Annons:
Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 2208 ggr
Annielle
5/6/17, 3:29 PM

När är man psykiskt sjuk?

Har funderat på det här med skillnaden mellan psykisk sjukdom och att må psykiskt dåligt en del.

När är man egentligen psykiskt sjuk liksom? Tidigare har jag alltid tänkt att man endast är psykiskt sjuk om man har någon "typisk" psykisk sjukdom som Bipolär sjukdom,  Schizofreni,  psykos eller djup depression, men jag vet inte längre faktiskt….

Så här kommer en liten undersökning 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Annielle
5/6/17, 3:31 PM
#1

Skit också, blev ju inte alls bra det här med röstningen, för många att kryssa i o.s.v. går nog inte att göra någon undersökning av detta! 😕

Får bli en disskussion enbart annars.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Lia
5/6/17, 3:48 PM
#2

Nu för tiden talar man främst om psykisk störning istället för psykisk sjukdom. Men om man ändå vill peka ut vilka av de psykiska störningar som faktiskt är sjukdomar ska man nog bara räkna med bipolär sjukdom, depression osv. Annars får man säga psykisk störning eller psykisk ohälsa om man istället pratar om tex personlighetsstörningar osv. Man kan aldrig kalla personlighetsstörningar osv för sjukdomar. Det är bara falskt och är inte mer sant bara för att man tycker det. Däremot går det att kalla allt för psykiska störningar.

Så ja, man är endast psykiskt sjuk om man har en "typisk" psykisk sjukdom. Men å andra sidan räknas ju allt till psykisk störning, så det känns inte jätteviktigt att peka ut vilka som är sjukdomar och inte i min mening.

landsbygdsbo
5/6/17, 3:53 PM
#3

Psykiskt sjuk kan man väl anses vara när man skadar antingen sig själv eller andra med sitt beteende.

Olika självskadebeteende, eller ett beteende som primärt skadar en själv och sekundärt andra i ens omgivning.

Honestyisdead
5/6/17, 3:53 PM
#4

Jag tycker man är psykiskt sjuk om man har psykiska problem som påverkar ens vardag.

Lia
5/6/17, 3:53 PM
#5

Borderline tex räknas faktiskt även som funktionsnedsättning. Man kan få aktivitetsersättning för funktionsnedsättningar, och jag får det för min borderline.

Annielle
5/6/17, 3:54 PM
#6

Men skulle du tycka att det skulle kännas ok om en läkare på vårdcentralen skriver att du är psykiskt sjuk fast du inte har någon "typisk" psykisk sjukdom utan lider av ångest och depression t.e.x?

Jag skulle inte tycka det kändes rätt för egen del i alla fall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Honestyisdead
5/6/17, 3:57 PM
#7

En läkare skriver inte så utan den beskriver problemen. Depression är ju definitivt psykiskt.  Likaså ångest. Det är diagnoser.

Lia
5/6/17, 3:57 PM
#8

#6 Vem skrev du till?

Lia
5/6/17, 3:57 PM
#9

#4 Men då borde ju alla fysiska diagnoser som påverkar ens vardag också vara sjukdomar. Tex en fraktur i foten. Bara för att man har psykiska diagnoser som påverkar ens vardag betyder inte det att man är sjuk. Att man har en psykisk störning absolut, men man är inte automatiskt sjuk.

Annielle
5/6/17, 4:02 PM
#10

8#

Skrev till dig.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
5/6/17, 4:04 PM
#11

#9 Jag ser en person med bruten fot som sjuk.

Jag ser det på det viset. Menar så klart då problem som påverkar vardagen negativt.

Annielle
5/6/17, 4:05 PM
#12

#7

Jag har varit med om att det har stått i min journal på vårdcentralen att jag är psykiskt sjuk och sedan ingen diagnos över huvud taget vad det skulle gälla för något ens.

Det enda läkaren visste var att jag lider av/har lidit i många år av utmattning.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Lia
5/6/17, 4:06 PM
#13

#6 Som sagt, jag sa ju att man inte kan kalla något för sjukdom om det inte verkligen är det. Alltså, nej jag skulle tycka att det vore okej ifall de skrev att jag led av psykisk sjukdom om så inte var fallet. Jag tycker inte det är okej att någonsin kalla någon psykiskt sjuk om den inte faktiskt är det. Och eftersom folk har svårt att hålla reda på detta är det ju lättare att bara kalla allt för psykisk störning, eftersom det heter så oavsett om det räknas till sjukdomar eller ej.

Annons:
Lia
5/6/17, 4:08 PM
#14

#11 Ja okej, du kan absolut se det så. Det betyder inte att du har rätt däremot. Det finns definitioner av en anledning.

Honestyisdead
5/6/17, 4:11 PM
#15

Vad har jag fel i menar Du?

Ser du en person med depression (en diagnos) som frisk?

Jag trodde ts efterfrågade våra åsikter. Hur kan en åsikt vara fel?

Lia
5/6/17, 4:17 PM
#16

#15 Depression räknas faktiskt som sjukdom. Så nej, en person med depression är inte frisk. Att räkna något till sjukdom som inte är sjukdom är fel. Det är som att tycka att 1+1=3. Visst, det kan man ju tycka och ha åsikter om, men det ändrar inte fakta. Det är 2 vad man än tycker om den saken. Sen står det ingenstans att TS söker efter åsikter, TS vill endast veta skillnaden mellan att vara psykiskt sjuk och inte. Då tolkar jag det som att TS söker fakta.

Annielle
5/6/17, 4:23 PM
#17

#16 En diskussion runt det hela eftersom jag själv åtminstone inte tycker att det är 100% tydligt vad som faktiskt är en psykisk sjukdom eller inte och vad som då är ren fakta eller inte…

Åsikter ingår så klart i en diskussion.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
5/6/17, 4:26 PM
#18

#16 Jag har inte räknat något som inte är sjukdom som det.

[colors_]
5/6/17, 4:41 PM
#19

Från wikipedia: "Sjukdom är ett funktionshindrande tillstånd som karakteriseras av fysiologisk,psykologisk och/eller social ohälsa."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sjukdom

Jag brukar tänka att man är sjuk om man har ett tillstånd i kroppen som är utöver det normala, och som påverkar en negativt (även om det sistnämnda är lite mindre objektivt). Som exempelvis att psykos orsakas av för hög dopaminnivå i hjärnan, om jag förstått det rätt. Eller som när cancerceller utvecklas i kroppen… bara för att ta några exempel.

Zepp
5/6/17, 4:51 PM
#20

För att svara på frågan rent krasst, så är man psykiskt sjuk när man fått en diagnos!

Man kan må psykiskt dåligt ändå.. och rätt många har personlighetstörningar!

Och det främsta kriteriet är att man är människa.. gäller det första och det andra oxå!

Min mor är typiskt psykiskt sjuk och har bipolär sjukdom av allvarlig grad som diagnos!

Ibland så har jag funderat på om det gått i arv.. men för det mesta så har jag kommit till slutsatsen att det dels kan handla om ett socialt arv/uppväxttiden med psykiskt sjuk moder och andra tillkortakommanden i ens livsval!

Oså sen till själva grejen med att må psykisk dåligt, det är något som inträffar för de flesta någon gång i livet.. oftare för de som gjort fel val i livet och därmed hamnat i omöjliga livssituationer, som inte går ihop med ett normalt liv/samhället i övrigt!

Grejen är att det inte alltid är så himla lätt att göra rätt livsval och det kan få konsekvenser som man sen mår dåligt av senare i livet.

Man är i princip inget annat än summan av alla sina tillkortakommanden som människa.. det är till stora delar detta som gör dig till den du är!

Man kan om man är lagd åt det hållet skylla det mesta på omständigheter och fel partners!

Grejen är snarare att det blir sällan bättre än vad man själv har med sig in  i boet!

Glöm överhuvudtaget prinsen på sin vita springare eller prinsessan som är självutplånande och reder upp allt!

Man är vad man är.. och har en social balast att släpa på.. kan man matcha den mot en lämplig partner/arbetsgivare/bostad/ekonomi så har man som regel gjort det bästa utav situationen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Maria
5/6/17, 5:37 PM
#21

Jag lägger in en sidodiskussion från en annan tråd här och låser den tråden.

http://halsa.ifokus.se/discussions/590dd795ce12c43b1500022a-psykiskt-sjuk-kommentar-till-annielles-inlagg?discussions-1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
5/6/17, 5:42 PM
#22

En bruten fot är knappast en sjukdom, det är en skada.

Psykiska åkommor är väl sjukdomar.

Lia
5/6/17, 5:45 PM
#23

#22 Personlighetsstörningar, tex borderline, är INTE sjukdomar trots att det är psykiska diagnoser.

Zepp
5/6/17, 5:57 PM
#24

Att vara tonåring är en peronlighetstörning, men knappast en sjukdom!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lia
5/6/17, 6:02 PM
#25

#24 Att du förminskar både tonåringar och personlighetsstörningar på det viset tycker jag är lite väl magstarkt. Att vara tonåring har ingenting med personlighetsstörningar att göra. Läs på lite i ämnet och tänk innan du yttrar dig så klumpigt.

Zepp
5/6/17, 6:22 PM
#26

Menna.. jag skrev ju att det inte är en sjukdom!

Allvarliga personlighetstörningar går inte över när tonåren upphör!

Likt förbannat så är man som tonåring inte helt kapabel att alltid hantera alla vuxenlivets påfrestningar, det är ingen sjukdom, det är en brist på livserfarenhet.

Likaså övernstämmer en förälskelse med en psykos, den är tyvär sällan kroniskt!

Dvs livet per se, gör att vi hamnar i olika psykiska tillstånd.

Det är vad livet gör med oss.

Och är man för övrigt frisk och inte lider av allvarlig personlighetstörningar så reder de flesta utav oss ut olika situationer.

Och vad jag minns så har jag oxå varit tonåring, då har man hela livet framför sig och en massa förväntningar men knappast någon som helst koll på kraven som gäller för ett vuxenliv.

Behöver jag säga att det tillståndet kanske var den bästa delen av mitt liv?

Noll koll, inga förpliktelser/krav och stora förhoppningar/många önskningar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
5/6/17, 6:45 PM
#27

#23 det är skador /7deffekter som leder symtom.

Bryter du benet så behandlas du av sjukvården på samma sätt som om du vore sjuk.

Har du symptom pga sjukdom eller skada/deffekt som kräver psykiatrisk behandling så…

Och

Agerar en person med borderline på ett sådant sätt att han/hon skadar sig själv är det väl att betraktas som en form av sinnessjukdom. Eftersom personen i fråga inte är herre över sina egna handlingar..

Annons:
Lia
5/6/17, 6:54 PM
#28

#27 Jag är "herre över mina egna handlingar". Jag kan låta bli att skära mig själv. Det är oerhört svårt, men det går. Det finns dessutom de som skär sig för att det är det enda i deras liv de faktiskt har kontroll över. Så det är ingen "sinnessjukdom" (som dessutom är en gammal benämning för den delen). Jag undrar verkligen var alla får allt konstigt ifrån…

landsbygdsbo
5/6/17, 7:38 PM
#29

#28  i det gamla begreppet ingick ju det att den som skadade sig själv var just sinnessjuk. Jag vet att begreppet inte längre är comme il faut.

Att vi idag använder helt andra, fler och bättre beskrivningar. Men för folk i allmänhet är ordet fortfarande ett begrepp.


Zepp
5/6/17, 7:48 PM
#30

Jösses altså, så hamnade vi plötsligt på destruktivt beteende.

Nog för att det kan vara självskadebettende/personlighetsstörningar!

Finns gott om andra bettenden oxå som är destruktiva långt upp i åldrarna.

Grejen är att den psykiatriska diagnosen inte automatiskt är frikopplad från samhället i övrigt, eller till kön!

Utan ens beteende bedöms rätt ofta utefter ens eventuella framtida förutsättningar och dess krav.

Menna allt går ju ut på att vi skall bli fungerande individer som vuxna och därmed få barn samt kunna ta ansvar inte bara för oss själva utan oxå för familjen och barnen/barnbarnen!

Ur ett samhälleligt perspektiv så handlar det om att samhället skall slippa att ta hand om massa drop outs, försörja barn där föräldrarna inte är mogna/psykiskt stabila nog för att ordna med försörjning och omsorg!

Finns gott om vuxna medelålders drop outs oxå, där handlar det som regel mer om annat destruktivt beteende typ alkohol och droger.

Och det att du väljer att inte skära dig själv tycker jag är en positiv grej, du har så mycket mer att få ut av livet!

Egentligen så är vi alla rätt lika, vi vill ha bekräftelse, det får vi genom olika handlingar.

Behovet av bekräftelse är konstant.

Grejen är att vi alla kommer in med olika balast, uppväxt och psykiska förutsättningar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Devya]
5/10/17, 4:42 PM
#31

#11 Jag ser den personen som skadad men inte sjuk.

Jag säger åtminstone inte till min chef att jag har blivit/är sjuk om jag har brutit benet utan jag säger att jag har skadat mig ordentligt.

Så nu måste jag fråga för jag är enbart nyfiken. När använder du ordet att sjuk då du har brutit foten? Då du talar med dina vänner, chef eller familj?

landsbygdsbo
5/10/17, 5:22 PM
#32

#31 Håller med dig, om nu inte benbrottet beror på benskörhet ;)

Honestyisdead
5/10/17, 5:49 PM
#33

#31 Jag har aldrig brutit något *peppar peppar* Men jag antar att man blir sjukskriven ett tag.

Maria
5/10/17, 6:07 PM
#34

När min man bröt handleden så var han sjukskriven när han var gipsad och sedan för operation men han var ju så att säga inte sjuk i den bemärkelsen utan skadad men det går ju under samma på försäkringskassan.

När jag fick min hjärntumör var jag däremot ordentligt sjuk😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
5/10/17, 6:13 PM
#35

Vad räknar ni hjärnblödning som? Är man sjuk eller skadad?

Maria
5/10/17, 6:18 PM
#36

En hjärnblödning kan komma av ett yttre trauma eller en kärlmissbildning som brister så båda statusarna genererar sjukdom skulle jag vilja säga.

Man kan ju bli väldigt sjuk av ett yttre trauma men man kan också bara vara skadad, ex om man bryter någon lem.

Det är förmodligen mer en tolkningsfråga av själva ordet gissar jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
5/10/17, 7:00 PM
#37

Man kan raljera om själva ordet sjuk.. men benbrott är knappast ett friskt tillstånd hur som helst!

Ibland kan det vara självförvållat/dumdristigt.. eller något man åsamkat sig på grund av yttre omständigheter.. tex sport eller friskvård!

Psykisk sjukdom syns inte på några röntgenbilder.. men de kan oxå vara självförvållade.. man kan frivilligt ha försatt sig i en situation som man sedan inte kan reda ut mentalt!

Och det kan finnas genetiska/kroniska orsaker/beteendestörningar/beteenderubbningar!

Alla med dessa störningar hamnar inte inom sjukvården.. vissa blir framgångsrika artister/företagsledare/politiker.. rätt mycket där handlar om vilken social miljö man kommer att verka under!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Devya]
5/10/17, 10:17 PM
#38

#23 Jepp man blir ju sjukskriven då. Jag skulle dock kunna säga att jag är sjukskriven men inte att jag är sjuk om jag har ett brutet ben. Jag har även haft en ögoninfektion och då kunde jag inte säga att jag var sjuk fast jag blev sjukskriven. Skadad var jag väl heller inte. Ingendera av orden passade in då. Så vad för ord använder man då?

Lite intressant hur vi alla tolkar det här ordet "sjuk". :)

Zepp
5/11/17, 6:07 PM
#39

För att återgå till TS fråga.. man kan vara psykiskt sjuk av en väldans massa anledningar!

Psykiskt sjuk har ofta en negativ laddning, trots detta så får rätt många psykiska problem någon gång i livet, vanligast är att man blir deprimerad!

Ofta då på grund av livsituationer man hamnat i, av egen orsak eller andras.

Till skillnad mot vissa/egentligen fåtalet som har det latent, typ bipolär sjukdom, fobier, schizofreni, annat!

Och många med latent psykiskt sjukdom kan leva fullvärdiga liv med viss anpassning, rätt miljö och adekvat läkarbehandling, samt att många kommer över sina tillfälliga psykiska besvär med tiden och ibland med hjälp av läkare/psykiatriker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
5/11/17, 7:32 PM
#40

#39 Det är ju just det som det görs skillnad på här.  Psykiskt SJUK och psykiska PROBLEM/BESVÄR

Zepp
5/11/17, 7:40 PM
#41

Okej då blir allt mycket lättare, för psykiskt sjuk är man när man fått en sådan diagnos.. oavsett om den är tillfällig eller kronisk!

Dvs när man fått en diagnos som handlar om psykiska besvär och antingen blivit sjukskriven för detta och/eller tagit psykofarmaka.

Dvs vi är alla i princip psykiskt sjuka åtminstone någon gång i livet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Annielle
5/11/17, 7:55 PM
#42

#41 Så med andra ord anser du att är man inte psykiskt sjuk om man har social fobi, GAD, PTSD , ADHD eller vad det nu må vara om man inte är sjukskriven för det eller inte tar psykofarmaka?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

landsbygdsbo
5/12/17, 9:30 AM
#43

#42

Då kan du ju använda det gamla begreppet. när besvären börjar skada individen så blir de till en sjukdom. Har du problem, men de skadar inte dig själv och ditt liv, går de att leva med. Men när besvären tar över och dikterar ditt liv, skadar och inskränker det så….

Zepp
5/12/17, 6:53 PM
#44

#42

Tack för att TS tar upp sin egen tråd igen!

Man kan  alla möjliga psykiska besvär utan att vara "psykiskt sjuk"!

Utan det handlar till stora delar om huruvida man kan reda upp sådana utan att de blir kroniska tillstånd!

För det första, rätt många utav våra främsta artister, kulturpersoner, politiker, idrottsmän har en psykisk diagnos som hjälp dem i sin karriär!

De som inte får tillfälle att verka i rätt psykosociala miljö har en tendens att hamna på psykiatrisk av delning/akutmottagning!

Och sen så har vi alla fullt friska som under sitt liv hamnar i traumatiska situationer, självförvållade eller ej och som de inte mentalt klarar att reda ut själva!

Grejen är snarare att man är psykiskt sjuk när man behöver hjälp från utomstående!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annielle
5/12/17, 7:17 PM
#45

#44

Jag hänger med så gott jag kan även om jag inte kommenterar, var egentligen lite dumt och impulsivt av mig att jag över huvud taget starta den här tråden när jag låg som sjukast i sängen med feber, kraftig förkylning och en hjärna som hängde med sämre än vanligt! 🤪

Ok, psykiskt sjuk när man behöver hjälp från utomstående och det har blivit ett kroniskt tillstånd sammanfattningsvis då, ja det tycker jag låter vettigt!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zepp
5/12/17, 7:55 PM
#46

Psykiskt sjuk redan/helst innan det blivit kroniskt!

Till skillnad mellan latent psykisk sjukdom av genetiska själ!

Tex min mor med Bipolär sjukdom och som regel debuterar i 20-30 års ålder!

Nu misstänker jag att det debuterar betydligt tidigare, men att alla konstigheter helt enkelt döljs av vad man förväntar sig av ungdomliga tokigheter?

Menna.. är man väl 20-30 och har barn så förväntas man kunna sköta dessa/hushåll/arbete/make.. då är man lixom inte ung längre utan vuxen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Farwuq
5/15/17, 8:34 AM
#47

Det är svårt att svara så här på några rader, men…
Psykiskt sjuk är du  när din sjukdom är så pass handikappande att du inte kan förmås fungera socialt på ett sätt som anses normalt.
Gränsen mot psykisk störning är svår att dra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: