Hej,
Du låter som mig när jag var 14, jag var precis likadan, till slut släppte det när jag gick sista året i gymnasiet och förstod att man faktiskt får gilla saker andra pratar skit om.
Jag kan fortfarande vara likadan när det är någon jag ser upp till och gillar, man vill då inte säga att man gillar något de hatar för då känns det som att man inte riktigt får vara med den personen längre.
Jag önskar att någon hade sagt till mig när jag var 14 att det är helt okej att gilla något andra pratar skit om (och att de personer som pratar skit om saker hela tiden är rätt trista). Även om det är en person du gillar och ser upp till, så kommer inte den personen stöta bort dig och avsky dig för att du inte gillar samma saker.
Sedan önskar jag att föräldrar istället för att säga (som exempel) "Blööh, jag hatar pewdiepie han bara skriker och svär alltså jag förstår inte han är dum i huvudet" När deras barn sitter och skrattar åt en pewdiepie video istället skulle säga "Jaha gillar du honom, vad kul, fast jag förstår nog inte. Kan inte du visa en video du tror jag kommer tycka är kul? Eller den du tycker är roligast? Vad är det du gillar med honom?"