Annons:
Etikettvåra-husdjur
Läst 4015 ggr
Mysan_
3/15/17, 9:21 PM

Hästbett - stelkramp?

Jag blev biten av en häst, det blev ett litet hål i huden. Tror ni att jag kommer bli tvungen att ta en stelkrampsspruta? Mvh 🙂

Annons:
AnnaFagerell
3/15/17, 9:27 PM
#1

Stelkrampssruta gör ingen nytta efter skada utan det är vaccin du fått tidigare som gör nytta nu. De Dutar nu gör nytta nästa gång.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Zepp
3/15/17, 9:30 PM
#2

Du är väl redan vaccinerad mot stelkramp?

Alla gånger jag blivit hästbiten så har jag inte fått någon spruta.. däremot när jag trampade på en rostig spik

Stelkramp är främst en jordbakterie.. så undvik att gräva för mycket i trädgården till det läkt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mysan_
3/16/17, 7:01 AM
#3

Okej, tack för era svar! 🙂

Honestyisdead
3/16/17, 1:53 PM
#4

#1 Vad konstigt. När jag skar upp senan i stortån fick jag en stelkrampsspruta för det.

AnnaFagerell
3/16/17, 4:39 PM
#5

#4 det är för att du "använder" ditt skydd från förra sprutan å behöver fyllas på till nästa skada

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Zepp
3/16/17, 7:55 PM
#6

Mm.. litta beroende på när man sist fick stelkrampsspruta och beroende på läkare/vårdcentral så kan man få en sk Boosterdos.

Antagligen för säkerhets skull och för framtida tåskador?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Honestyisdead
3/17/17, 11:23 AM
#7

#5 nekat så var det inte. Jag fick den på grund av skadan.

[AnimeV4]
3/17/17, 11:33 AM
#8

När min fd rumskamrat blev biten av katten läste jag att man ska vaccineras på nytt om man bara har den sprutan man tog i yngre ålder. Dock så fick han ingen spruta, så det är nog olika. Han fick en elak infektion som fick behandlas med antibiotika intravenöst däremot.

"Vid alla typer av sårskador som kan ha kommit i kontakt med stelkrampsbakterier bör stelkrampsskyddet ses över. Stelkrampsbakterier finns i jord, även i vanlig matjord. Saliven hos djur kan innehålla stelkrampsbakterier om den är förorenad av jord. Till exempel kan hundar och katter ha stelkrampsbakterier i munnen om de bitit på föremål i naturen eller slickat sina tassar efter att ha varit utomhus.

De flesta personer som är födda och uppvuxna i Sverige har blivit vaccinerade mot stelkramp som barn. Om det är länge sedan du senast blev vaccinerad kan du behöva förnya din vaccination. Om du är osäker på om du har stelkrampsskydd bör du kontakta vården. Läs mer om vaccination mot stelkramp.

En stelkrampsvaccination vid det tillfälle du bliv biten ger inget skydd för den aktuella skadan utan är en förebyggande åtgärd för framtida skydd. Immunglobulin kan ibland behövas för den aktuella skadan."

https://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hund--och-kattbett/

Honestyisdead
3/17/17, 11:38 AM
#9

Blir irriterad över att dom faktiskt sa att sprutan var för tillfället.

AnnaFagerell
3/17/17, 12:17 PM
#10

Asså man får ju sprutan där och då men den hjälper alltså inte vid detta tillfälle. Det är bara kolla sidor på nätet. Finns flera bra sidor att läsa om detta. Samma gäller för djuren.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: