bara förra veckan var 1,5 cm. Konstigt. De stack tre gånger, och när jag tog bort plåstret tyckte jag att de stack en bit ifrån knölen, men det kanske bara var för att nå den från olika vinklar. Och hade de inte lyckats få något prov hade de väl kanske sagt det? Jag får se om en vecka oavsett, men det är så typiskt att den var så liten just idag av alla dagar. Jag är så förundrad över allt som försigår i min kropp, jag verkar råka ut för det mesta haha.

Aleya
2017-11-21 21:15
#5

När jag fått knölar under armarna så har det varit finnar typ. Och då snackar vi inte små utan som en halv ärta. Och ont har dom gjort. Så det kan ju vara det. Men bra att du fått ta prov.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lia
2017-11-22 01:48
#6

#5 Den är så pass djupt in och helt smärtfri så läkaren trodde att det istället är en lymfkörtel.

Annons:
RosaYlva
2017-11-24 19:18
#7

SÅna får jag hela tiden och även nere vid underlivet. För mig gör det ont i början. Men det konstiga är att jag aldrig rakar mig där nere och lite nu och då i armhålorna. Mina försvinner inte helt och det blir mörka märken kvar.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Maria
2017-11-24 19:23
#8

#6 Du får skriva och berätta vad svaret blev. Håller tummarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
2017-11-24 20:25
#9

Tack!

Lia
2017-11-28 01:23
#10

De hade missat den vid provtagning så nu ska jag få en ny tid till någon annan läkare och eventuellt ta bort den. Någon som vet om det i så fall görs endast med lokalbedövning?

Aleya
2017-11-29 20:08
#11

#10 lär göras med lokalbedövning. Fick det då jag skulle ta bort ett dermafribros på handen. Funkade prima.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lia
2017-11-29 21:23
#12

#11 Låter skönt! Nästa orosmoment är hur det ska gå till pga min HMS. Axeln går ur led bara jag tittar på den, och vid provtagningen var det inte lätt att hålla ordning på armen. Men det löser sig nog :-)

Aleya
2017-11-29 21:36
#13

#12 jag skulle berätta detta innan ingreppet. Och höra vad dom säger.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Portie
2017-12-01 23:49
#14

Jag hade stora problem med stora knölar under armhålorna för några år sen. Hade nog ett 50-tal under ett halvår. Läkarna visste först inte vad det var men kom sen fram till att det var svettkörtelinflammation. Den sista jag hade blev stor som en pingisboll så den fick dom punktera (utan bedövning..) och ta odling på och så satte dom dränage. Har haft liknande knölar på vaden och i ljumsken efter det, båda fick punkteras och dräneras. Läkarna trodde då att det kunde bero på sköldkörteln, man kan tydligen få problem med huden och så då. Nu verkar det dock ha gått över då det var 2 år sist jag hade knölar.

Lia
2017-12-02 00:34
#15

#14 Jag har aldrig haft problem med sköldkörteln och pga att jag äter litium kontrolleras det var tredje månad :-)

Upp till toppen
Annons: