Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 1746 ggr
Anno Nym
2017-04-20 12:35

Oregelbunden hjärtrytm

Det var nog ca 4-5 år sedan jag sökte vården första gången då hjärtat slog oregelbundet. Det kom nu och då extraslag och ibland hoppade pulsen över slag för att sedan ta igen med ett par snabbare hjärtslag. EKG gjordes då. Men inga extraslag kunde registreras på EKG:et så det var helt normalt sa de. Symtomen försvann lika snabbt som de kommit.

För ca 2 år sedan hade jag samma symtom men i flera dagar. Till slut beställde jag en tid. Läkaren lyssnade på mitt hjärta med stetoskop och konstaterade att Jo, ditt hjärta hoppar och far väldigt. Han skrev remiss till hjärtläkare. Någon månad senare fick jag tid hos honom och han ordnade så jag fick ha en EKG-apparat påkopplad under 2 dygn. Jag skulle anteckna när jag kände av oregelbundenhet i rytmen, när jag tränade osv. Det hände också flera gånger under dessa dygn att det blev oregelbundet. Sedan fick jag komma och lämna tillbaka EKGdosan, men fick ingen ny tid hos läkaren. Han skulle höra av sig när han tittat på resultatet sa han.

Någon vecka senare fick jag svar i brev på posten (jag trodde han skulle ringa så vi fick prata) I brevet stod inte så mycket av värde, ungefär: "Det stämmer att ditt hjärta slår oregelbundet vid de tillfällen du antecknat. Vi vet inte vad det beror på. Man skulle kunna behandla med betablockerare men jag vill inte gärna skriva ut dessa till dig då jag inte tycker att dina symtom behöver behandling. Hoppas att den oregelbundenhet man kan se har försvunnit när du läser detta. Mvh"

Mina symtom hade lyckligtvis också försvunnit ett par dagar innan och jag hoppades slippa dem mer.

Nu har jag åter samma problem. Det har hållit i sig ett par veckor nu och är så obehagligt. Hjärtat slår ca 10-15 normala slag, sedan blir det ett litet uppehåll som sedan följs av några snabba slag. Och så där håller det på hela tiden vad jag än gör. Vilar, går promenad osv.

Jag vet inte vad jag ska göra om jag ska söka vård igen? Inget görs ju konkret även när hjärtläkaren såg hur ofta hjärtat skuttade runt i bröstet. Är det någon som har eller har haft samma? Vad kan man få för hjälp mer än jag fått? Kan jag göra något själv?

Annons:
Effie
2017-04-20 12:42
#1

Nu vill ju inte jag komma med ordinationer, eftersom jag inte är läkare. Och jag har aldrig haft väldigt oregelbunden hjärtrytm, bara lite extraslag ibland. Jag har tagit magnesiumtillskott (sorter som slutar på -at) och tycker det har hjälpt. Du kan ju höra med vården, men jag tror inte att det är farligt. Och du kan googla  på det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anno Nym
2017-04-20 12:54
#2

#1 Ok jag  kan ju köpa det. Men jag tycker det är väldigt konstigt om en hjärtläkare inte vet om det kan vara så enkelt att man kan ta  magnesium och bli bra.

Och jag tycker det är konstigt att han skrev att de inte vet vad de beror på också. Jag trodde att det syntes på EKG vad symtomen kom av.

Anno Nym
2017-04-20 13:09
#3

Och när jag googlar får jag upp förmaksflimmer. Det nämnde läkaren inte ett ord om. Inte då för två år sedan iallafall. Men när jag läser om förmaksflimmer så är det ju exakt de symtomen. Sedan vet jag att enstaka extraslag har alla ibland och det är helt normalt. Men för mig är det verkligen inte enstaka slag bara.

Gredelin
2017-04-20 13:54
#4

På Facebook finns en grupp, Arytmier - när hjärtat inte är ens bästa vän . Kanske kan den vara till någon nytta för dig.🙂

nypisnina
2017-04-20 14:13
#5

Jag tycker att eftersom du faktiskt har ont av det så borde du söka igen, man känner sin egen kropp bäst och kroppen har ett bra system som talar om när något inte är som det ska. Sök igen och ligg på för att de ska ta reda på orsaken.

Det behöver inte vara något farligt såklart men eftersom det stör dig så sök.

beem
2017-04-20 14:13
#6

Det är alltid svårt att ge råd till andra men jag vill berätta hur jag hade det.

Jag har haft samma problem vid flera tillfällen. Åtit medicin som inte hjälpte. Tagit EKG som inte visade annat än att hjärtat slog ojämnt ibland.  

Till sist kom jag till en  ny läkare som sa att det här är inte hjärtat som är problemet.Det hänger ihop med bröstryggen/kotorna.  Hon rådde mig att uppsöka sjukgymnast. Efter behandling där har jag inte haft några symtom.  

Läkaren förklarade att om bröstryggen inte ligger rätt så blir det för lite plats  för hjärtat och då uppstår dessa oregelbundna slag som man upplever som om hjärtat hoppar över ett slag. 

Hos sjukgymnasten ställde jag samma fråga om det kan påverka hjärtat. Han sa samma sak som läkaren.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
OlgaMaria
2017-04-20 19:05
#7

Jag tycker det är skandalöst att de inte utreder ditt hjärta med ultraljud t ex! Antar att du är kvinna? Och tyvärr tas kvinnors hjärtproblem inte alltid på allvar. Det stämmer att magnesium är bra mot arytmier så det tycker jag du kan börja ta på kvällen. Men jag tycker också du ska se om du kan få en tid till hjärtläkaren igen och kolla om de kan göra ultraljud i alla fall. Finns det hjärtproblem/arytmier i familjen, äldre släktingar?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anno Nym
2017-04-20 20:31
#8

Tack för svar

#6 Hade du inga problem av ryggen eftersom felet satt där egentligen? Det känns annars lite långsökt att jag borde gå till en sjukgymnast om jag inte har ont i ryggen ifall kotorna ligger fel. Men jag vet inte, det kanske kan ge bara symtom åt hjärtat. Hm..

#7 Ja, jag är kvinna. Jag trodde EKG var den undersökning som var bäst och säkrast. Ultraljud visste jag inte ens att man gjorde på hjärtat. Känner mig dum som inte har bättre koll. Men man tror ju att de kollar allt som är möjligt när man får komma till en hjärtläkare.

Anno Nym
2017-04-20 20:34
#9

#7 De hjärtproblem som finns är att äldre släktingar fått hjärtinfarkt efter 75 års ålder. Men jag känner inte till arytmier hos någon.

beem
2017-04-20 20:37
#10

#8 Jag hade inga problem med ryggen,  varken ont eller dålig rörlighet. Kände inget alls  därför  kände mig också  lite dum då jag beställde tid hos sjukgymnast  men läkaren hade rätt.

Det här var bara ett tips  men du ska givetvis utredas ordentligt av läkare.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

OlgaMaria
2017-04-21 07:06
#11

#8 Arytmier kan bero på många olika saker och nu har de ju konstaterat att du har arytmier. Med ultraljud kan de eventuellt få en förklaring till varför, eller utesluta några anledningar. Arytmier KAN vara ett farligt symptom så jag tycker de hanterat det nonchalant, och du kanske verkligen behöver medicin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zadie
2017-04-21 20:32
#12

#3 Förmaksflimmer hade setts på det långtids-EKG som togs om det var det. Kan ju oxå komma och gå men om man ändå fångat arytmierna som du känner av så är det ju säkert det oxå, och inte förmaksflimmer. Det är olika saker. Alltså ett enstaka EKG som tas är ju en avspegling av bara några sekunder, så det är ju inte säkert att man råkar fånga arytmin just då. Men har du ökade problem och mer symtom så kontakta vården igen så kanske läkaren skriver ut betablockerare åt dig. Det kan ju hjälpa till att dämpa hjärtat så att episoderna inte kommer lika ofta. Ultraljud ger svar på pumpförmåga, rörlighet, hur klaffarna ser ut och hur stort hjärtat ser ut. Där kommer du inte se vilken typ av arytmi det är.

OlgaMaria
2017-04-21 21:23
#13

Arytmier kan bero på vissa saker som man kan se på ultraljud, muskelförtjockning t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Zadie
2017-04-21 21:31
#14

#13 Ställer dock ingen diagnos via ultraljud vad gäller arytmier. För behandlingens skull så måste man veta vilken typ av arytmi och det kommer du inte se på ultraljudet. Stämmer dock att du kan få förstorade förmak vid t.ex. flimmer. Men bara för att man har hypertrofi i delar av hjärtmuskeln behöver man inte ha arytmier.

Upp till toppen
Annons: