Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 1211 ggr
[colors_]
5/26/17, 6:59 PM

Att dricka mindre läsk

Hej, tänkte bara tipsa om hur jag gått från att dricka läsk varje dag till att dricka det två, max tre gånger i veckan…. och det så enkelt som att räkna dagarna emellan jag dricker läsk, och just nu låter jag det gå minst tre dagar mellan varje gång. Så om det är måndag och jag dricker läsk, tänker jag att på torsdag är det okej att dricka läsk igen tidigast. Grunden till detta är att jag gick på hälsosamtal och fick se genom blodprov att blodsockret ökat mycket de senaste två åren… det fick mig att förstå vad jag höll på med.

Jag avstår inte helt från socker, men lyckas begränsa det en hel del. Bara ett enkelt tips till de som försöker dricka mindre läsk eller liknande, som funkar för mig.

Annons:
Aleya
5/26/17, 7:20 PM
#1

Jag dricker det mest till finare tillfällen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
5/26/17, 7:46 PM
#2

Det är väldigt sällan jag dricker läsk.

Julmust till Jul men annars nästan aldrig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[colors_]
5/26/17, 8:01 PM
#3

Det är bra att ni dricker lite läsk, det finns ju egentligen inget nyttigt med att göra det alls. Det blev varje dag för mig ett tag mycket för att jag började tänka att den sockerfria läsken kanske är typ som att dricka kolsyrat vatten…men jag blev nog lite lurad där ett tag. +att vissa i min omgivning drack mycket läsk, därför tog jag nog efter lite, dumt av mig, men det blev så.

Sedan har jag på senare tid upptäckt hur gott det är med te som är helt utan socker och kan till och med vara nyttigt att dricka varje dag har jag hört,  så dricker mer te nu, och oftast endast kolsyrat vatten i stället för läsken…men ska erkänna att jag gillar smaken av läsk då och då…men det är ju en annan sak.

Kanske är jag lite sockerberoende än, men har det i alla fall under kontroll nu, hehe. Nåväl, det är ju klart bättre än alkohol, cigaretter, och snus i alla fall. Det vill jag knappt ens komma i närheten av, hehe… 😛

Stallmima
5/26/17, 8:18 PM
#4

Lite läsk emellanåt är inte farligt, försök att dricka vanligt sodavatten  (sodastream) som du gör själv.  Har en fd arbetskompis som är beroende av läsk men som inte vill sluta  pga illamående av annan dryck  🤔

[colors_]
5/26/17, 8:28 PM
#5

Jag har en sodastream, men har slutat fylla på med kolsyra, för det blev att jag drack för mycket kolsyrat vatten också….kunde dricka upp emot en liter om dagen (50 cl x 2), och jag tror inte det är bra att dricka den mängden kolsyrat vatten faktiskt. Men nu när jag köper det på flaska i stället dricker jag 2-3 st 50 cl per vecka. Man, i alla fall jag, äter och dricker det jag har hemma. Så försöker att inte ha allt för onyttiga saker i kylskåpet.

Undrar varför din fd arbetskompis mår illa av annan dryck 🤔 jag kan må illa av vanligt kranvatten ibland… men dricker det ändå för att få i mig vätska.

Annielle
5/26/17, 8:32 PM
#6

Vad bra att du har kunnat dra ner på det så pass! 👍

Nä, socker är ju inte bra för någon och just i drycker är det ju tyvärr mycket enklare att få i sig en större mängd. Själv har jag tack och lov aldrig tyckt om läsk eller söta drycker, men är ju galen i choklad där emot, kämpar med att inte äta det för ofta eller i stora mängder, mindre nu än för några år sedan i alla fall🙂 (för att inte tala om ännu längre tillbaka i tiden 😮)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Aleya
5/26/17, 9:23 PM
#7

Detta kanske är mer passande ämne inne på beroende. Då det låter mer som det. Menar inte att det är ett dåligt tips, men det låter mer som att du försöker trappa ut från ett beroende av läsk.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[colors_]
5/26/17, 9:30 PM
#8

Det är nog många som är socker/läskberoende i dagens samhälle i så fall. Menar inte att ursäkta mig, men allt är relativt. Att dricka läsk två ggr per vecka är faktiskt inte så farligt, eller att det kan riktigt räknas som ett läskberoende. Tänk då på hur många som är beroende av kaffe till exempel, i så fall, men ursäktar sig med att det är så många som gör det, osv. Själv har jag aldrig druckit kaffe alls. Jag klarar mig utan läsken egentligen, allvarligt talat, men dricker ibland för att jag tycker det är gott och för att få lite variation. …

Aleya
5/26/17, 9:39 PM
#9

Fast det är inte bra för magsyran kan jag ju säga. Testade för nått år sedan att dricka läsk i typ en månad. För att se vad som skedde. Och min mage höll på att kollapsa av socker och kolsyra. Jag har aldrig haft så mycket uppstötningar och så dålig mage som då. Tur att inte tänderna tog stryk. Vatten duger prima för mig. Kallt vatten är det enda jag kräver.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[colors_]
5/26/17, 9:51 PM
#10

…konstigt hur du tycker att denna tråd passar på beroende.ifokus när du själv kan dricka läsk i en månad "för att se vad som sker"…

Men jag är inte förvånad. Ni kan flytta eller radera tråden, mig kvittar det.

Här blir jag inte medlem.

Stallmima
5/26/17, 9:54 PM
#11

#5  Han vill nog inte sluta dricka läsk helt enkelt.   På jobbet kan jag dricka upp till 3 liter kolsyrat vatten per dag, för vi har så god bubbelvattenmaskin  😎

Aleya
5/26/17, 10:00 PM
#12

#10 om du läste så gjorde jag ett experiment för att se vad som sker. Och det var vidrigt det var det jag ville komma fram till. Och jag har inte gjort om det efter det och vill inte det. Som sagt är det vatten som gäller förutom vid vissa tillfällen. Fast du har ju uppenbarligen problem när du måste dra ner och ger detta tipset som jag fattar det på inlägg ett när du skriver om att dra ner. Då tar jag det som att du dricker läsk ofta och är beroende av det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[colors_]
5/26/17, 10:16 PM
#13

#11 okay. #12 Och varför vid vissa tillfällen? Varför slutar du inte helt? Om du dricker för att det är gott, varför skulle jag inte kunna det men lite oftare utan att ha problem och vara beroende?

Annons:
Aleya
5/26/17, 10:23 PM
#14

#13 för jag dricker läsk då jag äter surströmming. Går inte att dricka nått annat till det. Och ibland vid jul. Detta är mer för att få plats med maten än att det är gott. Ja du väljer att se på ditt bruk hur du vill. Men du borde nog dra ner. För i längden när inte bara sockret vara problemet utan magsyran lär inte heller bli så glad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[colors_]
5/26/17, 10:36 PM
#15

Det kvittar. Nån last ska man ha. Tack och go'natt.

[Devya]
5/26/17, 10:55 PM
#16

Jag tror det är mest en vanesak det där. Då jag och mitt ex hade en sodastreamer blev det läsk varje dag. Nu med min nuvarande sambo har vi inget sådant och dricker endast vatten varje dag. En gång i månaden äter vi ute och då kan det råka bli läsk eller vin. Borde inte jag ha blivit sockerberoende av att druckit läsk varje dag? Och isåfall borde det inte ha varit svårt för mig att sluta? Jag upplevde nämligen inga svårigheter alls utan slutade direkt då jag inte längre hade tillgång till sodastreamer.

Aleya
5/26/17, 10:55 PM
#17

#15 jag har inte sagt annat. Men det var du som startade tråden som ett tips. Men du verkar mer ha problem med att du dricker läsk som du skriver. Om du inte vill att folk ska tolka det så så uttryck det bättre

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[colors_]
5/26/17, 10:59 PM
#18

#16 ja exakt som du skriver…. Så upplever jag det oxå. #17 visst kan det kanske tolkas så. Men jag var beredd att få höra vad du skriver när jag startade tråden. Blir bara less i allmänhet på folks sätt att döma, osv.

Scorpio97
5/27/17, 12:25 AM
#19

Bra att du har hittat ett sätt som fungerar för dig :)
För mig fungerar det tyvärr inte, jag är för sockerberoende för att kunna dricka läsk (eller äta något sött) bara ibland, det går helt enkelt inte för mig. Jag måste antingen vara utan det helt eller så kommer jag äta/dricka sött varje dag. 

Just läsk tycker jag är ännu svårare dessutom, för jag blir så otroligt trött på att dricka bara vatten (även om jag varierar mellan kolsyrat och inte, samt har provat med citron eller bär i osv) efter ett tag och har inte hittat något annat jag tycker är gott att dricka som inte är onyttigt :/ 
Jag får ingen påverkan på magen av det i alla fall, men jag har alltid haft "stålmage" också så. 

#16 Vissa har väl helt enkelt lättare att bli beroende än andra. Även om två personer dricker precis lika mycket alkohol exempelvis, kan en bli alkoholist medan den andra inte har några problem att sluta. Så det finns inget "borde", vissa klarar av en viss mängd socker/alkohol/annat utan att bli beroende medan andra inte gör det.


//Jessie

[colors_]
5/27/17, 2:11 PM
#20

#19: ja, det är nog olika det där. Jag trodde helt enkelt inte det spelade nån större roll, men när jag fick se mitt ökade sockervärde var det ganska enkelt att dra ned på läsken efter det. Just alkohol och tobak (och så klart droger) håller jag mig borta helt från, även kaffe. Det är inget som passar mig helt enkelt…. Men kan tänka mig att olika personer har olika tolerans. Vissa kan nog sluta helt tvärt med både att röka och snusa, andra behöver avvänjning, och för vissa går det nog inte helt enkelt.

Annons:
Ary
5/28/17, 11:54 AM
#21

Håller med! Alltid en bra idé med mindre socker speciellt det man dricker. Nikotinet lade jag ner för snart 4 år sedan.

Kaffe däremot tänker jag fortsätta med. 😃

[colors_]
5/28/17, 4:07 PM
#22

Bra att du slutat röka! Jag vet inte hur nyttigt/onyttigt kaffe är då jag ändå inte dricker det, men det är väl just koffeinhalten jag tänker på. Men som sagt, vet inte hur nyttigt/onyttigt det är. Jag kommer nog inte börja med kaffe i stället, men det är ju vad man personligen föredrar… :)

tlover
5/30/17, 3:48 PM
#23

(Har ej läst hela tråden)

Mitt bästa tips för att minska ner på läsken är att byta ut den mot te, aningen varm eller kall.

Nu drack jag aldrig mycket läsk, kanske en gång i veckan men jag började med att byta ut läsken mot te då jag åt popcorn (det jag äter på helgen som snacks) och sen så blev det iste av något fint te vid speciella tillfällen och vips så är det i princip bara vid jul jag dricker läsk (julmust) och då bara en el två burkar (flaskor är för mycket för att dricka vid ett tillfälle).

l'm back

[colors_]
5/31/17, 2:10 PM
#24

Det är ett väldigt bra tips. Jag började dricka kolsyrat vatten istället för läsk, och nu väljer jag ofta något gott te istället för läsken och det kolsyrade vattnet. Det funkar bra! Iste har jag inte tänkt på faktiskt, ska prova det sen nån gång.

Honestyisdead
6/1/17, 2:14 PM
#25

#24 Se till att göra iste själv. För den man köper i affären innehåller mer socker än läsk.

Tant Grön
6/1/17, 7:17 PM
#26

Jag tycker köpt läsk är äckligt söt och innehåller för mycket kolsyra. Därför blandar jag själv t.ex. hemmagjord osockrad hallonsaft, äppeldricka,jordgubbssaft e.d. + vatten + Coops sockerdricka. Blir perfekt vuxendricka. 🙂

Honestyisdead
6/1/17, 7:28 PM
#27

#26 Sockerdricka är ju fullt med socker det med. Jag hade använt kolsyrat vatten i så fall.

Annons:
[colors_]
6/1/17, 10:16 PM
#28

#25: Ja såg att det är socker i köpt iste. Men gjorde själv och det blev riktigt gott! 🙂

Tant Grön
6/2/17, 10:14 AM
#29

#26 Till osötad saft? Blir ju jättesurt och inte gott. Med den osötade saften och vanligt vattnet blir det precis lagom.

Honestyisdead
6/2/17, 11:28 AM
#30

#29 Du skrev ju sockerdricka? 

Vanligt vatten och kolsyrat vatten ger ju samma resultat angående surhet. Så jag hänger inte med.

[colors_]
6/2/17, 1:24 PM
#31

Ja, sockerdricka är väl egentligen en form av läsk… Och tänker man på namnet så förstår man ju att den innehåller socker, och säkert en hel del också.😛

Tant Grön
6/2/17, 2:52 PM
#32

#29 Jag skrev att jag BLANDAR hemmagjord OSÖTAD saft med vatten och sockerdricka. (Se inlägg 26.)  Då blir det ju mycket mindre socker totalt och mindre kolsyra = jättegott. Läser ni inte inläggen innan ni svarar?

[colors_]
6/2/17, 4:17 PM
#33

Jo, då förstår jag. Du menar att det blir mindre mängd socker om den är utspädd… Tänkte inte på det bara.

Honestyisdead
6/2/17, 4:20 PM
#34

#32 Visst läser jag. Förstår bara inte varför man då inte sötar sin saft från början om den inte är god att dricka utan socker. Läsk innehåller ju mer än socker menar jag.

Annons:
Tant Grön
6/2/17, 6:58 PM
#35

#32 Du läser kanske men missuppfattar hela tiden.  Jag skrev att jag ville ha en mindre söt LÄSK med mindre kolsyra. Alltså inte en saft. Hoppas du förstår nu.

Man kan också göra en ciderliknande dryck genom att blanda hemmagjord osötad äppeldryck med sockerdricka. Om man vill ha alkohol så kan man tillsätta några droppar renat. Blir mycket godare än färdigköpt som ofta är för söt.

Honestyisdead
6/3/17, 9:36 AM
#36

#35 Jag missuppfattar åter igen.

Varför sötar du inte saften?  Du kan ju blanda med kolsyrat vatten och vanligt vatten. Blir ju som en mindre söt läsk  och utan onödigt trams  :)

Och nej det liknar inte cider enligt mig. Alkoläsk däremot. 

Men åter igen. Du blandar osötad saft med kraftigt sötad läsk och jag ser inte syftet. För mig är det mer logiskt att då själv söta sin saft för att slippa onödiga tillsatser från läsk.

Tant Grön
6/3/17, 12:21 PM
#37

Vilken tjafsig tråd detta blev 😴 Men jag tror att alla utom du fattar hur jag menar.
Men eftersom du verkar så väldigt intresserad av ämnet så får jag väl fortsätta förklara för dig.
Alltså den "cidern" jag gör innehåller som jag skrev bara ETT PAR DROPPAR alkohol, då blir det ingen alkoläsk utan mer som Herrljungacider. Och så skrev jag att man kan ta i renat OM MAN VILL. Själv brukar jag inte göra det. Smaken blir som alkoholfri cider.

Färdigköpt kolsyrat vatten blir inte så bra eftersom det innehåller en massa salter och jod. Om man kolsyrar själv hemma så borde det gå att blanda med söt saft. Har aldrig provat så vet inte hur det blir. Tror inte det blir lika gott och ciderliknande med äppelsaft.

Honestyisdead
6/3/17, 12:51 PM
#38

Tjafsig? Då får du stå för tjafset.  Jag har bara ställt frågor för att jag undrar hur du tänker. Ber om ursäkt om det blev jobbigt att förklara.

Tant Grön
6/3/17, 12:58 PM
#39

Nejdå, det är inte jobbigt.  Är ledig hela helgen, så bara fråga på 😃
Vet inte vad du menar med att jag står för tjafset. Hade bara tänkt göra ett enda inlägg, men du frågar ju och då vill jag gärna svara.

Honestyisdead
6/3/17, 1:09 PM
#40

Så var är då tjafset? 🤔

Tant Grön
6/3/17, 1:18 PM
#41

Det blir ju tjafsigt när du hela tiden missförstår så jag måste upprepa samma sak på olika sätt. Inte så intressant för andra som läser tråden, tänker jag.

Annons:
Skogsväsen
6/12/17, 8:04 PM
#42

Jag drack läsk när jag var mindre, tills jag var kanske 16? Har tyckt om det i samband med chips, kött, hamburgare, korv med bröd… Men annars inte så mycket. Så jag har haft tur. Tycker kolsyra är lite jobbigt när den "studsar" i gomen. 

En dag så beslöt jag mig för att sluta helt med det (i början endast till kött å chips, sen endast chips…) Böt ut det mot vatten. Vatten passar jättebra till allt. Det förändrar inte smaken och är sååå najs när man äter t.ex. kryddiga chips eller bara till lunch. Det ger en skön mättnadskänsla utan att mätta för fort. Älskar vatten!!! ❤️

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Upp till toppen
Annons: