Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 538 ggr
Soleii
6/17/17, 6:08 PM

Ont i djup lagning - 2 veckor till bröllop!

Hej allihopa, Jag har en tandfråga: för några veckor sedan bet jag sönder en gammal och djup fyllning som behövde ersättas. Det gjordes, tanden var lite öm och efter fem dagar började det ila smärtsamt mycket när jag åt eller drack varmt och kallt. Åkte in på en akuttid där hon bortade upp hela fyllningen - den var så djup och hon sa att det lilla som var kvar nästan var genomskinligt ner till nerven. Hon lade någon lugnande medicin och fyllde med en långtidsprovisorisk fyllning. Ilningarna har lugnat sig rejält men känns fortfarande av en del när jag får tex dryck på tanden. Nu är det en vecka sedan och tanden känns ganska öm även när jag inte äter. Jag vet att det kan vara så att nerven typ kan ge upp om lagningen är för djup, så nästa steg är ju rotfyllning vilket känns jobbigt - särskilt som jag gifter mig om 14 dagar :( är så rädd att jag ska vakna upp på bröllopsdagen och ha en inflammerad nerv och ha superont. Någon som varit med om liknande? Hur lång tid kan det ta innan tanden lugnar sig? Behöver lite hopp och lite råd :) Kram på er!

Annons:
[Thiah]
6/17/17, 7:35 PM
#1

Jag hade ont/känningar i ganska många veckor efter min djupa lagning men sedan gick det över. Var orolig för att jag skulle behöva rotfylla men den klarade sig.

Soleii
6/17/17, 8:36 PM
#2

#1 Tack för ditt svar (och hopp :) ). Tuggade du på tanden eller undvek du den första tiden?

[Thiah]
6/18/17, 5:22 AM
#3

Det var en kindtand "i mitten" så jag tuggade men försökte undvika så gott det gick. För mig gjorde det ont med tyngd på tanden och riktigt kallt/varmt.

Upp till toppen
Annons: