Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 850 ggr
strobii
6/9/17, 11:57 AM

salmonella

Jag misstänker att jag fått salmonella :( alla symptom tyder på det. Har inte varit utomlands men åt kyckling för 2 dagar sen, så jag antar att det är från den jag kan ha fått det. (även om den var genomstekt.) 

Jag undrar i alla fall om det är någon annan som haft salmonella och kan berätta hur sjukdomen fortlöpte så att säga? Blev det magonda värre för varje dag eller kändes sjukdomen likadan under förloppet? 
Hur länge var ni sjuka? Och behöver ni någon behandling för det? 
Började ni kräkas? (jag har kräkfobi och är livrädd att jag ska börja spy också.) 

Mina nuvarande symptom är ont i magen(och ryggen, men det hör förmodligen inte till sjukdomen.), 37,8 i feber och lös i magen.

Annons:
Fransu
6/9/17, 12:13 PM
#1

Det har ju varit larm om Cambylobacter i svensk kyckling senaste tiden, kan det vara det du åkt på?  Salmonella är ju betydligt ovanligare i Sverige. Men om kycklingen var genomstekt borde det i och för sig vara lugnt.

Jag hade en kollega en gång som fick salmonella när hon var utomlands. Hon blev faktiskt smittad på flygplanet, alla som hade ätit av några ägg blev sjuka om jag inte minns fel. Hon blev inte särskilt dålig. Hon sa att hon hade magont i några dagar och hade diarré i samband med det onda. Men det gick över rätt fort. Hon mådde inte illa överhuvudtaget. Minns detta så väl eftersom jag trodde man blir riktigt risig av salmonella.

Om du misstänker salmonella bör du gå till läkaren så smittan kan spåras. Och du kan även eventuellt få antibiotika om du är smittad.

Krya på dig!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

strobii
6/9/17, 12:20 PM
#2

Hade lyckats missa det men läste om det nu, och att det gällde särskilt färsk kyckling :( När jag tillagar kyckling är det alltid djupfryst sådan, men den här gången blev jag bjuden och det var färsk sådan. Ingen av dom andra har blivit sjuka men kan väl säkert haft extra mycket otur :( 

Vad skönt att höra ändå, att det inte behöver bli vansinnigt sjuk - för det är också vad jag föreställt mig när jag hört om salmonella. 

Ja jag får nog vänta till måndag och se hur det är :( Och isåfall ta mig till sjukhuset. 
Tack!

JazzBass
6/9/17, 12:50 PM
#3

Jag kan inte så mycket om dessa sjukdomar, men jag skulle vilja inflika att det inte alltid rör sig om matens stekningsgrad. Det kan mycket väl också vara missar i hanteringen. Om man till exempel använder en grilltång för att sätta rå kyckling på grillen så bör man diska den på nytt eller låta den vara i hettan den med, så att man inte sparar några eventuella skadliga bakterier på tången som man överför till den grillade maten. Kärlen måste förstås också bytas eller diskas och handhygienen är också mycket viktig. 

Jag är medlem på ett stort svenskt grillforum och där har jag läst om flera som blivit smittade av speciellt campylobakterier. Det är inga roliga saker och inget att leka med själv och vänta på att det går över. Uppsök läkare ASAP och ta reda på vad det är du fått! 

Min bror fick salmonella för ett år sen ungefär efter att ha konsumerat frysta utländska bär utan att hetta upp dem. Det tog en månad för honom innan magen blev någotsånär i skick igen och han var rejält sjuk i någon vecka åtminstone.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

strobii
6/9/17, 12:58 PM
#4

okej ._.

Upp till toppen
Annons: