Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 9090 ggr
Aleya
4/19/17, 9:45 PM

Hur länge tar det innan b12 verkar?

Jag har idag tagit min första tablett för B12. Jag undrar ungefär hur länge det tar innan man märker av effekt? Jag har inga typiska symtom som sår i munnen och att saker svider. Dock har jag ju mitt knäppa ben men det är ju inte säkert att det beror på brist på B12. För detta upptäcktes av en ren slump. Min mamma har dock perniciös anemi och vet inte om det är ärftligt. Ja jag tar även folsyra för det var lågt också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
ApanAnn
4/25/17, 9:45 PM
#1

Det går inte att säga, det beror på hur lågt värdet var.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Aleya
4/26/17, 6:31 AM
#2

Jag insåg det själv sen. Jag fick ju som inte veta vad värdet var.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[VSK]
4/29/17, 11:42 AM
#3

Är nog rätt individuellt. Tar du dessa tabletter för nervsmärtor som orsakats av långvarig B12/B9 brist så kan det ta ett år eller ett par år. Har du otur så kan du ha fått permanenta nervskador av detta.

Var noga med att be om blodprover så de kollar så dina värden ökar.

Aleya
4/29/17, 11:49 AM
#4

#3 Tja detta hittades bara av en slump. Så kan inte svara om detta är det som gör så mitt ben är knäppt eller inte. För jag har som inte haft symtom på brist innan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
4/29/17, 11:54 AM
#5

När jag hade B12 brist så började jag med 4 piller om dagen i en vecka och därefter en om dagen. Redan månaden efter på provsvar så hade värdena stigit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
4/29/17, 12:13 PM
#6

#4

Jag har ingen information om det finns nåt snittvärde i årtal som gäller för att få en stor risk med nervknas. Möjligt nån läkare sagt det nån gång men inget jag minns nu iaf.

Jag vet inte hur länge jag tagit B12-sprutor nu men det känns som 1.5 år iaf, kanske två. Får ta dessa sprutor resten av mitt liv. -kan vara så för en del.

Det enda jag märkt är att mitt sursug är borta ("vanligt" symptom) men nervsmärtorna håller på och jävlas, speciellt under kalla halvåret. Så i mitt fall så får jag nog tyvärr dras med dessa nervsmärtor tills jag lägger näbben i vädret.

Tror det enklaste för dig ändå är att inte tänka att det skall gå fort innan du ser resultat. Det är ju en sak att se skillnad i blodprover och kanske en helt annan sak hur du upplever dina åkommor. 

Men som sagt, håll koll så att dina värden ökar, för ökar de inte så lär det bli sprutor för din del med. Det är alltså receptorerna hos vissa människor som är för små för B12-enzymerna så de tas ej upp av kroppen utan passerar bara rakt igenom tarmarna.

Men det är en ganska liten del av befolkningen som har detta så….

Annons:
Aleya
5/6/17, 3:51 PM
#7

Kan säga att jag träffade läkaren igår. Och då menade han bara att folsyra var just under gränsvärdet. Så jag har inte brist.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[VSK]
5/6/17, 4:35 PM
#8

#7

Okies.

Annars har Folsyra och B12 ungefär rätt samma symptom på kroppen om man har för lite av de. 

Men för lite och brist, är otroliga skillnader. Men bra iaf att läkaren har lite koll på din hälsa 👍

Aleya
5/6/17, 5:21 PM
#9

#8 det har han inte men det är en annan historia.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zepp
5/6/17, 5:51 PM
#10

Läkare har sällan mer kontroll på sin egen hälsa än på sina patienters!

Däremot så är de utbildade för och oftast rätt duktiga på att diagnosticera olika symptom och labbsvar!

Och det är inte alltid det funkar med att ta B12 heller.. iallafall om det är problem med IF, som påverkar upptaget!

Då får man ta sprutor i stället, som ger B12 direkt till blodet!

IF har med maghälsan/slemhinnan där och syraproduktionen där att göra!

Intrisic Factor är när B12 omvandlas i magen och blir biotillgänligt för upptag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aleya
5/6/17, 5:55 PM
#11

#10 nja denna verkar vilja tjorva till saker. Så jag litar inte på han alls. För som jag skrev så var det tydligen inte brist, och B12 var inte ens under gränsvärdet enligt han då jag frågade igår. Men det står annat i brevet jag fick av han.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zepp
5/6/17, 6:09 PM
#12

Menna, man får ta ansvar för sin egen hälsa och sen kan man använda läkare för prover och utvärderingar av provsvar.. i bästa fall.

Folsyra är oxå något som är vanligt att man har brist på.

Bägge kan handla om kost eller om olika tillstånd.

Man bör äta spenat varje dag eller kycklinglever en gång per vecka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aleya
5/6/17, 6:19 PM
#13

#12 helt klart. Men som jag sa så är det ju inte direkt brist. Eller underskott som han fick det att låta som. Men visst, jag äter lever och spenat. Gärna tillsammans.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: