Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 2253 ggr
smellcaramell
5/26/17, 8:34 PM

Koksaltlösning med jod

Har en piercing som inte mår helt bra så tänkte göra koksaltlösning och rengöra den med men problemet är att jag bara har salt med jod i hemma. Duger det eller ska jag vänta tills jag tar mig till en affär och kan köpa salt utan jod? Kan tillägga att piercingen inte gör ont, är röd, svullen eller varm men det kommer "klet" ur hålet så det är inget jätte akut. Tänkte om jod gjorde mer skada än nytta eller om det är okej att använda ett par dagar. 

Samma inlägg finns även på bodyart.ifokus

Annons:
Vixxen
5/26/17, 8:41 PM
Maria
5/26/17, 9:20 PM
#2

Jag har använt både med jod och utan. Man tager vad man haver😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
5/26/17, 9:59 PM
#3

Nej, det borde inte skada. Dock så är havssalt utan tillsatser det bästa, sägs det🙂

Tant Grön
6/2/17, 4:01 PM
#4

Undrar bara, varför skulle jod vara skadligt? Förr behandlade dom väl sår med jodlösning har jag för mig. Kan ju ha fel förstås. ??

sp0ngeb0b
6/3/17, 7:32 PM
#5

Jag har gjort koksaltlösning på salt med jod, men det var innan jag visste att det skulle vara utan jod. Funkade dock bra men använde det bara någon enstaka gång. Man ska använda salt utan jod för att tillsatserna kan göra piercingen irriterad. Om det är akut och du inte har möjlighet att ta dig till affären kan du nog använda vanligt salt så länge, men jag skulle sticka iväg och köpa havssalt utan tillsatser så fort som möjligt.

powerade
6/7/17, 8:30 AM
#6

Till hästar använda jodlösning #4. Dock om det inte blir rätt utblandat "bränner" det såret och läker inte som det ska. Dock så är det många som använder det ändå i tron om att det är så himla bra:/

Annons:
[AnimeV4]
6/7/17, 11:39 AM
#7

#6 Syftar du på jodopax? Det ska bara användas utvärtes och inte på öppna sår, för då hindras det ifrån att läka.

Upp till toppen
Annons: