Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 972 ggr
Kasp
2017-04-25 23:04

För mycket av ett livsmedel?

Äter mycket havregryn/mathavre. Är det dåligt för kroppen att äta det ofta? Äter alltid havregrynsgröt till frukost, sen blir det oftast en till portion gröt till någon mellanmål samt nån portion mathavre per dag. Äter också en hel del bönor och linser.

Annons:
nypisnina
2017-04-25 23:14
#1

Absolut inte, havregryn är nyttigt på många sätt enligt mig. Äter havregrynsgröt till frukost varje dag själv och har aldrig mått bättre i magen - bara en sån sak! 👍

DesK
2017-04-26 06:47
#2

Det är jättebra med havregrynsgröt till frukost, men du bör variera dig mer resten av dagen. En allsidig kost med bra och rena livsmedel är det som håller oss friska.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annielle
2017-04-26 14:56
#3

Mår du bra av havre kan du absolut äta det, men precis som DesK säger bör dig variera dig resten av dagen och inte äta det mer än en gång, risken är att du inte får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler eftersom du missar det du behöver få i dig i från andra matvaror då.

Har man otur kan man även bli överkänslig/allergisk mot sådant man äter för ofta, allra bäst är att äta så varierat som möjligt, det gjorde man förr i världen och det skapar en mycket bättre tarmflora vilket är viktigt för att både må psykiskt som fysisk bra.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Kasp
2017-04-26 22:00
#4

Har inte så bra fantasi så det blir att jag varierar mellan havre, bönor, linser, ägg, lite grönsaker och ibland kyckling. Känns rätt begränsat men vad är liksom en varierad kost? Har absolut inte råd att köpa hem mängder med olika saker och äta lite av varje. Har väldigt lite pengar att röa mig med. Tips mottages gärna.

[Devya]
2017-04-27 16:55
#5

#4 Att äta varierat betyder ju inte att man måste äta olika rätter varje dag. Poängen är väl att man inte ska äta samma sorts mat varje vecka. Det kan vara bra om du ett par dagar i veckan äter lite blomkål, broccoli, morötter och så vidare. Sådant kan du lätt hitta i frysdisken och det handlar ju inte om stora summor.

Jag äter väl inte så varierat som jag borde då jag jobbar en hel och har lite med ork och fantasi. Jag varierar mellan broccoli, blomkål, spenat, morötter, gurka, ruccola, tomater, bönor, kyckling, fisk, nötkött, ägg, bacon,  avocado, hallon, bananer, äpplen, "guldbär", jordgubbar osv.  Jag vet att jag definitivt borde få in mycket mera olika grönsaker och ska försöka bättra mig. Något borde jag väl hitta i frysdisken för jag köper oftast frusna grönsaker (förutom gurka, tomat, morötter och spenat då) då de håller sig bättre.

Upp till toppen
Annons: