Annons:
Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 1954 ggr
galaxee84
5/15/17, 6:16 AM

Går depression över?

Jag undrar om depression går över av sig själv? Jag äter zoloft 100mg men det tycks inte hjälpa. Depressionen kom då jag slutade med bensodiazepin xanor. Har varit ren från xanor i 3 månader Tack för svar!

Annons:
Maria
5/15/17, 6:35 AM
#1

Har du samtidigt någon samtalskontakt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

galaxee84
5/15/17, 6:50 AM
#2

Nej.

Maria
5/15/17, 7:05 AM
#3

Du kanske ska ta kontakt med din läkare igen eftersom du slutat med en medicin och börjat med en annan. Det känns som om du behöver uppföljning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

galaxee84
5/15/17, 7:07 AM
#4

Nej zoloft har jag ätit i ca 20 år. Xanor har jag ätit ca 9 år. Slutade med xanor pga toleransutveckling. Men jag undrar om depression går över av sig själv tillslut?

Maria
5/15/17, 7:09 AM
#5

Visst finns det de som kommer ur sina depressiva tillstånd men har du medicinerats i 20 år så kanske man ska börja tänka på någon annan form av behandling.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
5/15/17, 8:39 AM
#6

Depression kan gå över, men man behöver oftast hjälp i första hand med samtalsterapi. Mediciner av de flesta slag botar inte depressionen, utan minskar bara symtomen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Annielle
5/15/17, 10:39 AM
#7

Beror ju på, finns ju mycket man kan göra själv om man klarar av att ta sig för det och så, beroende på hur djupt deprimerad du är….

Motion har stor effekt på depression , låna den nya boken Hjärnstark på bibblan och läs om vad psykiatern och överläkaren på Karolinska skriver om detta om du vill veta mer. Eller köp den t.e.x här:http://www.apotea.se/hjärnstark?gclid=CPCi26S_8dMCFcG2GAodjsMDfw

Även mindfulness, bra mat med mycket grönsaker , minska på socker och vitt mjöl (eller ännu hellre skippa det helt) 

Finns ju en hel del självhjälpsböcker på området också.

Men det kan ju vara så att du behöver samtalshjälp, terapi eller liknande med tanke på din långvariga medicinering, låter definitivt så.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[AnimeV4]
5/26/17, 10:01 PM
#8

Det är som #6 säger. Medicin är bara hjälp på traven. Vissa behöver medicin, andra inte. Dock så blir det ju en jäkla smäll när man slutar med medicinen om man inte har haft någon form av terapi, såsom KBT.

Är själv deprimerad sen ganska många år tillbaka och jag har aldrig tagit medicin. Det enda jag har är Lergigan vid behov, men det använder jag inte ens en gång i månaden.

Maria
12/21/17, 3:29 PM
#9

Hur har det gått för dig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Fixart]
1/15/18, 3:44 PM
#10

Depression går (oftast) över av sig själv, kan dock ta några år. Men, för att stå ut, kan man behöva lite hjälp under tiden….

Upp till toppen
Annons: