Annons:
Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 1548 ggr
[krasnajaluna]
2017-03-06 14:47

Chokladberoende?

Är det någon mer som verkligen mår dåligt (blir irriterad och huvudvärk) ifall ni inte har någon choklad? Så är det i alla fall för mig, hehe, vet att det inte är hälsosamt men eftersom man blir glad av det måste det väl vara bra på något sätt?

Annons:
tlover
2017-03-06 14:49
#1

Det är antagligen koffeinet som du är beroende av då (eventuellt sockret om du äter choklad med låg kakaohalt), vad jag vet så finns det ingen choklad som man tagit bort koffeinet från som det går att göra med te eller kaffe men du kan ju testa att minska mängden choklad. Vad jag vet så behövs bara 30g choklad/dag för att få den positiva effekten och då är det ju inte så mycket koffein i det.

l'm back

[krasnajaluna]
2017-03-06 14:52
#2

Det är bara så svårt att äta typ 30 gram😃tror jag är beroende både av socker och koffein, då avsaknad av kaffe ger samma huvudvärk

tlover
2017-03-06 14:55
#3

#2 Ta högre kakaohalt, för både jag och min man så är det 85% som gäller. Det är gott men det blir alldeles för mäktigt att äta mycket av.

Hur hög kakaohalt som behövs varierar från person till person, i början gav 70% samma effekt för oss. När du börjar komma upp i 90% får du helt enkelt hitta märken som har bittrare choklad

l'm back

[krasnajaluna]
2017-03-06 14:57
#4

Gjorde det ett tag faktiskt, för kanske 2 år sedan, köpte 70-85% istället, sedan har det liksom gått tillbaka till mjölkchokladen :/ men ska nog försöka skärpa mig och försöka köpa mörkare

OlgaMaria
2017-03-06 17:14
#5

Jag brukar göra en smoothie med mogen banan, grädde/mjölk, kallt vatten och kakao. Supersmaskigt när man är chokladsugen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Carrosh
2017-03-07 18:49
#6

Det finns ju sockerfri choklad, ifall du vill få bort sockret. Vet inte hur den smakar, men har hört från lchf-are att den tydligen ska funka rätt bra. Finns både som sötad och osötad. Den sötade är oftast sötad med stevia.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
parsley
2017-03-07 19:44
#7

Är det kakaon du är ute efter så finns det en del LCHF-recept med kakaopulver. De är sockerfria eller innehåller sötningsmedel. Tipsar gärna om du är intresserad.

Vill du äta chokladkakor för att få kakao/choklad så välj en sort med 85-90 % choklad som är så mäktig att man nöjer sig med en bit.

graleh
2018-07-23 22:15
#8

Ja klart man kan bli beroende. 

Nej det är inte för att det gör bra som man har ett sug. Det är ett beroende. 

Jag hade beroende av choklad. Jag åt bra choklad, gjorde egna praliner etc. Fick reda på att jag har kakaoallergi. Slutade tvärt. Hade abstinens i ungefär 2-3 veckor. Detta var ett år sedan, inte haft sug alls sedan dess.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

OlgaMaria
2018-07-24 08:45
#9

Det är faktiskt vanligt att man har starkt sug efter just sådana saker som man är allergisk mot. Tänk om det kunde vara tvärtom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: